.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Sprzedaż i zwrot części używanych

Prowadzę sprzedaż części – w tym używanych. Stan niektórych z nich można prosto ocenić, np. błotnika czy lusterka. Sprzedaję też części „współzależne” – np. alternatory. Gdy klient zamontuje taką część w pojeździe i zorientuje się, że problem tkwi gdzie indziej, zwykle chce zwrócić mi część. To dla mnie uciążliwa procedura przy małych obrotach. Czy mam możliwość odmowy zwrotu takiej części?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Sprzedaż i zwrot części używanych

Sprzedaż używanych części do samochodów a reklamacje

Niestety, przepisy nie rozróżniają reklamacji na podstawie rodzaju sprzedawanych części, na te które można ocenić, i na te, które są „współzależne”. Nie ma też w przepisach „reklamacji rozruchowej”. Jedyne, co mogę zrobić, to zapoznać Pana z obowiązującymi przepisami.

 

Odpowiedzialność sprzedawcy wobec konsumenta uregulowana jest przepisami Kodeksu cywilnego, a przede wszystkim sprzedawca odpowiada wobec konsumenta z tytułu niezgodności z umową, a odpowiedzialność ta wynika wprost z ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, ogłoszonej w Dzienniku Ustaw z 2002r nr 141, pod pozycją 1176.

 

Pozwolę sobie zacytować ważniejsze jej artykuły:

 

„Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.

 

2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

 

3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

 

4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

 

Art.9. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

 

Art.10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.

 

2. Roszczenia kupującego określone w art. 8 przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową; przedawnienie nie może się skończyć przed upływem terminu określonego w ust. 1. W takim samym terminie wygasa uprawnienie do odstąpienia od umowy”.

 

Art. 4 ust. 1 stanowi też, że „sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania”.

Odpowiedzialność sprzedającego za niezgodność towaru z umową

Zatem zgodnie z powyższymi przepisami sprzedawca odpowiada wobec konsumenta, jeżeli ten stwierdził niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, przed upływem dwóch lat od wydania towaru, ale od momentu stwierdzenia takiej wady musi w ciągu dwóch miesięcy zawiadomić o tym sprzedawcę.

 

Ponadto w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania konsumentowi.

 

Powyższe przepisy jednak nie obligują Pana do tego, aby uznał Pan bezwzględnie każdą zgłoszoną reklamację. Aby mógł Pan nie uznać zgłoszonej reklamacji, musi Pan udowodnić, iż wydał Pan nieuszkodzony towar, sprawną część. Może przy zgłoszeniu reklamacji należałoby klienta przepytać na okoliczność sposobu używania tej części, może spisać protokół podpisany przez klienta. Wówczas w odpowiedzi nieuznającej reklamację opisać nieprawidłowy sposób użycia/zamontowania danej części.

 

W przypadku sporu sądowego należałoby powoływać biegłego sądowego na tę okoliczność. Odpowiedź na reklamację musi być jednoznaczna, konkretna. Nie jest odpowiedzią pismo wysłane do konsumenta, w którym sprzedawca informuje go jedynie, że towar został wysłany do producenta lub rzeczoznawcy.

 

Ale uwaga! Okres, w jakim sprzedawca musi udzielić konsumentowi odpowiedzi na reklamację, wynosi 14 dni. Liczy się go jako dni kalendarzowe, a nie robocze.

 

Jeżeli sprzedawca nie udzieli odpowiedzi na reklamację najpóźniej 14. Dnia, uznaje się, że uznał reklamacje, czyli uznał fakt niezgodności towaru z umową, zgadza się na załatwienie reklamacji zgodnie z żądaniem w niej zgłoszonym.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Hanna Żurowska

Radca prawny od 1994 r., mediator, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu. Udziela porad prawnych z zakresu prawa autorskiego i nowych technologii. Zajmuje się sporządzaniem regulaminów sprzedaży przez internet, polityk prywatności oraz umów z zakresu e-biznesu i prawa informatycznego. Udziela także porad prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, prawa pracy oraz prawa handlowego i gospodarczego, jak również windykacji należności. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu