.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Zaginiony akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego

• Autor: Irena Sawa

W 2002 r. zdobyłem stopień nauczyciela mianowanego, akt nadany przez wiceprezydenta miasta. W sekretariacie szkoły, w której pracuję, dowiedziałem się niedawno, że nie ma mojego aktu nadania stopnia zawodowego, jest tylko zaświadczenie, że go posiadam. Usłyszałem, że takie dokumenty są niszczone po pięciu latach i że zaświadczenie o stopniu awansu jest nieważne oraz nie uzyskam duplikatu aktu. Jak mogę otrzymać potwierdzenie mojego mianowania? Czy dokumenty są niszczone zgodnie z prawem?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Zaginiony akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego

Akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela

Wprowadzone mocą nowelizacji przepisów Karty Nauczyciela w 2000 r. stopnie awansu zawodowego mają charakter w pewnym sensie zbliżony do dawnych stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli.

 

W doktrynie i orzecznictwie sądowym ugruntował się pogląd, iż akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela jest rodzajem certyfikatu zawodowego potwierdzającego pewne uprawnienia, kwalifikacje w tym zakresie, pochodzącego od władzy publicznej, mającego formę decyzji administracyjnej i skutkującego wobec wszystkich pracodawców – obecnych i przyszłych (zob. A. Kisielewicz, Stopnie awansu zawodowego nauczycieli, „Prawo Pracy” 2001, nr 7-8, s. 27).

 

Za powyższym charakterem aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela przemawia głównie fakt, że stopień jest nadawany nauczycielowi na stałe w tym sensie, iż zawsze jest możliwe uzyskanie wyższego stopnia, aż do stopnia nauczyciela dyplomowanego.

 

Stanowisko powyższe potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyrokach z dnia 6 października 2004 r., sygn. akt II SA/Wa 4048/03, Lex, nr 160331; oraz z dnia 4 marca 2005 r., sygn. akt II SA/Wa 1289/04, Lex, nr 164729.

 

W ocenie tego sądu akt nadania stopnia awansu zawodowego jest rodzajem certyfikatu zawodowego nauczyciela wydawanego w trybie administracyjnym decyzją organu administracji publicznej. Oznacza to, że akt nadania stopnia awansu nie jest aktem pracodawcy podejmowanym w ramach łączącego go z nauczycielem stosunku pracy.

 

Akt nadania stopnia awansu zawodowego rozumiany jako certyfikat daje uprawnienie do zatrudnienia w określonych rodzajach szkół. Nadanie stopnia awansu zawodowego nie powoduje także bezpośredniej zmiany warunków pracy (treści stosunku pracy) nauczyciela.

 

Istotne jest to, że przepisy Karty Nauczyciela nie przewidują utraty nadanego stopnia, nawet w skrajnych przypadkach – w trybie odpowiedzialności dyscyplinarnej.

 

Oznacza to, że nauczyciel posiadający stopień nauczyciela mianowanego, który zaprzestał wykonywania pracy nauczycielskiej, przy ponownym zatrudnieniu w szkole, bez względu na okres przerwy, zachowuje ten stopień.

 

Na marginesie tylko przypomnę, że w poprzednim stanie prawnym, przed nowelizacją z dnia 18 lutego 2000 r., z nauczycielem mianowanym, który przerwał pracę w szkole na okres dłuższy niż 5 lat, w przypadku ponownego zatrudnienia w szkole zawierano umowę o pracę, a o mianowanie nauczyciel ten musiał się ubiegać ponownie.

 

Reasumując powyższe, w 2002 r. po przeprowadzonym postępowaniu w sprawie nadania awansu zawodowego nauczyciela mianowanego uzyskał Pan akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, który biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa, był decyzją organu o charakterze konstytutywnym (tworzącą nowy stan prawny z dniem określonym w decyzji ).

 

Uzyskany stopień awansu zawodowego jest więc tożsamy z uzyskaniem pewnego rodzaju kwalifikacji zawodowych, które obowiązują na stałe, gdyż przepisy prawa nie przewidują utraty nadanego stopnia.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Jak uzyskać duplikat aktu nadania stopnia awansu zawodowego?

W chwili obecnej proponuję zwrócić się na piśmie do organu, który wydał decyzję w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, czyli do organu prowadzącego szkołę, jakim jest wskazany w treści pytania – prezydent miasta, z prośbą o wydanie duplikatu aktu.

 

W uzasadnieniu bardzo proszę napisać, że akt nadania stopnia awansu zawodowego nie został Panu w 2002 r. przez organ dostarczony.

 

Jeżeli organ odmówi wydania takiego dokumenty, winien w tym zakresie wydać decyzję odmowną. Od tej decyzji w trybie postępowania administracyjnego istnieje możliwość odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

 

Dalszy tryb odwoławczy to skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na orzeczenie wydane przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

Okres przechowywania dokumentów przez organ prowadzący szkołę

Organ prowadzący szkołę winien przechowywać dokumentację stanowiącą podstawę wydania decyzji administracyjnej (aktu nadania stopnia awansu zawodowego) przez okres minimum 10 lat.

 

Zgodnie z rzeczowym wykazem akt – kategoria archiwalna wynosi – B 10.

 

Porównawczo wskażę, że okres przechowywania zwykłej dokumentacji szkolenia pracowników wynosi 10 lat. Dokumentacja akt osobowych przechowywana jest przez okres 50 lat.

 

Nie rozumiem jednak, dlaczego w Pana aktach osobowych w szkole nie ma aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, wszak to ten dokument stanowi podstawę wypłaty należnego nauczycielowi wynagrodzenia (zgodnie z rozporządzeniem wynagrodzenie nauczyciela uzależnione jest od stopnia awansu zawodowego).

 

Pracownik kadr winien egzekwować taki dokument, gdyż zaświadczenie niestety nie jest i nie było podstawą wypłaty wynagrodzenia.

 

Może należy ponownie zwrócić się do pracownika kadr, aby solidnie przeszukał akta osobowe (karty akt osobowych winny być numerowane). Panu jako pracownikowi przysługuje prawo żądania okazania w obecności pracownika kadr akt osobowych.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Irena Sawa

Magister prawa, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie – Filia w Rzeszowie. Ukończyła aplikację administracyjną w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Jaśle. Zdała egzamin referendarski w Ministerstwie Sprawiedliwości w Warszawie. Była ponadto aplikantką sądową Sądu Okręgowego w Krośnie. Obecnie jest doktorantką Uniwersytetu Rzeszowskiego, przygotowuje się do obrony rozprawy doktorskiej z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.

 

Długoletni pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, obecnie przez okres ponad dziesięciu lat związana zawodowo z administracją samorządową. Była wykładowcą prawa spadkowego na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Sanoku. Prowadziła zajęcia z zakresu prawa oświatowego dla kandydatów na dyrektorów szkół w ramach kursu „Zarządzanie oświatą”.

 

Interesuje się i udziela porad z zakresu prawa pracy, prawa ubezpieczeń społecznych, prawa cywilnego, prawa rodzinnego, prawa spadkowego, prawa karnego, prawa administracyjnego oraz prawa oświatowego.

 

Autorka publikacji z zakresu prawa pracy i prawa ubezpieczeń społecznych, w tym glosy w specjalistycznych czasopismach prawniczych i ochrony pracy, w szczególności: „Lus et Administratio, Facultas Iuridica Universitatis Ressoviensis”, „Polityka Społeczna”, „Praca i Zabezpieczenie Społeczne”, „Przyjaciel przy pracy”, „Monitor Prawa Pracy”.


.

»Podobne materiały

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu