W serwisie
Materiały
Wykreślenie spółki z o.o. z rejestru KRS po postanowieniu sądu o jej rozwiązaniu• Autor: Adam Dąbrowski |
Moje pytanie dotyczy wykreślenia spółki z o.o. z rejestru KRS. Siedem lat temu otrzymałam postanowienie sądu o rozwiązaniu spółki. Uważałam, że spółka zostanie automatycznie wykreślona z KRS, ale tak się nie stało. Dowiedziałam się o tym przypadkiem. Co należy teraz zrobić, żeby spółkę z KRS ostatecznie wykreślić i zlikwidować? |
|
Jak przeprowadzić postępowanie likwidacyjne spółki z o.o. ?Wyrok o rozwiązaniu spółki z o.o. stanowi podstawę do przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Nie stanowi on samodzielnej podstawy do wykreślenia spółki z KRS. Wykreślenie może nastąpić po likwidacji przeprowadzonej przez likwidatora ustanowionego przez sąd.
Pani jako likwidator powinna przeprowadzić postępowanie likwidacyjne według wstępnego harmonogramu:
Stosownie do Kodeksu spółek handlowych (K.s.h.):
„Art. 271. Poza przypadkami, o których mowa w art. 21, sąd może wyrokiem orzec rozwiązanie spółki: 1) na żądanie wspólnika lub członka organu spółki, jeżeli osiągnięcie celu spółki stało się niemożliwe albo jeżeli zaszły inne ważne przyczyny wywołane stosunkami spółki; 2) na żądanie oznaczonego w odrębnej ustawie organu państwowego, jeżeli działalność spółki naruszająca prawo zagraża interesowi publicznemu.
Art. 272. Rozwiązanie spółki następuje po przeprowadzeniu likwidacji, z chwilą wykreślenia spółki z rejestru.” Czym jest bilans otwarcia likwidacji spółki?Bilans otwarcia likwidacji jest sprawozdaniem finansowym sporządzonym zgodnie z regułami określonymi w ustawie o rachunkowości. Wartość aktywów określa się na potrzeby bilansu otwarcia jako ich wartość zbywczą. W tym przypadku bilans ma na celu podział rzeczywistego majątku między wierzycieli, a następnie podział pozostałości między wspólników.
Bilans otwarcia likwidacji to normalne, pełne sprawozdanie finansowe, jego częścią ma być również rachunek zysków i strat. Bilans trzeba przedłożyć do zatwierdzenia zgromadzeniu wspólników.
Zatem po sporządzeniu dokumentu likwidator powinien pamiętać, aby zwołać zgromadzenie wspólników, umieścić w porządku obrad uchwałę w przedmiocie zatwierdzenia bilansu otwarcia likwidacji, a następnie poddać ją pod głosowanie. Według art. 281 K.s.h.:
„§ 1. Likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji. Bilans ten likwidatorzy składają zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia.”
Bilans otwarcia, przed przedłożeniem organom sp. z o.o. w likwidacji musi zostać podpisany przez wszystkich likwidatorów, co wynika z przepisów ustawy o rachunkowości. Według ustawy o rachunkowości bilans otwarcia likwidacji powinien być sporządzony przez likwidatorów w ciągu 15 dni od zajścia zdarzeń powodujących likwidację. Likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki – są to tzw. czynności likwidacyjne.
Trwające w dniu podjęcia uchwały o rozwiązaniu interesy mogą być kontynuowane. Nowe interesy można wszczynać tylko wówczas, gdy to jest potrzebne do ukończenia spraw w toku. Nieruchomości mogą być zbywane w drodze publicznej licytacji, a z wolnej ręki – jedynie na mocy uchwały wspólników i po cenie nie niższej od uchwalonej przez wspólników.
Spółka nadal jest czynnym podatnikiem w zakresie podatku dochodowego oraz VAT. Likwidacja może wymagać wystawienia faktur, zatem jest to dopuszczalne. Co do zasady, wystawianie faktur powinno być ograniczone do tych niezbędnych, czyli do tych kończących spraw spółki w toku jej likwidacji. W praktyce, o ile nowe sprawy da się zakończyć do dnia faktycznej likwidacji i rozliczyć, a nadto spółka nie zgłosi zakończenia wykonywana czynności opodatkowanych w zakresie VAT – to są one wszczynane i są wystawiane faktury.
Konieczne jest zawiadomienie banku o rozwiązaniu spółki oraz ustanowienie likwidatorów jako reprezentantów spółki, a także zasygnalizowanie, że nie ma problemu ze spłatą kredytu, a być może spółka będzie chciała spłacić go szybciej.
Likwidatorzy powinni złożyć wzory swoich podpisów w banku, o ile bank tego by wymagał w sytuacji, gdy są to te same osoby co w zarządzie.
Po ogłoszeniu w MSiG trzeba:
Koszty i opłaty związane z likwidacją spółki z o.o.Poniżej przedstawiam podsumowanie spisu kosztów i opłat związanych z likwidację spółki z o.o.:
Sprawozdania finansowe składa się obecnie w formie elektronicznej do odpowiedniego repozytorium. Wnioski o ujawnienie rozpoczęcia likwidacji oraz o wykreślenie składa się w formie papierowej.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Adam Dąbrowski Prawnik z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się głównie w prawie handlowym (spółki kapitałowe, zwłaszcza spółki z o.o. – odpowiedzialność członków spółek, operacje na udziałach spółek), prawie spadkowym, rodzinnym oraz podatkowym. Nie stroni od spraw trudnych i wielowątkowych. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale