Zwrot pieniędzy za źle wykonany zabieg chirurgii estetycznej• Opublikowano: 20-07-2022 • Autor: Adwokat Katarzyna Bereda |
Trzy miesiące temu poddałam się zabiegowi chirurgii estetycznej, którym było założenie nici liftingujących. Od początku miałam problem z jedną stroną – ból, potem stan zapalny. Skontaktowałam się z lekarzem, przepisał mi lek. Niestety nić zaczęła wychodzić z policzka. Przebywałam już za granicą i wszystko zgłosiłam lekarzowi. Zabieg chirurgii estetycznej miał mieć efekt na kilka lat, a już po miesiącu wysuwały się w kawałkach nici. Uważam, że zabieg został źle wykonany i chcę go zareklamować. Czy mogę starać się o zwrot pieniędzy w tych okolicznościach? Nie interesuje mnie odszkodowanie. |
|
Reklamacja – zgłoszenie rękojmiJeżeli uważa Pani, ze usługa została wykonana wadliwie, może Pani dochodzić roszczenia z tytułu rękojmi, a więc potocznie mówiąc – może Pani złożyć reklamację. Przyjmuje się bowiem, iż zawarta między Państwem umowa to umowa o dzieło.
Zgodnie z treścią art. 627 Kodeksu cywilnego „przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia”.
Zgodnie natomiast z treścią art. 638:
„§ 1. Do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Odpowiedzialność przyjmującego zamówienie jest wyłączona, jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego. § 2. Jeżeli zamawiającemu udzielono gwarancji na wykonane dzieło, przepisy o gwarancji przy sprzedaży stosuje się odpowiednio. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi uzależniona jest od wystąpienia wady dzieła”. Wady fizyczneW zakresie pojęcia wady dzieła należy odpowiednio stosować przepisy o wadzie rzeczy sprzedanej. Chodzi w tym wypadku o wady fizyczne. Zgodnie z powyższym odesłaniem, a więc art. 5561:
„§ 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli: 1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia; 2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór; 3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia; 4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym”.
Proszę także zwrócić uwagę na § 3 powyższej regulacji – „rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy”.
W przedstawionym przypadku – a więc wad w zakresie wykonania umowy i wadliwości położenia nici, może Pani powołać się na powyższe przepisy. Źródłem wymagań stawianych jakości rzeczy jest przede wszystkim zawarta umowa, a także zapewnienie przedsiębiorcy w tym zakresie.
Z uwagi na powyższe, jeżeli uważa Pani, iż usługa została wykonana wadliwie, posiada Pani następujące roszczenia względem drugiej strony umowy, które wskazałam na początku. Roszczenia pacjentki po zabiegu chirurgii estetycznejZgodnie bowiem z treścią art. 560 § 1 jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
Z uwagi na powyższe, jak Pani widzi, druga strona umowy posiada pewne kontruprawnienie w zakresie możliwości zablokowania odstąpienia od umowy – przystępując do niezwłocznej naprawy swojego postępowania, a więc co do zasady poprawy zabiegu – o ile to możliwe. Jednak jeżeli zabiegu nie da się naprawić, proszę skierować do drugiej strony umowy Pani roszczenie – a więc w przedmiocie odstąpienia od umowy i zwrotu płatności. Wezwanie proszę skierować dla celów dowodowych listem poleconym do przedsiębiorcy. Przy bezskuteczności porozumienia pozostaje jedynie droga sądowa.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Adwokat Katarzyna Bereda Adwokat, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – pracę magisterską napisała z prawa pracy. Podczas studiów odbyła liczne praktyki, zarówno w sądach, jak i w kancelariach adwokackich. Aplikację adwokacką rozpoczęła w 2015 roku. W marcu 2018 roku przystąpiła do egzaminu zawodowego, uzyskując jeden z najlepszych wyników w izbie zielonogórskiej i w konsekwencji kończąc aplikację adwokacką z wyróżnieniem. Specjalizuje się w prawie rodzinnym, cywilnym, zobowiązaniach, prawie spadkowym, prawie gospodarczym i spółkach prawa handlowego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale