W serwisie
Materiały
Zwrot samochodu i odzyskanie pieniędzy• Data: 09-03-2024 • Autor: Radca prawny Joanna Korzeniewska |
Niekiedy zdarza się, że stan zakupionego używanego samochodu nie jest zgodny z opisem przedstawionym przez sprzedawcę. W niniejszym artykule wyjaśniamy, jakie prawa ma kupujący w takiej sytuacji. Tłumaczymy również, co należy zrobić, aby dokonać zwrotu pojazdu i odzyskać pieniądze. Powyższe zagadnienia omawiamy na przykładzie sprawy pani Aleksandry. |
|
Pani Aleksandra kilkanaście dni temu kupiła używany samochód. Zgodnie z ogłoszeniem miał być w bardzo dobrym stanie. Po zakupie pani Aleksandra udała się do mechanika, który stwierdził, że auto w tym stanie nie przejdzie badań okresowych. Podobno całe podwozie jest zgnite i niemal się rozpada. W 14. dniu od zawarcia umowy (a 12. od przekazania pojazdu) pani Aleksandra zadzwoniła do sprzedającego i poinformowała go, że chce zwrócić samochód i odzyskać pieniądze. Sprzedawca się nie zgodził, więc pani Aleksandra wysłała do niego pismo, w którym zażądała zwrotu pieniędzy (odebrał je). Pani Aleksandra zapytała nas, co zrobić dalej. Umowa kupna–sprzedaży samochodu używanegoKupno samochodu często potrafi być wyzwaniem, a nawet, gdy wszystko na początku wydaje się w porządku, potem wychodzą pewne niekorzystne rzeczy. Umowa sprzedaży została opisana w art. 535 i następnych Kodeksu cywilnego (w skrócie K.c.). Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy, a kupujący płaci umówioną cenę. Z punktu widzenia pani Aleksandry najbardziej istotne są przepisy działu II, dotyczącego rękojmi za wady. Zgodnie z art. 556 K.c. „sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, gdy rzecz ma wady fizyczne lub prawne”. Pojęcie wady fizycznej zostało z kolei opisane w art. 5561 K.c. Tak więc rzecz ma wadę fizyczną, gdy jest niezgodna z zawartą umową, co może się np. przejawiać w tym, że rzecz nie ma właściwości, jakie powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie, gdy nie ma właściwości, o jakich sprzedawca zapewnił kupującego, lub też nie nadaje się do celu, o jakim kupujący poinformował sprzedawcę, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia. Zobacz też: Zwrot samochodu po zakupie od osoby prywatnej Zakup od osoby prywatnej a odzyskanie pieniędzyJako że pani Aleksandra kupiła go, jak zrozumiałam, od osoby prywatnej, nie można skorzystać z domniemania, iż wada tkwiła w rzeczy sprzedanej, jednakże nadal nie zmienia to faktu, że pani Aleksandra może korzystać z uprawnień dotyczących reklamacji. Opisano je w art. 560 K.c. Tak więc kupujący ma prawo do żądania obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca wymieni rzecz na taką wolną od wad albo usunie wadę. Dodatkowo, na podstawie art. 5611 K.c., można żądać demontażu i ponownego zamontowania na rzecz wolną od wad lub usunięcia wady, a w razie niewykonania tego kupujący może tego dokonać na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy. Tutaj istotne jest, że sprzedający zapewnił panią Aleksandrę, że podwozie było w dobrym stanie. Żądanie naprawy nie jest akurat raczej celowe w tej sytuacji, tak więc pani Aleksandra mogłaby domagać się obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Należałoby w tym celu wysłać pismo do sprzedającego, w którym będzie zawarte albo żądanie obniżenia ceny z powodu wady fizycznej zatajonej przez sprzedającego, albo też oświadczenie o odstąpieniu od umowy i wezwanie do zwrotu pieniędzy oraz wyrażenie woli zwrotu używanego samochodu sprzedającemu. Należy wyznaczyć jakiś termin, np. 14 dni, pod rygorem wszczęcia postępowania sądowego w razie braku zapłaty. Pani Aleksandra wysłała już pismo, jak widzę, jednakże tak naprawdę nie wystarczy samo żądanie. Aby było to skuteczne, należy wskazać, że samochód ma wadę i jest niezgodny z umową oraz oświadczeniami sprzedającego i w związku z tym pani Aleksandra odstępuje od umowy. Skutkiem odstąpienia zaś jest żądanie zwrotu zapłaconej ceny. Wszczęcie postępowania sądowego w celu odzyskania pieniędzy za zwrot używanego samochoduJeśli jednak on dalej nie będzie chciał zwrócić pieniędzy, wówczas konieczne stałoby się wszczęcie postępowania sądowego, aby odzyskać pieniądze. W postępowaniu takim ważne będzie, żeby wykazać, że odstąpienie od umowy było uzasadnione i w związku z tym należy się zwrot pieniędzy. Bardzo możliwe, że wymagałoby to sporządzenia jakiejś opinii biegłego lub rzeczoznawcy, na początek mogłyby być zeznania tego mechanika, który oglądał samochód. Opinia biegłego byłaby kosztowna, ale może okazać się, że bez tego się nie obejdzie. W razie wygranej koszt ten opłaciłby pozwany jako jeden z kosztów procesu, ale w przypadku przegranej koszt ten spocząłby na pani Aleksandrze. Można spróbować w ten sposób, że po odstąpieniu od umowy w przypadku braku zapłaty wnieść pozew o wydanie nakazu zapłaty, gdyż wówczas sąd opiera się jedynie na dokumentach i jest szansa na szybsze rozstrzygnięcie sprawy. Gdy sąd uzna, że nie ma podstaw do wydania nakazu zapłaty, skieruje sprawę na normalną rozprawę. Niestety nie mogę dać pani Aleksandrze gwarancji, że wygrałaby sprawę w sądzie, zależy to przede wszystkim od tego, czy sąd uzna, że rzeczywiście pani Aleksandra miała podstawy do odstąpienia od umowy i że kwalifikowało się to jako wada rzeczy sprzedanej, a w związku z tym postępowanie musiałoby się właśnie na tym skupić. PrzykładyAnna i ukryta wada silnika Anna kupiła używany samochód, który według ogłoszenia i zapewnień sprzedającego był w „idealnym stanie technicznym”. Niestety, już po kilku dniach użytkowania pojawiły się problemy z silnikiem. Mechanik stwierdził, że wymaga on generalnego remontu, a koszty naprawy przewyższają wartość auta. Anna skontaktowała się ze sprzedającym i zażądała zwrotu pieniędzy.
Tomasza i zepsute podwozie samochodu Tomasz nabył samochód od prywatnego sprzedawcy, który zapewniał, że auto jest w pełni sprawne i gotowe do jazdy. Po tygodniu eksploatacji, podczas wizyty na stacji diagnostycznej, okazało się, że pojazd ma mocno skorodowane podwozie i nie można nim bezpiecznie jeździć. Tomasz uznał, że wprowadzono go w błąd, więc postanowił odstąpić od umowy kupna-sprzedaży i zażądać zwrotu całości wpłaconej kwoty.
Beata i niezgodność wyposażenia samochodu Beata kupiła samochód, który według ogłoszenia miał być wyposażony w zaawansowany system nawigacji i asystentów jazdy. Po dokonaniu zakupu i bliższym zapoznaniu się z pojazdem okazało się, że obiecane funkcje są niedostępne. Sprzedawca odmówił początkowo przyjęcia auta z powrotem, gdyż uznał, że brak tych opcji nie wpłynie znacząco na użytkowanie pojazdu. Beata jednak, powołując się na niezgodność towaru z umową, wystąpiła o unieważnienie transakcji i odzyskanie pieniędzy. PodsumowanieNiekiedy używany samochód może mieć ukryte wady, które wpływają na bezpieczeństwo i koszty jego eksploatacji. To ważne, aby kupujący byli świadomi swoich praw i możliwości działania w takiej sytuacji. Artykuł ten podkreśla znaczenie dokładnej weryfikacji stanu technicznego samochodu przed kupnem oraz opisuje procedurę odstąpienia od umowy i odzyskania pieniędzy, gdy zakup nie spełnia oczekiwań. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy w odzyskaniu pieniędzy za zakupiony samochód z ukrytymi wadami? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online oraz profesjonalnego sporządzania pism, które pomogą Ci rozwiązać Twoją sprawę. Już dziś opisz nam swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Joanna Korzeniewska Radca prawny, absolwentka prawa oraz europeistyki na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zdobywała doświadczenie w wielu firmach, zajmując się m.in. prawem budowlanym, prawem zamówień publicznych, regułami kontraktowymi FIDIC i prawem cywilnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską, specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym oraz prawie zamówień publicznych. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale