.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Zakup motocykla który okazał się po wypadku

Kupiłem kilka tygodni temu motocykl z ogłoszenia. Sprzedawca zapewniał (było to też określone w ogłoszeniu), że pojazd jest bezwypadkowy i w bardzo dobrym stanie technicznym. Po kilku jazdach dostrzegłem pewne problemy i oddałem motocykl do warsztatu. Okazało się, że jest to pojazd powypadkowy (mechanik ma na to dowody), muszę zapłacić 1200 zł za naprawę. Czuję się oszukany, bo zakup motocykla to było moje marzenie. Czy i jak mogę dochodzić swoich praw?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Zakup motocykla który okazał się po wypadku

Rękojmia za wady fizyczne zakupionego motocykla

Po zapoznaniu się z przedstawionym przez Pana stanem faktycznym sprawy stwierdzić przede wszystkim należy, iż zaistniała sytuacja uprawnia Pana do skorzystania z przysługującej Panu rękojmi za wady fizyczne zakupionego motocykla.

 

Zgodnie bowiem z przepisem art. 560 Kodeksu cywilnego:

 

„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.

 

§ 2. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej.

 

§ 3. Jeżeli kupujący żąda obniżenia ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, obniżenie powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.

 

§ 4. Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący”.

 

Ponadto, zgodnie z treścią art. 566:

 

„§ 1. Jeżeli z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej kupujący odstępuje od umowy albo żąda obniżenia ceny, może on żądać naprawienia szkody poniesionej wskutek istnienia wady, chyba że szkoda jest następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. W ostatnim wypadku kupujący może żądać tylko naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady; w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów.

 

§ 2. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio, gdy kupujący żąda dostarczenia rzeczy wolnych od wad zamiast rzeczy wadliwych albo usunięcia wady przez sprzedawcę”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Odstąpienie od umowy zakupu motocykla który okazał się powypadkowy

Wobec powyższego, w chwili obecnej może Pan odstąpić od umowy zakupu motocykla, żądając zwrotu uiszczonej ceny oraz naprawienia Pańskiej szkody wynikłej z zakupu pojazdu (koszt rejestracji, ubezpieczenia, przeglądu oraz innych nakładów na motocykl), lub też żądać od sprzedawcy obniżenia ceny motocykla, przy czym obniżenie to powinno właśnie odpowiadać wartości nakładów, jakie musi Pan ponieść, aby pojazd ten był zgody z umową, czyli w Pana przypadku byłaby to obniżka ceny o kwotę 1200 zł potrzebnych do naprawy motocykla.

 

Korzystając zaś z dorobku orzecznictwa w tym zakresie, wskazać należy również w tym miejscu, iż zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, wyrażonym w orzeczeniu z dnia 16 lutego 1978 r., sygn. akt I CR 23/78, „z absolutnego charakteru tej odpowiedzialności [sprzedawcy] wynika w sposób oczywisty ten praktyczny wniosek, że w interesie sprzedawcy leży staranne badanie jakości (tzw. odbiór jakościowy) towarów, które sam nabywa w celu odsprzedaży, to bowiem pozwala mu zmniejszyć ryzyko, jakie wiąże się ze sprzedażą towarów wadliwych”.

 

Co ważne, fakt zwalniający sprzedawcę od odpowiedzialności musi być przez niego wykazany (zgodnie z przepisem art. 6 Kodeksu cywilnego). Sprzedawca zatem ponosi ciężar (i ryzyko nieudania się) dowodu, że kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy lub wcześniej.

 

Warto także przytoczyć w tym miejscu niektóre z poglądów orzecznictwa. I tak, zgodnie z treścią wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 26 stycznia 1994 r., sygn. akt I ACr 640/94, „dla zwolnienia sprzedawcy od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady nie wystarczy, że kupujący mógł – przy dołożeniu należytej staranności – wadę zauważyć. Sprzedawca bowiem odpowiada także za wady jawne, jeśli nie były kupującemu znane. W art. 354 kc mieści się także obowiązek lojalności sprzedawcy wobec kupującego, który winien w szczególności przejawiać się w przedstawieniu drugiej stronie, nie będącej fachowcem w danej dziedzinie, rzeczywistego stanu sprzedawanej rzeczy”.

Odpowiedzialność sprzedającego z tytułu ujawnionych wad pojazdu

Powyższe oznacza, że sprzedawca nie będzie mógł się zwolnić od odpowiedzialności z tytułu ujawnionych wad pojazdu, poprzez np. twierdzenie, że sam o nich nie wiedział, gdyż z mocy ustawy jest on zobowiązany do w zasadzie absolutnej wiedzy na temat sprzedawanego towaru, a co za tym idzie, ponosi on konsekwencje istnienia takich wad bez względu na to, czy wiedzę taką rzeczywiście posiadał.

 

Pewnym problemem w Pańskiej sprawie może być kwestia dochowania przez Pana ustawowych terminów reklamacyjnych, o których mowa w art. 563 Kodeksu cywilnego. Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu:

 

„§ 1. Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego221) może w drodze rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach artykułów żywnościowych. (…)

 

§ 3. Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego”.

 

Jednakże przepis art. 564 stanowi, że „w wypadkach przewidzianych w artykule poprzedzającym utrata uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy nie następuje mimo niezachowania terminów do zbadania rzeczy przez kupującego i do zawiadomienia sprzedawcy o wadach, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją”.

Powiadomienie sprzedawcy listem poleconym o wykrytych wadach w zakupionym motocyklu

Problem polega zatem na tym, że powinien Pan powiadomić sprzedawcę listem poleconym o wykrytych wadach motocykla w terminie jednego miesiąca od ich wykrycia, czyli w Pańskim przypadku od dnia, w którym otrzymał Pan taką informację z warsztatu. Powołanie się zaś na podstępne zatajenie tej wady wymagałoby od Pana udowodnienia, że sprzedawca mimo wszystko wiedział o tej wadzie. Natomiast punktem zaczepnym może być powołanie się na zapewnienie sprzedającego, że pojazd był bezwypadkowy. W tym zakresie konieczne byłoby w zasadzie, aby dysponował Pan treścią oferty sprzedaży zamieszczonej przez sprzedawcę na portalu ogłoszeniowym lub istnienie takiego zapisu bezpośrednio w umowie sprzedaży.

 

Niemniej, nawet jeżeli z powodu upływu terminów utraciłby Pan możliwość skorzystania z rękojmi, wciąż zachowałby Pan możliwość dochodzenia Pańskich roszczeń względem sprzedawcy w oparciu o jego odpowiedzialność z tytułu nienależycie wykonanego zobowiązania, tj. na podstawie art. 471 Kodeksu cywilnego, która to praktyka jest dopuszczalna i akceptowana w orzecznictwie (tak m.in. wytyczne Sądu Najwyższego z 30 grudnia 1988 roku, sygn. akt III CZP 48/88). Oznaczałoby to zarazem, że termin dochodzenia roszczeń (ograniczonych już jednak wyłącznie do żądania naprawienia szkody, czyli pokrycia kosztów naprawy pojazdu) wynosiłby dla Pana aż 10 lat.

 

Mając zatem powyższe na uwadze, w obecnej sytuacji powinien Pan niezwłocznie powiadomić sprzedawcę o wykryciu określonej wady, wskazując najlepiej jako termin jej wykrycia datę nie późniejszą niż w ciągu ostatniego miesiąca (tj. ostatnich 30 dni), podnosząc jednak z ostrożności fakt zapewnienia Pana o nieistnieniu takiej wady. W piśmie tym powinien Pan zarazem sprecyzować swoje żądania, tj. przy odstąpieniu od umowy zakupu motocykla – zwrotu ceny i zapłaty wskazane i potwierdzonej dokumentami szkody, przy żądaniu zaś obniżenia ceny – wstępną kalkulację kosztów naprawy sporządzoną przez warsztat. Na spełnienie Pańskich roszczeń powinien Pan wyznaczyć sprzedawcy odpowiedni termin, czyli np. 14 dni od dnia doręczenia mu tego pisma, pod rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Krzysztof Bigoszewski

Adwokat, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Aplikację adwokacką ukończył przy Pomorskiej Izbie Adwokackiej w Gdańsku. Doświadczenie zdobywał w renomowanych trójmiejskich kancelariach prawniczych oraz udzielając porad prawnych przez internet. Świadczy pomoc prawną z zakresu obrotu gospodarczego, w tym zamówień publicznych i procesu inwestycyjnego, prawa pracy, ubezpieczeń i odszkodowań oraz szeroko rozumianego prawa rzeczowego, rodzinnego, spadkowego i karnego, jak również egzekucji i spraw z zakresu prawa administracyjnego.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu