Jak dostarczać pisma członkom wspólnoty mieszkaniowej?• Autor: Monika Cieszyńska |
Jak przepisy regulują kwestię dostarczania wszelkich pism członkowi wspólnoty mieszkaniowej, który żąda ich wysyłania do miejsca zamieszkania listami poleconymi (taka forma wysyłki jest dla nas i czasochłonna, i kosztowna). Czy jest możliwość oddawania przesyłek do mieszkania lub skrzynki pocztowej mieszkania? |
|
Zawiadamianie członków o zebraniach i podjętych uchwałach dotyczących wspólnot mieszkaniowychKwestię zawiadamiania członków o zebraniach i podjętych uchwałach dotyczących wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Należy zauważyć, że ustawa ta nakłada obowiązek pisemnego powiadomienia członka tylko w następujących sprawach:
Ad 1 Stosownie do art. 23 ustawy:
„Jeżeli uchwała została podjęta w trybie indywidualnego zbierania głosów lub w trybie mieszanym, członkowie wspólnoty mieszkaniowej powinni zostać powiadomieni pisemnie o treści podjętej uchwały. Obowiązek powiadomienia spoczywa na zarządzie lub zarządcy. W jakiej formie należy poinformować członka wspólnoty mieszkaniowej o podjętej uchwale?Wprawdzie ustawa nie wymaga, by o powyższym należało poinformować każdego członka osobiście lub za pomocą listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, niemniej dopóki kwestia ta nie zostanie jednoznacznie uregulowana w orzecznictwie lub w ustawie, należy doręczyć treść uchwały:
(R. Strzelczyk, A. Turlej, Własność lokali. Komentarz, Warszawa 2007, s. 421)
Sądzę, że tryb doręczania osobistego do rąk własnych adresata za pokwitowaniem lub listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru wejdzie ponadto w grę w sprawach, gdy z chwilą doręczenia pisma członkowi wspólnoty rozpoczyna bieg termin procesowy, np. do zaskarżenia do sądu lub innego organu. Zawiadomienie członków wspólnoty mieszkaniowej o terminie zebraniaAd 2 Jeśli chodzi o zawiadomienie o terminie zebrania, to według art. 32 ustawy wymaga się zawiadomienia na piśmie każdego właściciela lokalu przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania. Jednakże w tym wypadku wystarczy, by takowe zawiadomienie zostało umieszczone w ogólnie dostępnym miejscu (np. na tablicach ogłoszeń, przy wejściu do klatek schodowych lub w windach). Przyjmuje się, że to w interesie właściciela lokalu leży dowiadywanie się o bieżących sprawach wspólnoty mieszkaniowej, m.in. poprzez czytanie informacji wywieszonych w ww. miejscach.
W pozostałych kwestiach sposób powiadomienia członka jest obojętny i zależy od Państwa uregulowań wewnętrznych.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Monika Cieszyńska Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu, nr wpisu TR-871. Absolwentka prawa Katedry Praw Człowieka na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizuje się przede wszystkim w prawie rodzinnym i opiekuńczym oraz karnym – udzieliła dotąd porad setkom naszych klientów, w których życie często niesłusznie wtargnęła policja i prokuratura, a wielu rodzinom pomogła rozwiązać burzliwe niekiedy konflikty małżeńskie i opiekuńcze (opieka nad dziećmi, alimenty, widzenia z dziećmi). Posiada licencję zarządcy nieruchomości (nr licencji 20460). W kręgu jej zainteresowań znajdują się również zagadnienia prawa spółdzielczego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale