Skarga na pracownika starostwa• Autor: Radca prawny Małgorzata Rybarczyk |
Uzyskałam pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego. Potem dowiedziałam się od geodety, że budynek jest zbyt szeroki względem granic określonych w planie zagospodarowania przestrzennego. Urzędnicy nawet tego nie sprawdzili! W efekcie mam prawomocne pozwolenie na budowę, lecz nie mogę rozpocząć zaplanowanej budowy. Czy w takiej sytuacji mogę złożyć skargę na pracownika starostwa, który nie dopełnił swoich obowiązków?
|
|
Gdzie można złożyć skargę na pracownika starostwa niewłaściwie wykonującego obowiązkiOczywiście w opisywanej sytuacji może Pani zawiadomić starostę o niewłaściwym wykonywaniu obowiązków przez jego pracowników. W takiej sytuacji przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (w skrócie K.p.a.) dają Pani instrumenty do dyscyplinowania pracowników starostwa.
Zgodnie z art. 227 K.p.a. może Pani złożyć skargę na pracownika starostwa, który wydał decyzję w Pani sprawie. Podstawą skargi może być:
Wadliwa decyzja wydana przez pracownika starostwaSkargę składamy zawsze do organu przełożonego nad osobą/organem, którego działania lub zaniechania skarżymy. W sytuacji gdy decyzja wydawana była przez pracownika starostwa, skargę na zachowanie tego pracownika składa Pani do jego przełożonego, którym jest starosta. Starosta po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego załatwia skargę. Rozstrzygnięcie skargi powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. O sposobie załatwienia skargi zostanie Pani powiadomiona pisemnie. Jak napisać skargę na pracownika starostwa?Skarga może zaczynać się w następujący sposób: „Na podstawie art. 227 K.p.a. składam skargę na urzędnika starostwa powiatowego w…”.
Następnie uzasadnia Pani skargę poprzez podanie, jakie zachowanie urzędnika spowodowało złożenie skargi (jaką decyzję wydał i w jakich okolicznościach, czego nie dopatrzył i jakim swoim obowiązkom uchybił). Uzasadnienie powinno być napisane w sposób spójny, językiem prostym i zrozumiałym, bez zbędnych ozdobników, lecz jednocześnie powinno zawierać szczegółowy opis całej sprawy.
Na zakończenie formułuje Pani wniosek – pisze Pani, czego w związku z zachowaniem urzędnika oczekuje Pani od jego przełożonego, czyli starosty. Na przykład: „Wnoszę o wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec Pana/i… oraz o podjęcie działań mających zapobiec w przyszłości podobnym wypadkom”.
Jeżeli nie otrzyma Pani odpowiedzi na swoją skargę w terminie 30 dni od złożenia skargi w urzędzie, może Pani złożyć zażalenie na niezałatwienie skargi w terminie. Zażalenie takie kierujemy zawsze do organu wyższego nad organem, do którego złożyliśmy skargę (rada powiatu nad starostą, wojewoda nad radą powiatu).
W przypadku gdy skarga nie zostanie rozpatrzona zgodnie z Pani oczekiwaniem, może Pani złożyć ponowną skargę, w której nie będzie już Pani odnosić się do pierwotnego stanu faktycznego sprawy, a jedynie wyjaśni Pani, dlaczego nie zgadza się z rozstrzygnięciem i wniesie o ponowne rozpatrzenie pierwotnej skargi. Złożenie skargi na pracownika starostwa do rady powiatuOprócz tego może Pani skierować nową skargę do organu przełożonego nad starostą, tj. do rady powiatu. W skardze tej skarży Pani już nie działania konkretnego urzędnika, który wydał decyzję w Pani sprawie, ale starostę i jego decyzję dotyczącą rozpatrzenia Pani skargi na zachowanie pracownika starostwa. Odpis skargi do rady powiatu przesyłamy także do informacji starosty. Do tej drugiej skargi dobrze jest załączyć kopię pierwszej skargi na zachowanie urzędnika.
Po złożeniu skargi do rady powiatu może Pani także złożyć skargę do organu sprawującego nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków. Zgodnie z art. 258 K.p.a. kontrolę nad radą powiatu sprawuje właściwy terenowo wojewoda. W skardze do wojewody wnosimy o przyjrzenie się przez wojewodę i skontrolowanie prawidłowości postępowania ze skargą przez starostę. Również i kopię tej skargi przekazuje Pani staroście.
Proszę złożyć skargę do starosty. Nie zmieni ona już stanu faktycznego w Pani sprawie, lecz zagwarantuje, iż urzędnicy szczegółowo przypatrzą się dokumentacji. Ponadto da to Pani satysfakcję moralną, ponieważ dzięki skardze najprawdopodobniej uchroni Pani innego petenta urzędu przed taką samą sytuacją.
Ponieważ decyzja, na mocy której nabyła Pani prawo, stała się ostateczna, może Pani złożyć wniosek z art. 155 K.p.a. o jej zmianę za Pani zgodą ze względu na Pani słuszny interes. Wniosek ten powinna Pani złożyć w starostwie, które jest organem uprawnionym do uchylenia decyzji i jej zmiany. Wniosek taki powinna Pani uzasadnić, wskazując, iż utrzymanie decyzji w obecnym brzmieniu narusza Pani interes poprzez uniemożliwienie rozpoczęcia budowy. Stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez pracownika starostwa -wyeliminowanie decyzji z obrotu prawnegoInnym sposobem na wyeliminowanie obecnej decyzji z obrotu prawnego może być złożenie wniosku na podstawie art. 156 § 1 pkt 5 K.p.a. o stwierdzenie nieważności decyzji. Podstawą dla stwierdzenia nieważności jest wydanie decyzji, która już w dniu jej wydania była niewykonalna, a jej niewykonalność ma charakter trwały. Wniosek taki należy skierować do organu nadrzędnego nad starostą, czyli do rady powiatu, nie później niż w terminie 10 lat od dnia wydania decyzji pierwotnej.
W przypadku stwierdzenia nieważności decyzji ma Pani prawo ubiegać się – od starosty jako organu wydającego nieważną decyzję w Pani sprawie – o odszkodowanie za poniesioną rzeczywistą szkodę w oparciu o art. 160 K.p.a. O odszkodowaniu przysługującym od starosty orzeka organ administracji publicznej, który stwierdził nieważność decyzji z powodu naruszenia przepisu art. 156 § 1 (na Pani wniosek). W przypadku gdyby przyznane Pani odszkodowanie od organu było dla Pani niesatysfakcjonujące, będzie Pani mogła, w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia decyzji w tej sprawie, wnieść powództwo do sądu powszechnego. Z pozwem takim musi Pani wystąpić w trakcie 3 lat od dnia, gdy decyzja o stwierdzeniu nieważności stała się ostateczna.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Małgorzata Rybarczyk Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Łódzkiego. Doświadczenie zawodowe zdobyła podczas pracy w łódzkich kancelariach radcowskich oraz na licznych szkoleniach, w tym z zakresu amerykańskiego prawa handlowego. W kręgu jej zainteresowań znajduje się prawo cywilne, prawo handlowe (w tym prawo internetowe) oraz międzynarodowe umowy prawne i wymiana handlowa. Obecnie prowadzi własną kancelarię oraz występuje przed sądami, reprezentując naszych klientów. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale