.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Sprzedaż produktów innych osób przez własny sklep a zwroty i reklamacje

• Opublikowano: 07-05-2023 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Planuję założyć sklep internetowy, sprzedając produkty zakupione od innych podmiotów lub osób prywatnych. Dodatkowo osoba zarejestrowana jako sprzedawca miałaby możliwość dodać swój produkt (podobnie jak na olx). Do każdego produktu będzie doliczany pewien % marży. Jak można traktować sprzedaż produktu dodanego przez osobę zarejestrowaną? Zastanawiam się, czy może to być traktowane jako pośredniczenie w sprzedaży (a nie sprzedaż bezpośrednią), czy może lepiej rozwiązać to w taki sam sposób, jak przy sprzedaży zakupionych wcześniej produktów? Jak wtedy wygląda z prawnego punktu widzenia zwrot i reklamacja?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Sprzedaż produktów innych osób przez własny sklep a zwroty i reklamacje

Umowa/regulamin działania portalu

Generalnie z opisu wynika, że Pana sklep będzie nie tylko sklepem, ale również platformą, z której mogą skorzystać inni sprzedający, dodając swoje artykuły, przy czym do ich ceny zostanie dodana marża jako zysk dla Pana za niejako „pozyskanie” klienta dla takiego sprzedającego.

 

To, jak traktować taką osobę zarejestrowaną, zależy tak naprawdę od Pana, czyli od tego, jak Pan ułoży biznes: jak zrobi regulamin/umowę z takim sprzedawcą i jak poinformuje kupujących.

Sprzedawca i kupujący w sklepie

Jeśli ta osoba zarejestrowana będzie widniała dla klienta (kupującego) jako sprzedający i on sam wystawia dla nich fv czy realizuje wysyłkę, to wówczas ta zarejestrowana osoba jest sprzedawcą, ale w regulaminie musi Pan o tym klientów poinformować. Musi Pan wówczas wskazywać, że reklamacje są kierowane wobec sprzedającego – wystawcy fv/rachunku, nie zaś właściciela serwisu.

 

Natomiast jeśli dla kupującego Pan będzie zawsze sprzedawcą: fv będą od Pana, a ów zarejestrowany sprzedawca tylko zrealizuje wysyłkę, ale nie ujawni się to Pan odpowiada z tytułu rękojmi wobec nabywcy. Oczywiście Pan ma roszczenie regresowe do takiego sprzedawcy zarejestrowanego. Dobrze jest mieć z nimi umowę lub osobny biznesowy regulamin dla nich, gdzie wskaże Pan szczegóły dotyczące rozpatrywania reklamacji.

 

Czyli co do reklamacji to jest kwestia wyłącznie modelu biznesowego, jaki Pan ułoży i zawrze w regulaminie akceptowanym przez klientów, ale i w regulaminie czy umowie dla owych zarejestrowanych użytkowników.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Sprzedaż lub inne usługi

Natomiast co do tego, jak traktować takiego zarejestrowanego sprzedawcę, to odpowiedź wyniknie odpowiednia w zależności od tego, jaki model biznesu z ww. Pan wybierze. Jeśli sprzedawca będzie ujawniony, wystawi fv, wyśle towar itd., to jest sprzedawcą, a Pan, jako że bierze wynagrodzenie za to, że za pośrednictwem Pana sklepu coś sprzedał, jest pośrednikiem w sprzedaży; jeśli zaś wynagrodzenie bierze Pan za sam fakt wystawienia towaru, to wówczas nie jest Pan pośrednikiem w sprzedaży, ale dostawcą usługi, jaką jest „miejsce w sklepie” – możliwość sprzedaży w Pana sklepie.

 

Dla Pana najważniejsze jest po pierwsze ustalić, jak Pan chce, by odbywał się zwrot (ustawowe odstąpienie) i reklamacja – i zawrzeć to w regulaminie dostępnym i akceptowanym przez klientów oraz w umowie/regulaminie dla sprzedających zarejestrowanych.

 

Sprzedaż bezpośrednia to nie będzie, bo ta miałaby miejsce, gdyby Pan towar od zarejestrowanego sprzedającego nabył, a potem w własnym imieniu i na własny rachunek sprzedawał z zyskiem (lub bez) dalej.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu