Skutki wymeldowania• Autor: Eliza Rumowska |
Muszę się wymeldować z obecnego miejsca pobytu stałego jak najszybciej dla dobra rodziny. Jednocześnie aktualnie nie mam gdzie się zameldować, chce żyć w tej miejscowości bez meldunku. Jak się wymeldować i jakie to będzie miało skutki? |
|
Forma i tryb wymeldowaniaMam wrażenie, że Pana sprawa za kilka miesięcy załatwiłaby się niejako sama – bo od 1 stycznia 2016 r. znosi się obowiązek meldunkowy w Polsce. Jednak rozumiem, że zależy Pani na czasie i wiążą Panią procedury wymeldowania nadal jeszcze przez te kilka miesięcy obowiązujące:
„Art. 33. [Forma i tryb wymeldowania] 1. Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego albo opuszcza miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu obowiązany jest wymeldować się.
2. Obywatel polski dokonuje wymeldowania z miejsca pobytu stałego albo z miejsca pobytu czasowego:
1) w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport, albo 2) w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego organu gminy, o którym mowa w pkt 1, pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru.
3. Obywatel polski może wymeldować się z miejsca pobytu stałego lub czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu. Formularz zgłoszeniowy wymeldowaniaArt. 34. [Treść formularzy zgłoszenia o wymeldowaniu] 1. W formularzu zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego zamieszcza się:
1) nazwisko i imię (imiona); 2) numer PESEL, o ile został nadany; 3) datę i miejsce urodzenia; 4) adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego; 5) nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony; 6) adres elektroniczny służący do doręczeń, jeżeli osoba dokonała wymeldowania z miejsca pobytu stałego przy wykorzystaniu dokumentu elektronicznego.
2. W formularzu zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu czasowego zamieszcza się:
1) nazwisko i imię (imiona); 2) numer PESEL, o ile został nadany; 3) datę i miejsce urodzenia; 4) adres miejsca pobytu stałego; 5) adres dotychczasowego miejsca pobytu czasowego; 6) nazwisko i imię pełnomocnika, o ile został ustanowiony; 7) adres elektroniczny służący do doręczeń, jeżeli osoba dokonała wymeldowania z miejsca pobytu czasowego przy wykorzystaniu dokumentu elektronicznego.
3. Jeżeli obywatel polski dokonuje wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu jednocześnie z zameldowaniem w nowym miejscu pobytu, wymeldowanie następuje na podstawie formularza, o którym mowa w art. 30 ust. 1 lub 2.
Art. 35. [Decyzja w sprawie wymeldowania] Organ gminy, o którym mowa w art. 28 ust. 1, wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu wskazanych w art. 28 ust. 2, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się”.
Na tą chwile pozostają więc Panu 3 warianty:
Jest to możliwe i legalne, bowiem niebawem rejestr meldunkowy będzie zamknięty, zaś dowody osobiste „nowe” już nie mają miejsca na adres. Proszę więc śmiało realizować powyższą procedurę.
W poniższym zamieszczam także przepisy tej ustawy (meldunkowej), w jaki sposób tracą swą moc prawną – proszę zwrócić uwagą na art. 74 i 78: Zniesienie obowiązku meldunkowego„Art. 74. [Zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2016 r.] 1. Od dnia 1 stycznia 2016 r. znosi się obowiązek meldunkowy.
2. Ilekroć w przepisach prawa jest mowa o zameldowaniu na pobyt stały lub zameldowaniu na pobyt czasowy, od dnia 1 stycznia 2016 r. należy przez to rozumieć miejsce zamieszkania, o którym mowa w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 i 827 oraz z 2015 r. poz. 4).
Art. 75. [Likwidacja rejestrów mieszkańców oraz rejestrów zamieszkania cudzoziemców od 1 stycznia 2016 r.] Od dnia 1 stycznia 2016 r. likwiduje się rejestry mieszkańców oraz rejestry zamieszkania cudzoziemców.
Art. 76. [Zapowiedź niegromadzenia niektórych danych od 1 stycznia 2016 r.] Od dnia 1 stycznia 2016 r. nie gromadzi się danych, o których mowa w art. 8 pkt 6, 14–21 i 25.
Art. 77. [Organ prowadzący rejestry od 1 stycznia 2016 r.] Ilekroć w art. 45 ust. 2 i art. 51 ust. 1 jest mowa o organie lub organach od dnia 1 stycznia 2016 r., należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Art. 78. [Utrata mocy niektórych przepisów ustawy od 1 stycznia 2016 r.] Od dnia 1 stycznia 2016 r. tracą moc przepisy art. 1 pkt 4, art. 3 ust. 2, art. 6 ust. 2, art. 7 ust. 3, art. 8 pkt 6, 14-21 i 25, art. 10 ust. 1 pkt 5, art. 12, art. 13 pkt 2, art. 24-44, art. 49, art. 50 ust. 2, art. 51 ust. 2 i 3, art. 52 pkt 3, art. 59 oraz art. 60 niniejszej ustawy.
Art. 79. (uchylony).
Art. 80. [Wejście w życie ustawy] Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2015 r., z wyjątkiem art. 62, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.”
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Eliza Rumowska Administrator portalu ePorady24, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego prawniczka. Specjalizuje się w prawie cywilnym, zwłaszcza w prawie konsumenckim (reklamacje, gwarancje itp.). Z serwisem ePorady24 związana od początku jego istnienia, obecnie udziela porad w najbardziej złożonych sprawach. W swej wieloletniej karierze pracowała jako powiatowy rzecznik konsumentów, sekretarz gminy, inspektor ds. kredytów oraz radca w TP SA. Od 2008 r. prowadzi własne biuro prawne, jako prokurent obsługuje trzy spółki prawa handlowego, współpracuje z samorządem terytorialnym przy realizacji programów dotowanych z UE. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale