.
Udzieliliśmy ponad 133,6 tys. porad prawnych i mamy 15 009 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Zmiana przeznaczenia budynku mieszkalnego a prowadzenie żłobka

• Data: 23-01-2025 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Kupiłem na kredyt hipoteczny budynek o przeznaczeniu mieszkalnym. Jednak w części tego lokalu chciałbym otworzyć żłobek. Czy konieczna jest zmiana przeznaczenia części budynku? Taka zmiana może skutkować przez bank wypowiedzeniem umowy kredytu. Czy da się zarejestrować klub dziecięcy bez zmieniania przeznaczenia budynku?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Zmiana przeznaczenia budynku mieszkalnego a prowadzenie żłobka

Zmiana sposobu użytkowania budynku

Na wstępie wskazuję, że zgodnie z obowiązującymi przepisami zmiany sposobu użytkowania można dokonać w trybie art. 71 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (zwanej dalej: P.b.). Taki sposób dostosowania pomieszczenia lub budynku do nowych warunków jest dopuszczalny, jeżeli nie jest wymagana ingerencja w konstrukcję budynku. Natomiast w przypadku, gdy zmiana sposobu użytkowania wiąże się ze zmianami konstrukcyjnymi, wówczas wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę lub dokonanie zgłoszenia robót budowlanych.

 

Zgodnie z art. 71 ust. 1 P.b. „przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności:

 

1) podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń;

2) podjęcie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zaliczanej do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko”.

 

Należy przy tym pamiętać, że zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. W zgłoszeniu należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. „Do zgłoszenia należy dołączyć:

 

1) opis i rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach, z oznaczeniem części obiektu budowlanego, w której zamierza się dokonać zmiany sposobu użytkowania;

2) zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję, wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby, również danymi technologicznymi;

3) oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;

4) zaświadczenie lub kopię zaświadczenia wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub kopię tej decyzji, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;

5) w przypadku zmiany sposobu użytkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 2 – ekspertyzę techniczną wykonaną przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności, lub kopię takiej ekspertyzy;

6) w zależności od potrzeb - pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, w szczególności decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii”.

 

Następnie wyjaśniam, że w świetle przepisów Prawa budowlanego wykonanie robót budowlanych bez odpowiedniego zezwolenia (pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych) stanowi samowolę budowlaną. 

 

Wobec powyższego brak dokonania zmiany przeznaczenia części obiektu uniemożliwia rozpoczęcie prowadzenia działalności opisanej w zapytaniu. Nadto wskazuję, że zapisy planu dopuszczają prowadzenie działalności usługowej na wskazanym obszarze, wobec tego pod tym względem nie powinno być problemu ze zmianą przeznaczenia części budynku.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Umowa kredytowa z bankiem

Natomiast co kwestii kredytu i ewentualnego jego wypowiedzenia, tu już wszystko zależy od zapisów zawartej z bankiem umowy i zasad udzielenia kredytu hipotecznego. Jeżeli zapisy umowy wykluczają prowadzenie działalności w obiekcie, którego dotyczy kredyt, lub też kredyt został przyznany w ramach któregoś z programów dotyczących udzielania kredytów, a program taki wykluczał prowadzenie działalności w obiekcie, na który przyznano kredyt, niestety nie ma możliwości obejścia tej kwestii.

 

Podsumowując, chcąc rozpocząć prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego, trzeba przede wszystkim dokonać zmiany przeznaczenia części obiektu, w którym byłaby prowadzona działalność.

Przykłady

Pozytywne rozpatrzenie zmiany przeznaczenia budynku

Pan Adam zakupił mieszkalny budynek na kredyt hipoteczny z zamiarem otwarcia żłobka na parterze. Budynek znajduje się w dzielnicy, gdzie plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza działalność usługową. Pan Adam zgłosił zmianę sposobu użytkowania budynku do organu administracji architektoniczno-budowlanej i załączył wszystkie wymagane dokumenty, w tym zaświadczenie burmistrza o zgodności z miejscowym planem. Jako że zmiana nie wymagała ingerencji w konstrukcję budynku, nie musiał uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Rezultat:
W ciągu miesiąca Pan Adam uzyskał pozytywną decyzję o zmianie przeznaczenia budynku. Bank, po przedstawieniu dokumentów, zaakceptował zmianę i nie wypowiedział umowy kredytowej. Dzięki temu Pan Adam mógł otworzyć żłobek bez przeszkód.

 

Problemy z umową kredytową

Pani Marta kupiła dom jednorodzinny na kredyt hipoteczny i postanowiła zaadaptować część parteru na potrzeby klubu dziecięcego. Po skontaktowaniu się z urzędem miasta okazało się, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działalność usługowa jest dozwolona. Jednakże po zgłoszeniu zmiany przeznaczenia budynku, bank skontaktował się z Panią Martą, informując ją, że umowa kredytowa zabrania prowadzenia działalności gospodarczej w obiekcie finansowanym kredytem hipotecznym na cele mieszkaniowe.

Rezultat:
Pani Marta musiała negocjować z bankiem zmianę warunków umowy kredytowej. Ostatecznie udało się dojść do porozumienia, ale wymagało to dodatkowych formalności i zwiększenia oprocentowania kredytu. Proces ten opóźnił otwarcie klubu dziecięcego o kilka miesięcy.

 

Rejestracja działalności bez zmiany przeznaczenia budynku

Pan Tomasz planował otworzyć klub dziecięcy w swoim nowo zakupionym domu. Jego dom znajdował się w strefie, w której plan zagospodarowania przestrzennego nie dopuszczał działalności usługowej. Pan Tomasz skonsultował się z prawnikiem, który zasugerował rejestrację klubu dziecięcego jako działalności prowadzonej na zasadach domowych, nieformalnych, co nie wymagałoby zmiany przeznaczenia budynku.

Rezultat:
Pan Tomasz zarejestrował klub dziecięcy jako niewielką działalność, której skala nie wymagała formalnej zmiany użytkowania budynku. Działalność ta nie naruszała zapisów umowy kredytowej, więc nie było potrzeby kontaktowania się z bankiem. Pan Tomasz mógł rozpocząć działalność, jednak musiał ograniczyć liczbę przyjmowanych dzieci.

Podsumowanie

Każda z tych sytuacji pokazuje, jak istotne jest dokładne zrozumienie i przestrzeganie przepisów prawnych oraz warunków umowy kredytowej przy zmianie sposobu użytkowania budynku. Przed podjęciem jakichkolwiek działań warto skonsultować się z prawnikiem lub doradcą kredytowym, aby uniknąć potencjalnych problemów.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz szybkiej i profesjonalnej pomocy prawnej online? Oferujemy kompleksowe usługi w zakresie porad prawnych oraz sporządzania pism, które pomogą Ci w rozwiązaniu problemów prawnych bez wychodzenia z domu. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu