Problem z obdlokowaniem konta na Allegro• Autor: Eliza Rumowska |
Mam problem z obdlokowaniem konta na Allegro. Konto zablokowano mi, ponieważ wcześniej zablokowano również konto na Allegro jednemu z domowników. Prosiłem o odblokowanie konta, ale oni twierdzą, że należy najpierw wyjaśnić blokadę poprzedniego konta (chociaż jest to konto syna, który jest pełnoletni). Co mogę zrobić w tej sprawie? Czemu mam się tłumaczyć za syna? Czy Allegro łamie prawa konsumenta? Ich pracownik twierdzi, że nie ma tu mowy o żadnych roszczeniach, lecz jest to jedynie kwestia tego, kogo i na jakich zasadach prywatna firma chce obsługiwać w takim czy innym zakresie. |
|
Czy administrator Allegro miał prawo zablokować konto użytkownika?W mojej ocenie administrator Allegro nie miał prawa ani na podstawie regulaminu aukcji, ani na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących blokować konta z powodu podanego w Pana pytaniu. Dlatego też radziłabym wezwać pisemnie administratora Allegro do odblokowania konta lub wskazania podstaw prawnych takiego ograniczenia (blokowania). Proszę też wyznaczyć termin odblokowania konta.
W razie braku dostosowania się do żądania z pisma oraz nieudzielenia żadnej odpowiedzi proszę zgłosić sprawę do powiatowego rzecznika konsumentów z prośbą o interwencję, a także do Delegatury UOKiK właściwej z uwagi na Pana miejsce zamieszkania z prośbą o zbadanie, czy nie doszło do stosowania przez przedsiębiorcę nieuczciwych praktyk rynkowych wobec konsumenta w zakresie usług świadczonych drogą internetową.
Blokowanie konta z punktu widzenia norm prawnych jest uzasadnione tylko wówczas, gdy przewidziano takie ograniczenie bądź w przepisach powszechnie obowiązujących, bądź w regulaminie lub innych zasadach ustalonych przez przedsiębiorcę dla konsumenta w zakresie świadczenia usługi. Dlatego też na podstawie udzielonych informacji nie widzę podstaw zablokowania Pana konta. Blokada konta użytkowników Allegro korzystających z jednego komputeraW uzasadnieniu warto podkreślić, że konto użytkownika stanowi zindywidualizowany „wycinek” portalu, który pozwala na indywidualizację odpowiedzialności wobec poszczególnych użytkowników. Dzięki temu administrator posiadał i posiada skuteczne narzędzia i możliwości internetowe zablokowania użytkownika łamiącego regulamin. Nie może zaś uzależniać tej odpowiedzialności od użytkownika urządzenia końcowego (komputera), ponieważ nie ma to żadnego oparcia w przepisach i prowadzi do zupełnie nielogicznych wniosków i konsekwencji, np. na tej zasadzie nielojalny użytkownik Allegro, który korzystał z komputera w pracy, w kafejce internetowej, u znajomych itd., doprowadziłby w efekcie – jeżeli przyjąć zasadę blokowania kont użytkowników komputera – do zablokowania wielu kont użytkowników, którzy nie mieliby z postępowaniem nic wspólnego. Ponadto odpowiedzialność użytkownika jest odpowiedzialnością personalną i nie może być sprowadzana do „odpowiedzialności urządzenia”, a takie konsekwencje rodzi tok rozumowania pracownika portalu Allegro.
Dlatego, podsumowując, radzę zdecydowane podjęcie działań:
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Eliza Rumowska Administrator portalu ePorady24, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego prawniczka. Specjalizuje się w prawie cywilnym, zwłaszcza w prawie konsumenckim (reklamacje, gwarancje itp.). Z serwisem ePorady24 związana od początku jego istnienia, obecnie udziela porad w najbardziej złożonych sprawach. W swej wieloletniej karierze pracowała jako powiatowy rzecznik konsumentów, sekretarz gminy, inspektor ds. kredytów oraz radca w TP SA. Od 2008 r. prowadzi własne biuro prawne, jako prokurent obsługuje trzy spółki prawa handlowego, współpracuje z samorządem terytorialnym przy realizacji programów dotowanych z UE. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale