Zwrot sprzętu służbowego na zwolnieniu lekarskim• Data: 28-02-2024 • Autor: Marta Handzlik-Rosuł |
Pracownik po zakończeniu stosunku pracy powinien zwrócić służbowy sprzęt, który otrzymał. Co jednak w sytuacji, gdy osoba zatrudniona przebywa na zwolnieniu lekarskim i nie może dostarczyć go osobiście do siedziby firmy? W niniejszym artykule omawiamy tę kwestię. Jako przykład posłuży nam sprawa pana Romana. |
|
Pytanie pana Romana dotyczyło zwrotu służbowego sprzętu pracodawcy. Pan Roman aktualnie przebywa na zwolnieniu lekarskim, które trwa już kilka dni, a umowa kończy mu się dzisiaj. W związku z tym zapytał nas, czy musi jeszcze dzisiaj rozliczyć się z pracodawcą z powierzonego sprzętu (laptop i telefon). Nierozliczenie się z pracodawcą z powierzonego mieniaOdpowiadając na pytanie pana Romana, uprzejmie informuję, że generalnie nierozliczenie się z pracodawcą z powierzonego panu Romanowi mienia grozi tym, że pracodawca może dochodzić przed sądem zwrotu mienia i wynagrodzenia za bezumowne z niego korzystanie. Zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4 ustawy Kodeks pracy jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest dbanie o mienie pracodawcy i dobro zakładu pracy. Już z tego przepisu można wyprowadzić obowiązek zwrotu przez zatrudnionego rzeczy będących własnością pracodawcy. Odbiór sprzętu z domu pracownika na którym była wykonywana pracaNie oznacza to jednak, że pan Roman musi osobiście zawieźć sprzęt do siedziby pracodawcy. Skoro pan Roman korzysta ze zwolnienia lekarskiego – nie może osobiście udać się w tym celu do pracodawcy. To na pracodawcy ciąży obowiązek odbioru z domu pracownika sprzętu. Słowem – pan Roman powinien powiadomić pracodawcę, że nadal jest chory i umożliwić pracodawcy odbiór powierzonego mu mienia. A więc pan Roman musi wskazać, kiedy i gdzie mienie może zostać odebrane. Jeśli pracodawca tego nie zrobi – nie może oczekiwać, że podczas zwolnienia lekarskiego pan Roman sam ten sprzęt odda. PrzykładyPracownik na zwolnieniu lekarskim Ania, programistka w dużej firmie IT, przebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim z powodu operacji kolana. W tym samym czasie kończyła się jej umowa o pracę. Ania poinformowała dział HR pracodawcy o swojej sytuacji zdrowotnej oraz o zakończeniu umowy. Zaproponowała, żeby to pracodawca odebrał służbowy laptop i telefon bezpośrednio z jej mieszkania. Firma zorganizowała kuriera, któremu Ania przekazała sprzęt.
Zwrot sprzętu po rezygnacji Tomek, menadżer projektu, dostał lepszą ofertę pracy i postanowił się zwolnić. Ostatni dzień zatrudnienia zbiegł się z początkiem jego zwolnienia lekarskiego. Zamiast wrócić do biura, Tomek skontaktował się z działem administracyjnym swojej firmy, aby ustalić odbiór służbowego sprzętu bezpośrednio z jego domu. Firma zgodziła się na to rozwiązanie i wysłała pracownika działu IT po laptopa i telefon.
Przesunięcie terminu zwrotu sprzętu Ewa, specjalistka ds. marketingu, miała zwrócić służbowy sprzęt w dniu zakończenia umowy o pracę. Niestety, tuż przed tym terminem, Ewa doznała wypadku i znalazła się na zwolnieniu lekarskim. Poinformowała o tym fakcie pracodawcę i wyjaśniła, że nie jest w stanie fizycznie zwrócić sprzętu w ustalonym czasie. Pracodawca wyraził zgodę na przesunięcie terminu zwrotu, co znacznie pomogło Ewie. PodsumowanieZwrot służbowego sprzętu w czasie zwolnienia lekarskiego nie musi być obciążeniem dla pracownika. Prawo i dobre praktyki biznesowe pozwalają na elastyczne rozwiązania, m.in. na odbiór sprzętu przez pracodawcę z domu pracownika. To ważne, aby osoba zatrudniona poinformowała szefa o swojej sytuacji i dogadała się z nim co do sposobu zwrotu mienia. Dzięki temu proces może zostać przeprowadzony sprawnie i bez dodatkowego stresu dla obu stron. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy prawnej w kwestii zwrotu służbowego sprzętu? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online i profesjonalnego sporządzania pism. Oferujemy szybką i skuteczną pomoc dostosowaną do Twoich potrzeb, bez wychodzenia z domu. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marta Handzlik-Rosuł Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale