Zakup niepublicznego przedszkola - zmiana organu prowadzącego• Opublikowano: 02-04-2022 • Autor: Radca prawny Katarzyna Nosal |
Mam problem z przeprowadzeniem od strony formalnej przekazania pomiędzy dwoma osobami fizycznymi prawa do prowadzenia niepublicznego przedszkola. Prowadzę już inne takie placówki, a teraz pojawiła się okazja zakupu przedszkola niepublicznego prowadzonego przez inną osobę prywatną. Przedszkole mieści się w budynku, który należy do osoby trzeciej. Zatem z właścicielem budynku podpiszę nową umowę najmu. Wiem, że trzeba dokonać zmian w urzędzie, ale nie jestem pewna, jak ma wyglądać umowa zakupu niepublicznego przedszkola. Proszę o wyjaśnienie tego zagadnienia i o wskazówki. |
|
Zmiana organu prowadzącego przedszkole – aspekt administracyjnyProblemem jest to, że w zakresie zmiany organu prowadzącego placówkę oświatową niepubliczną nie ma szczegółowych regulacji. Gminy wprawdzie już wypracowały pewien model postępowania, jednak dotyczy to aspektów administracyjnych, a nie cywilistycznych. Jak się domyślam, Panią interesuje właśnie ta kwestia. Zacznę jednak od aspektów administracyjnych.
Artykuł 168 ust. 14 ustawy – Prawo oświatowe stanowi, że w przypadku zmiany organu prowadzącego szkołę lub placówkę wniosek o zmianę danych, o których mowa w ust. 4 pkt 1, składa, nie później niż na miesiąc przed planowanym dniem zmiany organu prowadzącego, osoba dotychczas prowadząca szkołę lub placówkę. W przypadku zgonu osoby fizycznej prowadzącej szkołę lub placówkę wniosek składa osoba, która została wskazana w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 4a lub 4b, w terminie 14 dni od dnia zgonu. Procedura szczegółowa i dokumenty niezbędne dla dokonania takiej zmiany określane są przez gminy. Na stronach internetowych jednostek samorządu terytorialnego można zauważyć, że nawet w przypadku zmiany podmiotu, która nie wynika ze zgonu dotychczasowego podmiotu prowadzącego, gminy oczekują złożenia oświadczenia podmiotu prowadzącego dotychczasowego o przeniesieniu praw i obowiązków wynikających z prowadzenia niepublicznej placówki oświatowej. Oświadczenie takie podpisuje dotychczasowy i przyszły prowadzący. Mając na uwadze, że jest to oświadczenie obu stron i przekazujący oświadcza w nim, że zrzeka się wszystkich praw i obowiązków, można uznać, że to jest właśnie rodzaj umowy o przekazaniu placówki do prowadzenia.
Z drugiej jednak strony, ze względu na fakt, że przeniesienie łączy się z różnego rodzaju zagrożeniami, odpowiedzialnością za ewentualne szkody, a także przeniesieniem rzeczy określonych według protokołów – warto rzeczywiście odrębnie zawrzeć umowę, która te kwestie cywilistyczne między Państwem ustali.
W Kodeksie cywilnym znajduje się m.in. art. 551 definiujący przedsiębiorstwo. Zgodnie z nim przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, a obejmuje m.in. indywidualne oznaczenie, czyli nazwę przedsiębiorstwa, własność nieruchomości i ruchomości, praw wynikających z umów najmu czy dzierżawy, koncesje, zezwolenia, licencje, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Umowa o cechach umowy sprzedaży – przeniesienie własności majątku, praw niematerialnych, umów o pracęJednak zgodnie z art. 170 ust. 1 Prawa oświatowego (a wcześniej także z przepisami ustawy o systemie oświaty) – prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą. Wobec tego upada podstawowy element definicji przedsiębiorstwa z Kodeksu cywilnego, czyli cel, jakim jest prowadzenie działalności gospodarczej.
Nie można zatem wprost zastosować przepisu o przedsiębiorstwie z Kodeksu cywilnego do transakcji zmiany organu prowadzącego, ale można się nim posiłkować w zakresie choćby elementów, które należy ująć przy takim przeniesieniu. Poza tym tworząc taką umowę trzeba kierować się przede wszystkim zapisami dotyczącymi umów sprzedaży. W ramach takiego przeniesienia placówki do prowadzenia przenosi się majątek i prawa związane z przenoszoną placówką (w tym element pracowniczy, o czym dalej w tekście). W umowie takiej sugeruję zawrzeć zatem zapisy dotyczące przedmiotu przeniesienia zawierający elementy materialne (ruchomości, ewentualne nieruchomości, prawa niemajątkowe, takie jak licencje, prawa do bazy klientów), ale także zasady zmiany strony w umowach zawartych przez dotychczasowy organ prowadzący z osobami trzecimi.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Katarzyna Nosal Radca prawny od 2005 roku, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Udziela porad z prawa cywilnego, pracy oraz rodzinnego, a także z zakresu procedury cywilnej i administracyjnej. Ma wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa administracyjnego i samorządowego. Ukończyła również aplikację sądową. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale