W serwisie
Materiały
Sprzedaż samochodu z wadą ukrytą a zwrot pieniędzy• Opublikowano: 31-01-2022 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska |
Sprzedałam auto i powiedziałem kupującemu, że był wymieniany alternator, innych wad nie było. Samochód przechodził zawsze przeglądy bez problemu. Okazało się, że jest wada ukryta w silniku, o czym nie wiedziałam. Kupujący chce po 5 dniach od transakcji zwrotu pieniędzy, których ja już nie mam… Co robić? |
|
Odpowiedzialność za sprzedany samochód z wadąNiestety, ale przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi są jednoznaczne i dają jasną odpowiedź w takim przypadku jak Pani.
Podkreślam już na wstępie, że odpowiedzialność sprzedającego jest niezależna od jego wiedzy o wadzie. Jest to bez znaczenia. Sprzedając osobie fizycznej produkt, odpowiadamy za jego wady, nawet za te o których sami nie wiemy.
Przechodząc jednak do praw kupującego, a tym samym do kwestii, co może Pani zrobić, wskazuję na art. 560 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z jego treścią:
„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. § 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia. § 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. § 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna”. Naprawa wady przez sprzedającegoJak zatem Pani widzi, wada silnika jest wadą istotną, zatem kupujący ma prawo złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeśli jednak jest to jego pierwsza reklamacja (nigdy wcześniej wad nie zgłaszał), to zgodnie z art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego – mimo złożenia przez niego oświadczenia o odstąpieniu od umowy – Pani jako sprzedający może niezwłocznie wadę usunąć, czyli albo naprawić ów silnik, albo przelać pieniądze na naprawę lub zwrócić udokumentowane koszty naprawy zobowiązując się do tego na piśmie. Kupujący nie może się temu sprzeciwić, jeśli tylko uczyni to Pani niezwłocznie.
Kupujący może się nie zgodzić, ale tylko wtedy, gdy już wcześniej zgłaszał reklamację, a Pani jako sprzedająca jej nie rozpatrzyła lub rozpatrzyła rzecz/jej część znów się zepsuła. To nie miało miejsca, zatem art. 560 § 1 jasno wskazuje, że ilekroć Pani niezwłocznie wykazuje wolę usunięcia wady poprzez pokrycie kosztów naprawy, zaprowadzenie auta do naprawy i pokrycie kosztów, zwrot kosztów naprawy, jakie poniósł kupujący, tylekroć nabywca auta nie może się temu sprzeciwić. Przepisy są w tej materii jasne. Nie może Pani jednak pokryć części kosztów, a całość, bowiem brak wiedzy o wadzie nie ma wpływu na Pani odpowiedzialność jako sprzedającego. W tym zakresie może Pani co najwyżej wystąpić do poprzedniego właściciela o zwrot tych kosztów na tej samej podstawie co obecny właściciel auta do Pani, ale tylko pod warunkiem, że nie minęły 2 lata od dnia, w którym auto Pani kupiła (ewentualnie rok, jeśli w umowie sprzedawca ograniczył swą odpowiedzialność do roku, a mógł na podstawie art. 568 § 1 zdanie ostatnie Kodeksu cywilnego).
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale