.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Zagubiona kasa fiskalna, co grozi przedsiębiorcy?

• Data: 12-11-2024 • Autor: Adam Nowak

Poprzednią kasę fiskalną starego typu wymieniłem w 2020 r. na nową. Rok temu zlikwidowałem firmę i kasę oddałem do serwisanta, aby dokonał odczytu itd. Teraz dostałem telefon z US, że brakuje likwidacji i odczytu pierwszej kasy. Nie wiem, jak to się stało, a kasę zgubiłem. Boję się grzywny z urzędu. Co mam teraz zrobić?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Zagubiona kasa fiskalna, co grozi przedsiębiorcy?

Obowiązki związane z kasą fiskalną

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego „podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących”.

 

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 13 ustawy „podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej”.

 

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

 

Stosownie do zapisu § 34 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących „w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

 

1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia”.

 

Analogicznie brzmienie przepisów obowiązywało na gruncie poprzedniej wersji rozporządzenia.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Likwidacja kasy fiskalnej

Jak wskazał Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji z dnia 27.05.2015 r., nr IPPP2/4512-257/15-2/DG, „po dokonaniu odczytu modułu i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie danym modułem fiskalnym pozostaje w gestii podatnika, tym samym podatnik może przekazać moduł fiskalny do utylizacji, gdyż z przepisów nie wynika obowiązek przechowywania pamięci kasy fiskalnej likwidowanych kas fiskalnych”.

 

Problem polega jednak na tym, że z uwagi na zagubienie kasy fiskalnej nie jest możliwe dokonanie takiego odczytu.

 

W związku z tym należy też wskazać, że zgodnie z § 10 rozporządzenia w sprawie kas „w przypadku utraty kasy podatnik niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni od powzięcia informacji o utracie, powiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży podatnik dołącza do powiadomienia potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży wydane przez organ ścigania.  W przypadku odzyskania utraconej kasy podatnik:

 

1) niezwłocznie powiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz

2) poddaje kasę, przed ponownym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, obowiązkowemu przeglądowi technicznemu, przy czym ponowne rozpoczęcie prowadzenia ewidencji może nastąpić nie wcześniej niż dnia następnego po dokonaniu tego przeglądu”.

 

Podkreślmy, że jest to jedyny przepis odnoszący się do sytuacji zagubienia/zniszczenia kasy fiskalnej. Określa on zatem, że o tym fakcie należy zawiadomić właściwego naczelnika US. Dodatkowo przepis ten ustanawia termin, w którym takie zawiadomienie powinno nastąpić.

 

Dodatkowo możemy też wskazać, że zgodnie z art. 80 Kodeksu karnego skarbowego „kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych”.

 

Zasadniczo zatem niezawiadomienie naczelnika US o utracie kasy jak też niedokonanie odczytu z kasy stanowi przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny. W wypadku mniejszej wagi czyn stanowi wykroczenie skarbowe.

 

Jednocześnie z drugiej strony należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 44 § 1 „karalność przestępstwa skarbowego ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęło lat 5 – gdy czyn stanowi przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny, karą ograniczenia wolności lub karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 3 lat”.

 

Dalej wskażmy też, że zgodnie z art. 86 Ordynacji podatkowej „podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej”. Przez księgi podatkowej rozumie się również rejestry oraz raporty, o czym art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej.

 

Podobnie też art. 112 ustawy VAT podaje, że „podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego”.

 

Reasumując, faktem jest, że zarówno odczyt końcowy, jak i zniszczenie/zagubienie kas fiskalnych powinno zostać zgłoszone do urzędu skarbowego. Brak takiego zgłoszenia podlega karze grzywny. Jednakże należy mieć na uwadze upływ czasu oraz kwestię przedawnienia karalności zgodnie z art. 44.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Dalsze postępowanie

W tym miejscu dodajmy, że nie na tym etapie nie jest możliwe skorzystanie z instytucji czynnego żalu, ponieważ zgodnie z art. 16 § 5 „czynny żal jest nieskuteczny, jeżeli został złożony w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego”.

 

Tak naprawdę na tym etapie kwestia zastosowania kary grzywny zależy od woli organu podatkowego, ponieważ:

 

  1. nie jest możliwe na tym etapie złożenie czynnego żalu,
  2. jeżeli organ podatkowy uzna, że zagubienie kasy było przypadkiem mniejszej wagi i zakwalifikuje czyn jako wykroczenie skarbowe, to mamy do czynienia z przedawnieniem karalności,
  3. jeżeli organ podatkowy uzna, że ww. okoliczność jest przestępstwem, to może nałożyć karę grzywny (tutaj ewentualnie na kolejnym etapie będzie możliwe zastosowanie instytucji dobrowolnego poddania się odpowiedzialności).

 

Ewentualnie może Pan w odpowiedzi powołać się na art. 1 § 2 Kodeksu karnego skarbowego, który stanowi, że nie jest przestępstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym czyn zabroniony, którego społeczna szkodliwość jest znikoma. W naszej ocenie można obronić tezę, że społeczna szkodliwość czyny w postaci zagubienia kasy fiskalnej jest znikoma, co uzasadnia odstąpienie od ukarania.

 

W odpowiedzi na wezwanie ze strony US należy zatem wskazać, że kasa uległa zagubieniu i nie jest możliwe zakończenie jej pracy poprzez dokonanie odczytu, był to wypadek mniejszej wagi, a społeczna szkodliwość czynu jest znikoma.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Przykład właściciela sklepu spożywczego

Pan Kowalski prowadzi sklep spożywczy i korzysta z kasy fiskalnej. Pewnego dnia decyduje się na zakończenie działalności. Aby spełnić obowiązki prawne, pan Kowalski musi wystawić raporty fiskalne i odczytać pamięć kasy przy pomocy serwisanta. Po dokonaniu odczytu przygotowuje protokół oraz składa wniosek o wyrejestrowanie kasy w urzędzie skarbowym. Dzięki temu unika problemów z urzędami i spełnia wymogi prawne.

 

Przykład właściciela usług sprzątających

Pani Anna, właścicielka firmy sprzątającej, zagubiła swoją kasę fiskalną podczas delegacji. Po powrocie, w ciągu pięciu dni, powiadamia naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy. Dołącza również potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży. Dzięki temu unika potencjalnych konsekwencji prawnych związanych z niezrealizowaniem obowiązków związanych z kasą fiskalną.

 

Przykład fryzjera

Pan Tomasz, fryzjer, zmienia miejsce prowadzenia działalności i decyduje się na zakup nowej kasy fiskalnej. Zanim zacznie korzystać z nowej kasy, pamięta o tym, aby zakończyć użycie starej kasy zgodnie z przepisami. Zajmuje się wystawieniem raportów fiskalnych oraz zgłoszeniem wyrejestrowania starej kasy w urzędzie skarbowym. Działa w ten sposób, aby uniknąć ewentualnych problemów z organami podatkowymi w przyszłości.

Podsumowanie

Obowiązki związane z kasą fiskalną są kluczowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Zgodnie z przepisami podatnicy muszą prowadzić ewidencję sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących i zakończyć ich używanie w przypadku zakończenia działalności. W razie zagubienia kasy przedsiębiorcy są zobowiązani do niezwłocznego powiadomienia urzędów skarbowych oraz do przeprowadzenia odpowiednich procedur, aby uniknąć konsekwencji prawnych, w tym kar finansowych.

Oferta porad prawnych

Oferujemy kompleksowe porady prawne dotyczące obowiązków związanych z kasami fiskalnymi. Nasza oferta skierowana jest do przedsiębiorców, którzy potrzebują wsparcia w zakresie ewidencji sprzedaży oraz obsługi kas rejestrujących. Pomagamy w zrozumieniu przepisów dotyczących zakończenia działalności, likwidacji kasy oraz procedur w przypadku zagubienia urządzenia. Nasz zespół ekspertów zapewnia indywidualne podejście, pomagając w uniknięciu konsekwencji prawnych i kar finansowych. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać fachową pomoc w zarządzaniu obowiązkami podatkowymi związanymi z kasami fiskalnymi.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535

2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 października 2024 r. w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi - Dz.U. 2024 poz. 1507

3. Ustawa z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - Dz.U. 1999 nr 83 poz. 930

4. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Adam Nowak




.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu