
Wezwanie do okazania dowodu wywozu nieczystości• Data: 27-04-2025 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska |
Otrzymałam w darowiźnie dom od babci w 2022 roku. W służebności jest zapisane dożywotnie zamieszkiwanie jej syna. Niedługo później babcia zmarła. Babcia nie zamieszkiwała domu od ponad 10 lat. W domu poza wujkiem nikt nie mieszka. Dom jest starego typu budownictwa, posiada przyłącze do kanalizacji, lecz dom nie jest do niej podłączony z uwagi na potrzebę kompleksowego remontu i brak odprowadzenia wody. W domu nie ma łazienki, jest tylko jeden kran bez odpływu. Nie posiada również szamba. Wujek korzysta z starego typu wychodka na terenie ogródka. Otrzymałam wezwanie z urzędu gminy do okazania dokumentów za okres ostatnich 12 miesięcy – przedstawienie umowy korzystania z usług wywozu nieczystości ciekłych oraz dowodów uiszczenia opłat wywozu nieczystości ciekłych. Co w tej sytuacji zrobić? |
![]() |
Utrzymanie czystości przez właściciela domuZgodnie z art. 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: 1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi; 2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych; 3) zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1; 3a) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków; 3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi; 4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taką drogę uznaje się wydzieloną część drogi publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia drogi dla pieszych, na której jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych; 5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
Nadzór nad realizacją ww. obowiązków sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W przypadku stwierdzenia niewykonania ww. obowiązków wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku. Wykonywanie decyzji podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 6 stanowi:
1. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez: 1) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych lub, 2) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 - przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
5a. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta kontroluje: 1) posiadanie ww. umów; 2) zgodność postanowień ww. umów z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz ze sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1; 3) dowody uiszczania opłat za usługi lub inny sposób udokumentowania wykonania obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b. Kara za brak wywozu nieczystościZgodnie z art. 10:
2. Kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 lub 1a podlega karze grzywny. 2a. Karze określonej w ust. 2 podlega także ten, kto nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie. 2d. Kto utrudnia lub udaremnia przeprowadzenie kontroli, o której mowa w art. 6 ust. 5a podlega karze grzywny. 3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1-2d, toczy się według przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2022 r. poz. 1124 oraz z 2023 r. poz. 1963).
Kara grzywny wynosi zasadniczo od 20 zł do 5000 zł; orzeczona grzywna podlega egzekucji, przy czym w razie bezskuteczności egzekucji art. 25 kodeksu wykroczeń przewiduje zamianę grzywny na pracę społecznie użyteczną, a gdyby ukarany nie wyraził na to zgody lub od tej pracy się uchylał – na areszt zastępczy.
Z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika zasada, że w przypadku istnienia sieci kanalizacyjnej nieruchomość ma być do niej podłączona, a jedyny wyjątek od tej zasady dotyczy przypadku, gdy nieruchomość jeszcze przed zrealizowaniem sieci kanalizacyjnej wyposażona została w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych. Jeżeli bowiem istnieje sieć, a także są warunki techniczne i ekonomiczne do przyłączenia się do tejże sieci, należy ten obowiązek niezwłocznie spełnić. O tym zaś decyduje wójt, burmistrz (prezydent miasta) w drodze decyzji. Jeżeli kumulatywnie zostaną spełnione te warunki, organ administracji publicznej nie może nie wydać decyzji z art. 5 ust. 7 ustawy. Żaden przepis ustawy nie daje podstaw do „ważenia” kosztów i utrudnień dla właścicieli nieruchomości oraz korzyści wynikających z podłączenia do sieci kanalizacyjnej i rozstrzygania, które z tych wartości przeważa. To, że obywatel będzie narażony na poniesienie kosztów, nawet większych, niż się spodziewa, nie stanowi przesłanki, które mogłyby w jakikolwiek sposób wpłynąć na wykonalność obowiązku o charakterze publicznoprawnym. Brak realizacji art. 5 i brak wykazania umowy lub brak spełnienia przesłanki, że budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona i nieruchomość jest wyposażona w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych, powoduje, że organ ma prawo nałożyć na właściciela nieruchomości grzywnę i wezwać do zapłaty zaległości. PrzykładyRodzina mieszkająca w domku jednorodzinnym Właściciel domu przyłączył nieruchomość do sieci kanalizacyjnej, co jest wymagane przez przepisy, ponieważ sieć była już dostępna w jego okolicy. Dzięki temu unika konieczności stosowania przydomowej oczyszczalni ścieków i zapewnia prawidłowe odprowadzanie nieczystości.
Właściciel działki wiejskiej Posiadając przydomową oczyszczalnię ścieków, która spełnia wszystkie wymagania techniczne, właściciel nie musiał podłączać swojej nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, ponieważ budowa sieci w tej okolicy była nieopłacalna. Zamiast tego, dba o regularne opróżnianie zbiornika bezodpływowego zgodnie z wymogami prawnymi.
Mieszkaniec osiedla w mieście Zgodnie z przepisami właściciel mieszkania musi zadbać o utrzymanie czystości wokół nieruchomości, w tym usuwanie śniegu i lodu z chodników przed budynkiem. Mimo że miasto ma własne służby porządkowe, właściciel jest zobowiązany do sprzątania bezpośrednio przed jego nieruchomością, aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Podsumowanie
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale