.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Śmierć abonenta a wystawianie faktur

Rok temu zmarł mój ojciec, który był abonentem telefonu z sieci Netia. Tydzień po śmierci brat zawiadomił operatora telefonicznie o śmierci taty i poprosił o rozwiązanie umowy. Przesłaliśmy na żądanie akt zgonu, a mimo to Netia nadal wystawiała faktury. Powstał spory dług, który zniwelowano do 150 zł (tyle niby naliczono do dnia otrzymania aktu zgonu). Kwotę przekazano nawet do egzekucji firmie windykacyjnej. Czy śmierć abonenta nie powoduje rozwiązania umowy? Czy mamy płacić te 150 zł?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Śmierć abonenta a wystawianie faktur

Wystawianie faktur przez operatora telefonicznego po śmierci abonenta

Zgodnie z art. 8 § 1 Kodeksu cywilnego (w skrócie K.c.) „każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną”. Oznacza to, że może być on podmiotem praw i obowiązków cywilnoprawnych. Wraz ze śmiercią osoby fizycznej wygasa zdolność prawna, a więc nie może ona być dalej podmiotem praw i obowiązków cywilnoprawnych.

 

Zgodnie z art. 922 § 1 i 2 K.c. „prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi IV Kodeksu”. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

 

Stroną umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych był Pański ojciec. Z dniem jego śmierci należałoby uznać, że umowa wygasła, ponieważ nie jest on już podmiotem prawa. Oczywiście, z wyjątkiem praw i obowiązków majątkowych zmarłego, określonych w art. 922 K.c., które przechodzą na jego spadkobierców.

 

Dlatego też, jeżeli nie korzystano z telefonu Pańskiego zmarłego ojca po jego śmierci, to operator nie ma podstaw do dalszego wystawiania rachunków.

Wygaśnięcie umowy z operatorem po śmierci abonenta

Nieco odmienne są postanowienia regulaminu operatora. Zgodnie z § 7 ust. 8 pkt 8a regulaminu świadczenia usług przez spółki grupy Netia (www.netia.pl/files/regulamin.pdf) „umowa wygasa w przypadku powzięcia przez Operatora wiadomości o śmierci Abonenta”. Zgodnie z § 8 ust. 9a regulaminu „z dniem rozwiązania lub wygaśnięcia Umowy Operator zaprzestaje świadczenia Usług, chyba że wcześniej nastąpiło zawieszenie ich świadczenia”.

 

W tym przypadku data śmierci abonenta może różnić się od daty zawiadomienia o tym fakcie operatora. W związku z tym, w oparciu o postanowienia wymienionego regulaminu, nie ma podstaw do dalszego wystawiania faktur dopiero po zawiadomieniu operatora o śmierci abonenta. W cytowanym regulaminie posłużono się nieprecyzyjnym określeniem „powzięcia wiadomości przez operatora o śmierci abonenta”. W opisanym stanie faktycznym należałoby przyjąć, że miało to miejsce w momencie zgłoszenia telefonicznie tego faktu konsultantowi operatora.

 

Zgodnie z art. 61 § 1 K.c. „oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Zawiadomienie operatora o śmierci abonenta

W związku z tym proszę najpierw skierować pismo do operatora, w którym wyraźnie zostanie wskazana bezpodstawność dochodzonej kwoty długu, ponieważ w Państwa ocenie umowa wygasła w dacie śmierci abonenta. Natomiast gdyby operator kwestionował ten fakt, proszę się powołać na telefoniczne zawiadomienie o tym fakcie, które spełnia wymogi określone w regulaminie dotyczące poinformowania operatora o śmierci abonenta.

 

Proszę też rozważyć, zarówno w przypadku działań operatora, jak i firmy windykacyjnej:

 

  1. uzyskanie pomocy u miejskiego rzecznika konsumentów, który m.in. może występować do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
  2. wniesienie skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji, w sytuacji gdyby działania firm były praktykami naruszającymi zbiorowe interesy konsumentów.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Krystyna Ewa Nizioł

Radca prawny i nauczyciel akademicki, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się przede wszystkim w prawie cywilnym oraz prawie rodzinnym i opiekuńczym. Zajmuje się również sprawami z zakresu prawa pracy oraz ochrony praw konsumenta. Ponadto interesuje się prawem podatkowym oraz finansów publicznych – autorka licznych publikacji z tej dziedziny. Prowadzi własną kancelarię.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu