Sprzedaż markowej odzieży w sklepie internetowym• Autor: Radca prawny Hanna Żurowska |
Od niedawna prowadzę własną działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odzieży przez internet. Posiadam własny sklep internetowy (własna nazwa). Chciałabym sprzedawać w nim również markową odzież zakupioną przeze mnie z legalnych źródeł na fakturę VAT. Marki są mniejszej lub większej części chronionymi, zarejestrowanymi znakami towarowymi. Na ich obrót handlowy zezwala ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Czy handel taką odzieżą wiąże się z koniecznością opłaty koncesji/licencji? Czy są jakieś koszty związane z handlem odzieżą markową inne niż w przypadku handlem towarem bez zarejestrowanego znaku towarowego? |
|
Handel towarami oznaczonymi znakami towarowymi - towarami markowymiHandel towarami oznaczonymi znakami towarowymi, czyli – jak Pani to nazywa – towarami markowymi, nie jest w Polsce koncesjonowany. Sklep internetowy sprzedający takie towary nie musi mieć pozwolenia, jedynie musi bezwzględnie zadbać o legalność pochodzenia i oryginalność towaru. Należy jednak wiedzieć, na co można sobie pozwolić, a na co nie w zakresie używania znaków towarowych do promocji, informacji i reklamy sklepu bez umowy z przedstawicielstwem danego znaku towarowego na Polskę. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000r. Prawo własności przemysłowej w art. 305 mówi, iż:
Posługiwanie się cudzym znakiem towarowymI tak, można posługiwać się cudzym znakiem towarowym pod warunkiem, że jest to konieczne dla wskazania przeznaczenia towarów lub usług. Należy pamiętać, że używanie takiego znaku musi być zgodne z uczciwymi praktykami w przemyśle i handlu. Użycie znaku jest niezgodne z uczciwymi praktykami, jeżeli:
Handel odzieżą markowąCo to oznacza w praktyce ? Używanie znaku zgodne z uczciwymi praktykami jest wtedy, kiedy przedsiębiorca np. umieszcza na swojej stronie internetowej informację handlową: „Sprzedajemy ubrania marki Reserved”. Sklep nie umieszcza na stronie internetowej dużego dominującego znaku słowno graficznego Reserved czy innego znaku znanej marki.
Poniżej przytoczę przepisy wymienionej wyżej ustawy.
„Art. 156. 1. Prawo ochronne na znak towarowy nie daje uprawnionemu prawa zakazywania używania przez inne osoby w obrocie: 1) ich nazwisk lub adresu; 2) oznaczeń wskazujących w szczególności na cechy i charakterystykę towarów, ich rodzaj, ilość, jakość, przeznaczenie, pochodzenie czy datę wytworzenia lub okres przydatności; 3) zarejestrowanego oznaczenia lub oznaczenia podobnego, jeżeli jest to konieczne dla wskazania przeznaczenia towaru, zwłaszcza gdy chodzi o oferowane części zamienne, akcesoria lub usługi; 4) zarejestrowanego oznaczenia geograficznego, jeżeli prawo do jego używania przez te osoby wynika z innych przepisów ustawy. 2. Używanie oznaczeń wskazanych w ust. 1 jest dozwolone tylko wówczas, gdy odpowiada ono usprawiedliwionym potrzebom używającego i nabywców towarów i jednocześnie jest zgodne z uczciwymi praktykami w produkcji, handlu lub usługach.
„Art. 158. 1. Uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy nie może zakazać posługiwania się przez inną osobę nazwą, pod którą prowadzi ona działalność gospodarczą, jeżeli nazwa ta nie jest używana w charakterze oznaczenia towarów będących przedmiotem tej działalności i nie zachodzi możliwość wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów, w szczególności ze względu na różny profil działalności lub lokalny zasięg używania tej nazwy. 2. Jeżeli osoba posługując się nazwą, pod którą prowadzi działalność gospodarczą, działa w złej wierze, przepisu ust. 1 nie stosuje się”.
Zatem odpowiadając wprost na Pani pytania, handel odzieżą markową nie wiąże się z koniecznością opłat koncesji/licencji oraz nie ma innych kosztów związanych z handlem odzieżą markową.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Hanna Żurowska Radca prawny od 1994 r., mediator, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu. Udziela porad prawnych z zakresu prawa autorskiego i nowych technologii. Zajmuje się sporządzaniem regulaminów sprzedaży przez internet, polityk prywatności oraz umów z zakresu e-biznesu i prawa informatycznego. Udziela także porad prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, prawa pracy oraz prawa handlowego i gospodarczego, jak również windykacji należności. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale