.
Udzieliliśmy ponad 128,9 tys. porad prawnych i mamy 14 592 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Ulga dla seniora a odprawa emerytalna, wpływ na termin wypłaty i odpowiedzialność pracodawcy

• Data: 04-08-2024 • Autor: Aleksandra Pofit

Pracownik od stycznia 2023 r. korzystał z ulgi podatkowej dla seniorów. Złożył prośbę o rozwiązanie stosunku pracy z dniem 20.02.2024 r. W jakim terminie należało wypłacić pracownikowi odprawę emerytalną wraz z pozostałym wynagrodzeniem za luty? Czy i kiedy należało pobrać zaliczkę na podatek dochodowy? Pracownik otrzymał emeryturę 01.03.2024, a odprawę z wynagrodzeniem w dniu 09.03.2024 – w ten sposób utracił prawo do ulgi dla seniora. Czy pracodawca powinien ponieść za to odpowiedzialność?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Ulga dla seniora a odprawa emerytalna, wpływ na termin wypłaty i odpowiedzialność pracodawcy

Odprawa emerytalna

Zakładam, iż stosunek pracy zakończył się w dniu 20 lutego 2024 r.,, a w dniu rozwiązania umowy o pracę pracodawca miał wiedzę o uzyskaniu przez pracownika prawa do emerytury.

 

Prawo do odprawy emerytalnej przysługuje na mocy art. 921 Kodeksu pracy, który stanowi, iż pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Prawo do odprawy wynika również z przepisów odrębnych, jeżeli pracodawca podlega takim przepisom (dotyczy to głównie pracodawców sfery budżetowej).

 

Zgodnie z powyższym, warunkiem nabycia prawa do odprawy emerytalno-rentowej jest: spełnianie przez pracownika warunków uprawniających do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, ustanie stosunku pracy, przejście na emeryturę lub rentę oraz istnienie związku pomiędzy ustaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę lub rentę.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Termin wypłaty odprawy

Kodeks pracy co do zasady nie reguluje kwestii terminu wypłaty odprawy emerytalnej ale musi występować związek pomiędzy wypłatą odprawy pieniężnej a nabyciem uprawnień emerytalnych i rozwiązaniem umowy o pracę. Powinna być ona zatem wypłacona w dniu nabycia do niej prawa, tj. w ostatnim dniu zatrudnienia. Roszczenie o zapłatę odprawy emerytalnej jest wymagalne od dnia rozwiązania stosunku pracy, także wtedy, gdy orzeczenie przyznające emeryturę zostało wydane później, tak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 kwietnia 1998 r., sygn. akt I PKN 508/97

 

Jeżeli pracodawca nie wypłaca odprawy w terminie, pracownikowi przysługują roszczenia o odsetki, od dnia wymagalności roszczenia do dnia zapłaty. Warto również wspomnieć, że pracownik może o tym fakcie powiadomić Państwową Inspekcję Pracy, która podejmie odpowiednie działania i może wymierzyć pracodawcy karę. Pracodawca powinien pamiętać o tym, że niewypłacanie, wbrew obowiązkowi, w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi rodziny pracownika, bezpodstawne obniżanie wysokości tego wynagrodzenia lub świadczenia bądź dokonywanie bezpodstawnych potrąceń stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika, za które grozi grzywna od 1000 zł do 30 000 zł (art. 282 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy).

 

Pracownik, niezależnie od powyższego, może również dochodzić odszkodowania na podstawie Kodeksu cywilnego. W takim jednak przypadku, aby skutecznie walczyć o odszkodowanie z tytułu niewypłaconej w terminie odprawy, muszą zostać spełnione określone warunki. I tak, pracownik musi wykazać, że: poniósł szkodę na skutek niewypłacenia w terminie odprawy, niewypłacenie odprawy w terminie było następstwem okoliczności, za które to pracodawca ponosi odpowiedzialność, istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy niewypłaceniem w terminie odprawy a szkodą, jaką to poniósł.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Terminowe wypłacenie odprawy emerytalnej

Pan Jan, który przez 30 lat pracował jako nauczyciel w szkole publicznej, postanowił przejść na emeryturę. Złożył wniosek o rozwiązanie stosunku pracy z dniem 28 lutego 2023 roku, a jego emerytura została przyznana z dniem 1 marca 2023 roku. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, pracodawca powinien był wypłacić mu odprawę emerytalną w dniu rozwiązania umowy o pracę, tj. 28 lutego 2023 roku.

Pracodawca dochował terminów i wypłacił odprawę w ostatnim dniu pracy pana Jana, dzięki czemu mógł on nadal korzystać z ulgi podatkowej dla seniorów. Tym samym, brak opóźnienia w wypłacie odprawy nie spowodował żadnych negatywnych konsekwencji finansowych dla pracownika.

 

Opóźnienie w wypłacie odprawy i utrata ulgi

Pani Maria pracowała jako księgowa w prywatnej firmie przez 25 lat. Złożyła wniosek o rozwiązanie stosunku pracy z dniem 15 marca 2023 roku i planowała przejść na emeryturę od 1 kwietnia 2023 roku. Pracodawca, ze względu na błędy administracyjne, wypłacił odprawę emerytalną dopiero 10 kwietnia 2023 roku, wraz z wynagrodzeniem za marzec.

Ponieważ odprawa została wypłacona po przejściu pani Marii na emeryturę, utraciła ona prawo do ulgi podatkowej dla seniorów. W rezultacie, pani Maria musiała zapłacić wyższy podatek dochodowy za cały okres od stycznia do kwietnia 2023 roku. W takiej sytuacji pracodawca ponosi odpowiedzialność za opóźnienie i może być zobowiązany do pokrycia dodatkowych kosztów podatkowych poniesionych przez pracownika.

 

Świadome opóźnienie wypłaty a konsekwencje prawne

Pan Tomasz, pracujący w spółce budowlanej, postanowił przejść na emeryturę po osiągnięciu wieku emerytalnego. Złożył wniosek o zakończenie stosunku pracy z dniem 30 kwietnia 2023 roku, a jego emerytura miała być przyznana z dniem 1 maja 2023 roku. Pracodawca, świadomie opóźniając wypłatę odprawy do 15 maja 2023 roku, naraził pana Tomasza na utratę ulgi podatkowej dla seniorów.

Pan Tomasz zdecydował się złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy oraz dochodzić odszkodowania na drodze sądowej, argumentując, że opóźnienie było celowe i spowodowało realne straty finansowe. Dzięki wsparciu prawników, pan Tomasz uzyskał odszkodowanie za poniesione straty oraz zwrot dodatkowo naliczonego podatku, a pracodawca został ukarany grzywną za naruszenie praw pracownika.

Podsumowanie

Odprawa emerytalna powinna być wypłacona w dniu zakończenia stosunku pracy, aby pracownik mógł w pełni skorzystać z przysługujących mu ulg podatkowych dla seniorów. Opóźnienie w wypłacie odprawy może skutkować utratą prawa do ulgi i dodatkowymi kosztami podatkowymi dla pracownika, za które pracodawca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności. Przestrzeganie terminów oraz przepisów prawnych przez pracodawcę jest kluczowe, aby zapewnić ochronę praw pracowników przechodzących na emeryturę.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy prawnej online? Skorzystaj z naszych usług doradztwa prawnego i sporządzania pism – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
2. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 9 kwietnia 1998 r., sygn. akt I PKN 508/97

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Aleksandra Pofit




.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu