
Rządowa pomoc dla powodzian a prywatne ubezpieczenie nieruchomości• Data: 24-01-2025 • Autor: Radca prawny Katarzyna Nosal |
Czy uzyskanie środków z rządowej pomocy społecznej dla osób poszkodowanych przez powódź na odbudowę lub remont zalanego budynku zależy od wysokości otrzymanego odszkodowania z ubezpieczenia? Czy miasto ma prawo pytać o wysokość tego odszkodowania? I czy może to ubezpieczenie odliczyć od przyznanej kwoty? |
![]() |
Ubezpieczenie a prawo do otrzymania rządowej pomocyWbrew pozorom nie jest łatwo odpowiedzieć na Pani pytanie. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że dla wszystkich powodzian kwestia ta jest niezwykle istotna – sama pochodzę z terenów zalanych – jednak z punktu widzenia prawnika przepisy są w tej kwestii niejasne, żeby nie powiedzieć sprzeczne. Trudno też dziwić się jednostkom samorządu terytorialnego, które będą potem rozliczane z realizacji zadania w zakresie usuwania skutków powodzi, w tym wypłaty pomocy rządowej. Czym innym są bowiem zapewnienia rządzących w zakresie wypłat, a czym innym późniejsza ocena niezależnych w swym założeniu podmiotów, jakimi są regionalna izba obrachunkowa i Najwyższa Izba Kontroli.
W zakresie pomocy powodzianom należy korzystać z przepisów ustawy o pomocy społecznej, ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz z wytycznych Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, czyli Zasad udzielania pomocy finansowej, ze środków budżetu państwa z części 85 – Budżety wojewodów, dział 852 – Pomoc społeczna, rozdział 85278 – Usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz z rezerw celowych na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w formie zasiłków celowych, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej oraz w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących poszkodowanych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku. Ten ostatni dokument nie stanowi źródła prawa. Stąd właśnie są wątpliwości, czy można odstąpić od pewnych zasad prawnych w zakresie udzielania pomocy zgodnie z tymi wytycznymi.
W mojej ocenie można uznać, że wysokość odszkodowania nie będzie wpływała na zasiłek. Poniżej wszystko wytłumaczę. Otrzymanie pomocy remontowo-budowlanejZgodnie z zasadami pomoc dla powodzian przybiera m.in. formę pomocy remontowo-budowlanej, przyznawanej na podstawie art. 39 ust. 1 i 2 oraz art. 40 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, na którą składają się: a) zasiłek na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku powodzi, zwany dalej „zasiłkiem na odbudowę budynku mieszkalnego”; b) zasiłek na remont albo odbudowę budynku gospodarczego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku powodzi, zwany dalej „zasiłkiem na odbudowę budynku gospodarczego”; – obydwa przyznawane przez kierownika ośrodka pomocy społecznej.
Pomoc doraźna oraz pomoc remontowo-budowlana przyznawana jest niezależnie od kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 40 ustawy rzeczywiście zasiłek celowy może być przyznany także osobie albo rodzinie, która poniosła straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. Zasiłek celowy, o którym tu mowa, może być przyznany niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi. Zatem w tej części zasady i ustawa się pokrywają. Rozumiem, że owo „może” potwierdzone jest w tym konkretnym przypadku przez ministra w zasadach właśnie.
W zasadach jest też zapis: „5. Podstawą do przyznania zasiłku na pomoc doraźną oraz pomoc remontowo-budowlaną jest przeprowadzony skrócony wywiad środowiskowy – część VII kwestionariusza wywiadu, w zakresie lit. A poz. 1-6 oraz lit. B”. Zatem rzeczywiście sama kwestia stanu majątkowego osób korzystających z zasiłków jest wyjaśniona. Tu nie ma już teraz wątpliwości.
W zasadach wpisano także, że kwota udzielonej pomocy na remont/odbudowę budynku/lokalu mieszkalnego nie może przekroczyć wysokości szkód wyrządzonych powodzią w danym budynku/lokalu mieszkalnym. Kwota udzielonej pomocy na remont/odbudowę budynku gospodarczego nie może przekroczyć wysokości szkód wyrządzonych powodzią w danym budynku gospodarczym. Pomoc remontowo-budowlana jest przyznawana niezależnie od posiadanego ubezpieczenia. Wartość pomocy publicznej a wysokość odszkodowaniaWątpliwości budzi zapis ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi dotyczący pomocy publicznej. Ustawa ta została właśnie zmieniona, w dużej mierze w taki sposób, by jak najlepiej pomóc ludziom z terenów zalanych. Jednak przepis, który mam na myśli, pozostał niezmieniony. Zgodnie z art. 4 ustawy łączna wartość pomocy publicznej udzielonej na podstawie ustawy w celu naprawienia szkód powstałych w wyniku wystąpienia powodzi nie może przekroczyć wartości szkód materialnych poniesionych przez beneficjenta pomocy na skutek powodzi, pomniejszonej o wartość uzyskanego odszkodowania. Co więcej, z przepisu tego wynika, że w przypadku uzyskania pomocy publicznej na podstawie ustawy beneficjentowi, który nie zawarł umowy ubezpieczenia, pomniejsza się przyznaną pomoc o 10%.
Myślę, że wadliwe stosowanie tego przepisu jest źródłem konfliktów. W mojej ocenie zapis ten nie ma zastosowania do pomocy wypłacanej jako pomoc społeczna to raz. Dwa, w treści przepisu art. 4 niejednokrotnie używa się sformułowania: „W przypadku uzyskania pomocy publicznej na podstawie ustawy”. Chodzi zatem o tę ustawę, a nie o pomoc uzyskaną na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Wreszcie można domniemywać, że przepis art. 4 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków pomocy dotyczy przedsiębiorców i pomocy udzielanej dla nich. Pomoc publiczna zazwyczaj rozumiana jest jako udzielanie przez państwo wsparcia, które narusza lub grozi naruszeniem swobody konkurencji. Wprawdzie samo sformułowanie „pomoc publiczna” mogłoby oznaczać pomoc ze środków publicznych w ogóle, ale nie mamy definicji takiego sformułowania, a najczęściej używane jest w sposób, o którym mowa wyżej. Ponadto art. 4 ust. 3 ustawy stanowi: „Podmiot ubiegający się o pomoc publiczną składa wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce faktycznie prowadzonej działalności gospodarczej oświadczenie o wartości szkód materialnych poniesionych na skutek powodzi, niezwłocznie po ich ustaleniu. W oświadczeniu podaje się także informację o posiadaniu lub braku ubezpieczenia, z tytułu którego jest możliwe uzyskanie odszkodowania, a także informację o numerze w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o numerze identyfikacji podatkowej (NIP), o ile podmiot takie numery posiada”. To tym bardziej sugeruje, że chodzi tu o konkretną pomoc udzieloną przedsiębiorcom.
Reasumując, mając na uwadze przepisy ustawy o pomocy społecznej i zasady zatwierdzone przez MSWiA, uznać należy, że odszkodowanie nie ma wpływu na wartość przyznanych w ramach pomocy społecznej zasiłków remontowo-budowlanych udzielanych na podstawie art. 40 ustawy o pomocy społecznej. PrzykładyBrak ubezpieczenia, pełna pomoc remontowa Anna i Janek mieszkają w domu, który został częściowo zniszczony przez powódź. Oboje nie mieli ubezpieczenia na wypadek powodzi, ale złożyli wniosek o pomoc remontową w ramach ustawy o pomocy społecznej. Otrzymali wsparcie, ponieważ pomoc remontowo-budowlana przyznawana jest niezależnie od posiadanego ubezpieczenia.
Pomniejszona pomoc publiczna po uzyskaniu odszkodowania Paweł jest właścicielem gospodarstwa rolnego, które zostało poważnie uszkodzone podczas powodzi. Paweł posiadał ubezpieczenie, które pokryło część szkód. Zgodnie z ustawą o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi kwota otrzymanej pomocy publicznej na odbudowę budynku gospodarczego została pomniejszona o wartość uzyskanego odszkodowania. Dodatkowo, z powodu braku pełnego ubezpieczenia, pomoc zmniejszono o 10%.
Pomoc bez względu na dochód i ubezpieczenie Monika mieszka sama w domu, który został całkowicie zniszczony przez powódź. Otrzymała pomoc remontową na odbudowę budynku mieszkalnego. Monika nie miała ubezpieczenia, jednakże nie miało to wpływu na przyznaną pomoc, ponieważ nie była ona uzależniona od posiadania polisy ubezpieczeniowej. PodsumowanieArtykuł omawia kwestie związane z uzyskaniem rządowej pomocy po powodzi, szczególnie w kontekście ubezpieczenia. Wyjaśnia, że pomoc remontowa i doraźna, przyznawana na podstawie ustawy o pomocy społecznej, nie zależy od posiadanego ubezpieczenia ani dochodu poszkodowanych. Pomoc ta obejmuje zasiłki na odbudowę uszkodzonych budynków mieszkalnych i gospodarczych, których wysokość odpowiada wartości poniesionych szkód. W przypadku uzyskania odszkodowania z ubezpieczenia wartość pomocy publicznej może zostać pomniejszona o kwotę odszkodowania (dotyczy to głównie przedsiębiorców). Oferta porad prawnychMasz pytania dotyczące rządowej pomocy dla powodzian? Skorzystaj z naszych porad prawnych online! Nasi doświadczeni prawnicy pomogą Ci zrozumieć skomplikowane przepisy i wyjaśnią Ci, w jaki sposób możesz ubiegać się o pomoc. Nie czekaj – skontaktuj się z nami już dzisiaj! Źródła:1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593 2. Zasady udzielania pomocy finansowej, ze środków budżetu państwa z części 85 – Budżety wojewodów, dział 852 – Pomoc społeczna, rozdział 85278 – Usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz z rezerw celowych na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w formie zasiłków celowych, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej oraz w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących poszkodowanych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku 3. Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi - Dz.U. 2011 nr 234 poz. 1385
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Radca prawny Katarzyna Nosal Radca prawny od 2005 roku, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Udziela porad z prawa cywilnego, pracy oraz rodzinnego, a także z zakresu procedury cywilnej i administracyjnej. Ma wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa administracyjnego i samorządowego. Ukończyła również aplikację sądową. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale