.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Uszkodzony towar podczas transportu - kto odpowiada za szkodę?

• Data: 21-02-2024 • Autor: Maria Turowska

Jesteśmy firmą spedycyjną, która zleciła przewoźnikowi transport towaru. Podczas transportu kierowca uszkodził ze swej winy towar, do czego się przyznał. Uszkodzenie miało miejsce kilka kilometrów od miejsca załadunku, więc wrócił, spisano protokół i zebrano wszystkie dane niezbędne do wypłaty odszkodowania, po czym zrzucono uszkodzony towar, a załadowano nowy i ten dotarł na miejsce już bez uszczerbku. Sprawa trafiła do ubezpieczalni (co, wiadomo, trwa), więc klient stwierdził, że skompensuje sobie kwotę uszkodzenia z naszą fakturą za transport. Do ubezpieczalni zostały podane dane do wypłaty bezpośrednio klienta. My nie zgadzamy się z kompensatą, gdyż usługa transportowa została wykonana poprawnie i jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Jak odpisać i uzasadnić klientowi, że taka kompensata nie jest zgodna z prawem?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Uszkodzony towar podczas transportu - kto odpowiada za szkodę?

Odpowiedzialność spedytora za winę w wyborze przewoźnika

Co do zasady: „spedytor jest odpowiedzialny za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy w wyborze” – o czym stanowi art. 799 Kodeksu cywilnego (K.c.). Należy więc przyjąć, że jeżeli spedytor „zweryfikował uprawnienia i dane przewoźnika, zachowując przy tym należytą staranność, sprawdził, czy dany przewoźnik posiada wymagane ubezpieczenia, status i wielkość prowadzonego przedsiębiorstwa (…)”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Staranność w wyborze przewoźnika

Należyta staranność spedytora w rozumieniu art. 355 w zw. z art. 799 K.c. jest zachowana, jeśli wykaże, że powierzył określone usługi przewozowe przewoźnikowi, którego profesjonalizm i jakość świadczonych usług budziła zaufanie. „Spedytor powinien zatem udowodnić, że w momencie powierzenia przewoźnikowi przewozu, jego profesjonalizm i jakość świadczonych usług budziły zaufanie” (wyr. SA w Krakowie z 6.10.2015 r., I ACa 840/15, Legalis).

 

Co istotne, spedytor nie ma obowiązku sprawdzania, czy przy każdej przesyłce przeznaczonej do przewozu profesjonalny przewoźnik zastosował właściwy środek transportu (*źródło 1).

 

Spedytor może więc uwolnić się od odpowiedzialności poprzez wykazane, iż nie ponosi on odpowiedzialności co do wyboru przewoźnika.

Naprawienie szkody z ubezpieczenia

Może Pan więc powołać się na wyżej wskazane argumenty, wskazując, iż środki zostaną wypłacone przez ubezpieczyciela, nie przez spedytora, gdyż ten nie ponosi odpowiedzialności i nie jest zobowiązany do naprawienia szkody, o ile nie ponosi winy w wyborze przewoźnika.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Przykład 1
Firma spedycyjna zleciła przewóz partii sprzętu elektronicznego do klienta zagranicznego. W trakcie transportu, na skutek nieprzewidzianych trudności pogodowych, przesyłka została uszkodzona przez wodę. Przewoźnik, mimo posiadania odpowiednich ubezpieczeń i zabezpieczeń, nie był w stanie zapobiec szkodzie. Spedytor, działając z należytą starannością przy wyborze przewoźnika, który posiadał wszystkie niezbędne certyfikaty i ubezpieczenia, nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenie, a sprawa została skierowana do ubezpieczyciela w celu wypłaty odszkodowania klientowi.
 
Przykład 2
Podczas transportu mebli do salonu wystawowego, z powodu niezabezpieczonej przestrzeni ładunkowej przez przewoźnika, doszło do zarysowania i uszkodzenia kilku elementów. Spedytor, który dokonał wyboru przewoźnika na podstawie wcześniejszych pozytywnych doświadczeń i sprawdzenia jego kwalifikacji, zabezpieczył klienta poprzez szybką reakcję i zorganizowanie transportu zastępczego, a uszkodzone przedmioty zostały zgłoszone do ubezpieczyciela. Dzięki temu klient otrzymał nienaruszone towary, a sprawa ubezpieczeniowa przebiegała bez udziału spedytora.
 
Przykład 3
Transport środków medycznych dla szpitala został opóźniony z powodu awarii pojazdu przewoźnika. Chociaż spedytor zadbał o wybór przewoźnika z dobrym rekordem punktualności i niezbędnymi uprawnieniami, nieprzewidziany wypadek spowodował konieczność szybkiego znalezienia alternatywnego rozwiązania. Spedytor, wykazując się odpowiedzialnością i dbałością o klienta, zorganizował pilny transport zastępczy, dzięki czemu dostawa dotarła na czas. W tym przypadku również, odpowiedzialność spoczywała na przewoźniku, a wszelkie roszczenia były kierowane bezpośrednio do jego ubezpieczyciela, potwierdzając, że spedytor zachował należytą staranność przy wyborze przewoźnika.

Podsumowanie

W artykule przedstawiono kluczowe aspekty odpowiedzialności spedytora za uszkodzenie towaru przez przewoźnika, podkreślając, że spedytor może być zwolniony z odpowiedzialności, jeśli wykaże, że dokonał wyboru przewoźnika z należytą starannością. Wskazano również na znaczenie posiadania odpowiednich ubezpieczeń i procedur w przypadku wystąpienia szkody, co umożliwia efektywne rozwiązanie problemu bez bezpośredniego obciążania spedytora. Przykłady z życia wzięte ilustrują, jak w praktyce można stosować te zasady, by chronić interesy wszystkich stron zaangażowanych w proces transportowy.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz wsparcia w zakresie odpowiedzialności transportowej i sporów z ubezpieczycielem? Skorzystaj z naszych porad prawnych online oraz profesjonalnego wsparcia w redagowaniu pism. Zapewniamy kompleksową pomoc prawną, aby chronić Twoje interesy w branży transportowej.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
2. Wyrok SN z dnia 27 stycznia 2004 r., sygn. akt II CK 389/02, OSNC 2005, Nr 2, poz. 38

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Maria Turowska




.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu