Znak zakazu wjazdu B-18 na drodze gruntowej, czy gmina ma takie prawo?• Data: 12-09-2024 • Autor: Monika Jakubas |
Problem dotyczy wewnętrznej drogi gruntowej gminnej znajdującej się na dwóch działkach gminnych. Droga ma 9 m szerokości i ok. 120 m długości. Dwa miesiące temu postawiono przy niej znak B-18 ograniczający wjazd pojazdów do 8 ton. Pod znakiem B-18 umieszczono tabliczkę informującą, że nie dotyczy on służb miejskich. Droga ta służy jako dojazd do domków jednorodzinnych i do działek budowlanych z wydanym pozwoleniem na budowę w 2011 roku, a także umożliwia jednemu z rolników dotarcie do pola. Urząd miasta i gminy twierdzi, że znak B-18 postawiono, aby zapobiec szybkiemu zużyciu się nawierzchni drogi. Ruch na tej drodze jest znikomy. Gmina nie zajmowała się wcześniej tą drogą ani jej nie remontowała, zawsze robiłem to sam. Czy gmina ma prawo wstawić taki znak na drodze wewnętrznej gruntowej bez przedstawienia żadnych dokumentów ani szerszych uzasadnień, powołując się tylko na ochronę przed niszczeniem drogi? Czy można usunąć taki znak? Jeśli tak, jakie kroki powinienem podjąć, aby do tego doprowadzić? Jestem właścicielem dwóch działek budowlanych, na których prowadzę budowę dwóch domów jednorodzinnych, a znak przeszkadza mi w kontynuowaniu prac budowlanych. |
|
Wprowadzenie znaku typu B-18Tytułem wstępu – znaki typu B-18 wprowadzane są na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym oraz § 8 ust. 2 pkt 1a, b Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. W praktyce wygląda to tak, że wydział ruchu przygotowuje projekt zmiany organizacji ruchu, a starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) go zatwierdza w drodze zarządzenia.
Jak przyjmuje się, wprowadzenie takich znaków wymaga poprzedzenia wnikliwą analizą: „Z projektu organizacji ruchu powinna wynikać analiza dla zastosowania określonego rozwiązania, a w szczególności z wymaganego przez § 5 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r., poz. 784) – opisu technicznego zawierającego charakterystykę drogi i ruchu na drodze. Ten bowiem element projektu wiąże się ściśle z uzasadnieniem dla umieszczania w drodze określonych znaków drogowych, sygnałów i urządzeń” (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 30 sierpnia 2023 r., sygn. akt II SA/Go 304/23).
Samą możliwość wprowadzenia znaku typu B-18 określa załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach z dnia 3 lipca 2003 r.: „Zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad … t
Rys. 3.2.19.1. Znak B-18 Znak B-18 »zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad … t« (rys. 3.2.19.1) stosuje się przed odcinkami dróg, których nośność jest niewystarczająca dla przejazdu pojazdów dopuszczonych do ruchu bez ograniczeń. Na znaku podaje się wartość wynikającą z rzeczywistej nośności obiektu lub drogi.
W uzasadnionych przypadkach znak ten może być stosowany również w związku z istnieniem przy drodze obiektów zabytkowych lub innych, dla których wstrząsy wynikające z ruchu ciężkich pojazdów są szkodliwe.
O ograniczeniach wynikających ze znaków B-18 kierowcy powinni być wcześniej informowani, zgodnie z zasadami określonymi w punktach 7.2.5 i 7.2.6”.
Wprowadzenie takiego znaku powinno zostać poprzedzone analizą nośności drogi, natężenia ruchu na drodze, a także potrzeb użytkowników drogi. Orzecznictwo na temat czynności, jakie powinny poprzedzać wprowadzenie takie znaku, jest bardzo bogate. Wniosek o usunięcie znaku drogowegoOdnośnie do Pana konkretnej sprawy: 1) Zaczęłabym od wniosku o zmianę organizacji ruchu i usunięcie znaku drogowego lub wprowadzenia wyłączenia od jego działania dla właścicieli działek albo w inny sposób ustalony z wydziałem ruchu, dzięki któremu będzie możliwy dojazd samochodów ciężarowych do posesji leżących przy tej drodze.
Zgodnie z § 3 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem: „Podmiot zarządzający drogą wewnętrzną rozpatruje projekty organizacji ruchu oraz wnioski dotyczące zmian organizacji ruchu”.
We wniosku należy przedstawić uzasadnienie – to, co Pan napisał w pytaniu, ubrane w dodatkowe uzasadnienie dotyczące sporadyczności ruchu, konieczności przejazdu samochodów na potrzeby budowy itd. Zaskarżenie zarządzenia starosty w kwestii zmiany organizacji ruchu2) Potem (albo jednocześnie) można zaskarżyć przed wojewódzkim sądem administracyjnym zarządzenie starosty zatwierdzające projekt zmiany organizacji ruchu, który wprowadził ten znak B-18.
W zależności od uzasadnienia tego projektu będą zależały zarzuty, ale jeśli tak, jak Pan pisze, nie było żadnych analiz, uzgodnień – można się spodziewać, że zarzutów będzie sporo (sądy administracyjne bardzo wnikliwie badają te zagadnienia).
Pisząc ten wniosek, z pkt 1 można nadmienić, że brak wprowadzenia wnioskowanych zmian – usunięcia znaku albo wyłączenia spod niego pojazdów przyjeżdżających na potrzeby posesji położonych przy drodze – będzie skutkował koniecznością zaskarżenia obecnej organizacji ruchu.
Podsumowując, z opisanej przez Pana sytuacji wynika, że rzeczywiście doszło do naruszenia przepisów, ponieważ znak B-18 został wprowadzony bez poprzedzającej wymaganej procedury. Do jego usunięcia lub złagodzenia skutków, jakie dla Pana ma, można próbować polubownie wnioskować o ponowną zmianę organizacji ruchu, a jeśli to nie poskutkuje, wnieść skargę do sądu administracyjnego na zarządzenie starosty zatwierdzające projekt organizacji ruchu. PrzykładyProblemy z transportem materiałów budowlanych Sytuacja: Pan Jan Kowalski, właściciel dwóch działek budowlanych przy wewnętrznej drodze gruntowej, rozpoczął budowę domów jednorodzinnych. Do tej pory dojazd ciężarówek z materiałami budowlanymi nie stanowił problemu. Dwa miesiące temu gmina postawiła znak B-18, ograniczający wjazd pojazdów powyżej 8 ton, co uniemożliwia dostarczenie niezbędnych materiałów na plac budowy. Działania: Pan Kowalski złożył wniosek do urzędu gminy o zmianę organizacji ruchu, argumentując, że ograniczenie utrudnia realizację inwestycji i generuje dodatkowe koszty związane z koniecznością używania mniejszych pojazdów. Podkreślił, że ruch na drodze jest minimalny i nie zagraża nadmiernemu zużyciu nawierzchni. Gmina przystała na wniosek, umożliwiając czasowe wyłączenie działki spod ograniczenia na czas budowy. Wynik: Pan Kowalski mógł kontynuować budowę bez dalszych przeszkód, a gmina zobowiązała się do ponownego rozpatrzenia zasadności postawienia znaku po zakończeniu inwestycji.
Problem rolnika z dojazdem do pola Sytuacja: Pan Adam Nowak, rolnik z wieloletnim doświadczeniem, regularnie używał wewnętrznej drogi gminnej do dojazdu do swojego pola ciężkim sprzętem rolniczym. Znak B-18, wprowadzony przez gminę, nagle uniemożliwił mu swobodny dostęp do pola, co poważnie zagrażało jego działalności rolniczej. Działania: Pan Nowak zorganizował spotkanie z przedstawicielami gminy oraz innymi mieszkańcami, którzy również zostali dotknięci ograniczeniem. Podczas spotkania przedstawiono argumenty, że droga była wykorzystywana przez rolników od pokoleń i nie zaobserwowano żadnego zniszczenia nawierzchni z powodu ciężkich pojazdów. W wyniku rozmów udało się wynegocjować modyfikację oznakowania, która pozwala na przejazd ciężkich maszyn rolniczych. Wynik: Pan Nowak i inni rolnicy mogą teraz korzystać z drogi, co pozwala im na kontynuowanie działalności. Gmina zobowiązała się do monitorowania stanu drogi i ewentualnych napraw.
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego Sytuacja: Pani Anna Malinowska, mieszkanka osiedla domków jednorodzinnych, korzystała z drogi gruntowej do codziennego dojazdu do pracy. Znak B-18, wprowadzony bez konsultacji społecznych, spowodował problemy z dojazdem dla służb komunalnych, takich jak śmieciarki i pojazdy dostawcze, co negatywnie wpływało na jakość życia mieszkańców. Działania: Pani Malinowska, jako przedstawicielka wspólnoty mieszkańców, postanowiła zaskarżyć decyzję gminy do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W skardze argumentowano, że wprowadzenie znaku odbyło się bez wymaganych analiz nośności drogi oraz bez uwzględnienia potrzeb lokalnej społeczności. PodsumowanieUsunięcie znaku drogowego typu B-18 z wewnętrznej drogi gruntowej może być kluczowe dla właścicieli działek budowlanych, rolników oraz mieszkańców, którzy są bezpośrednio dotknięci jego ograniczeniami. W takich sytuacjach ważne jest, aby podejmować działania w oparciu o formalne procedury, takie jak złożenie wniosku o zmianę organizacji ruchu czy zaskarżenie decyzji w sądzie administracyjnym. Współpraca z lokalnymi władzami i przedstawienie uzasadnionych argumentów mogą prowadzić do korzystnych rozwiązań, które uwzględnią potrzeby społeczności lokalnej, jednocześnie dbając o stan dróg. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy prawnej związanej z organizacją ruchu drogowego lub innymi zagadnieniami prawnymi? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online oraz wsparcia w przygotowaniu pism, aby szybko i skutecznie rozwiązać swoje problemy prawne. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Monika Jakubas |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale