Wypadek przy pracy osoby zatrudnionej na umowę-zlecenie• Autor: Marta Handzlik-Rosuł |
Zaczęłam pracę jako pomoc w kuchni w firmie cateringowej na umowę-zlecenie, a po niecałym miesiącu uległam wypadkowi w pracy (poślizgnęłam się na mokrej podłodze) i w dwóch miejscach złamałam bark – 8 tygodni w gipsie + 3 miesiące rehabilitacji (częściowo płatnej). Do dziś nie dostałam protokołu wypadku, bo szef twierdzi, że żadnego odszkodowania od firmy i tak nie dostanę, ponieważ nie byłam u niego zatrudniona przez 6 miesięcy. Proszę o odpowiedź, czy zakład pracy nie ma żadnego obowiązku zrekompensować mi chociaż zwolnienia i zabiegów rehabilitacyjnych? Wróciłam do pracy, ale nadal nie jestem w pełni sprawna. |
|
Wypadek przy pracy na umowie - zleceniuFakt, że osoby pracujące na umowie-zleceniu podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu obowiązkowo, a chorobowemu dobrowolnie, ma kluczowe znacznie. W przypadku zwykłej choroby bądź wypadku, który nie jest związany z wykonywaniem pracy, osoby te są pozbawione jakichkolwiek świadczeń z ZUS. Gdy dojdzie jednak do wypadku przy pracy, osobom zatrudnionym na umowę-zlecenie przysługuje ten sam pakiet świadczeń socjalnych, co pracownikom zatrudnionym w oparciu o umowę o pracę. Jakie zdarzenie uznaje się za wypadek przy pracy?Za wypadek przy pracy (nawet na umowie-zleceniu) uznaje się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
Zleceniobiorcy należne są wszystkie świadczenia okresowe, tak samo jak w przypadku osoby zatrudnionej w oparciu o umowę o pracę. Rozumiemy przez to możliwość uzyskania zasiłku chorobowego (w wysokości 100% podstawy wymiaru), świadczenia rehabilitacyjnego, renty. Zgłoszenie zleceniodawcy wypadku przy pracyKluczowe dla sprawy jest zgłoszenie wypadku zleceniodawcy. Zleceniodawca ma obowiązek sporządzenia tzw. karty wypadku. W tym celu musi od poszkodowanego i świadków uzyskać wyjaśnienia. Zasadniczo zleceniodawca ma obowiązek sporządzenia karty wypadku oraz zgłoszenia zdarzenia do ZUS w terminie 14 dni od wypadku. Zleceniodawca zajmuje się ustaleniem okoliczności wypadku i zgłoszeniem sprawy do ZUS. Należy jednak pamiętać, że aby uzyskać dodatkowe, tzw. jednorazowe odszkodowanie, to poszkodowany w wypadku musi zgłosić do ZUS odpowiedni wniosek. Zleceniodawca nie dopełnia obowiązku sporządzenia dokumentacji po wypadku przy pracy - co zrobić?Sugeruję wysłać otrzymane zwolnienia poleconym za potwierdzeniem odbioru do właściwego oddziału ZUS, dołączając do nich pismo opisujące wszystkie okoliczności sprawy. Gdyby była to umowa o pracę, pomóc powinna PIP, jednak w tej sytuacji właściwymi instytucjami są wyłącznie ZUS i sąd cywilny.
Proponuję jednocześnie wysłać zleceniodawcy pismo: „Wezwanie do uregulowania kwestii brakujących dokumentów w sprawie należnego zasiłku chorobowego i odszkodowania wypadkowego”. Wysyłając pismo, proszę powołać się na ustawę o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz na Kodeks karny art. 219: „Kto narusza przepisy prawa o ubezpieczeniach społecznych, nie zgłaszając, nawet za zgodą zainteresowanego, wymaganych danych albo zgłaszając nieprawdziwe dane mające wpływ na prawo do świadczeń albo ich wysokość, zagrożony jest karą grzywy, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marta Handzlik-Rosuł Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy. |
|