W serwisie
Materiały
Rozliczenie z reklam na fanpage na Facebooku |
Prowadzę fanpage o niezłych zasięgach na popularnym serwisie społecznościowym Facebook. Strona ma spore zasięgi i zaczynają do mnie spływać zapytania od ogłoszeniodawców z prośbą o reklamowanie ich usług/przedsiębiorstw. Chciałbym móc czerpać profity z tej strony., tzn. pobierać opłaty za reklamowanie usług czy też przedsiębiorstwa takie osoby. W przybliżeniu byłbym w stanie zarobić na takiej działalności początkowo 300–600 zł w skali miesiąca. W jaki sposób mogę rozliczać się z takiej działalności? W jaki sposób wystawiać faktury kontrahentom? Czy koniecznie jest zakładanie działalności gospodarczej? |
|
Co do zasady, aby mógł Pan prowadzić opisaną działalność, niezbędne jest założenie np. jednoosobowej działalności gospodarczej zajmującej się marketingiem, reklamą, pośrednictwem, promocją itp. Zarabianie na reklamach na fanpage'u – założenie działalności nierejestrowanejSkoro jednak szacowane dochody z owej działalności miałyby wynosić do 1000 złotych miesięcznie, to wskazuję, że istnieje możliwość prowadzenia działalności nierejestrowej. Działalność nierejestrowa nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2018 r., poz. 646). Z takiej formy prowadzenia działalności mogą skorzystać jedynie osoby, które osiągają przychody za każdy miesiąc nie wyższe niż 50% minimalnego wynagrodzenia oraz przez ostatnie 60 miesięcy nie prowadziły własnej działalności gospodarczej (w 2020 r. wynosi ono 2600 zł, więc miesięczny przychód nie może przekroczyć 1300 zł). W momencie, gdy tę kwotę przekroczą, muszą po prostu zarejestrować działalność gospodarczą.
Prowadząc działalność nierejestrową, nie musi Pani zatem załatwiać formalności związanych z rejestracją firmy. Nie musi Pan także opłacać składek na ubezpieczenie społeczne. Korzystający z tego rozwiązania nie muszą bowiem zgłaszać działalności w ewidencji przedsiębiorców w ewidencji przedsiębiorców (CEIDG), urzędzie skarbowym i GUS. Tym samym nie potrzebują oni numerów identyfikacyjnych NIP i REGON. Opodatkowanie zarobków z FacebookaDziałalność nierejestrową można opodatkować wyłącznie na zasadach ogólnych. Opodatkowanie na zasadach ogólnych to forma opodatkowania dochodów uzyskanych m.in.:
W tej formie zapłaci Pan podatek w wysokości 17% Pana dochodu po obniżeniu go o kwotę wolną od podatku, czyli kwotę 556,02 zł. Kiedy Pana dochód osiągnie kwotę powyżej 85 528 zł, to zapłaci Pan podatek w wysokości 32% Pana dochodu.
Proszę pamiętać, że może Pan odliczyć od podstawy opodatkowania zapłacone składki ubezpieczeniowe, a od kwoty podatku składki zapłacone na ubezpieczenie zdrowotne
Należny podatek rozlicza się w zeznaniu rocznym PIT-36. Zeznanie to można złożyć od 15 lutego do 30 kwietnia kolejnego roku w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na Pana miejsce zamieszkania. W tym samym terminie należy zapłacić podatek, jaki wykaże Pan w tym zeznaniu. Podatek wpłaca Pan na swój mikrorachunek podatkowy.
Przychody z działalności nierejestrowej wykazuje Pan w wierszu 9 części D. „Działalność nierejestrowana, określona w art. 20 ust. 1ba ustawy”.
Jak Pan widzi, jest to bardzo interesująca propozycja dla osób, które nie chcą zakładać firmy z uwagi na niskie przychody z danej „działalności”, a mimo to chcą sobie „dorabiać” do życia, nie przekraczając kwoty 1300 złotych miesięcznie. Zainteresowani działalnością nierejestrowaną muszą jedynie zacząć prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży, a później rozliczyć się w ramach PIT-36. Realizacja usług na FacebookuOsoby prowadzące działalność nierejestrowaną nie są jednak zwolnione z pewnych obowiązków. Są oni bowiem „przedsiębiorcami” w świetle prawa cywilnego. Dotyczy to na przykład relacji z konsumentami, w tym prawa do odstąpienia przez nich od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni. Rozliczenia z klientami reklam na fanpage’uOdpowiadając z kolei na Pana pytanie, jak rozliczać się z kontrahentami, to w przypadku zdecydowania się na działalność nierejestrowaną w ramach uproszczonej ewidencji sprzedaży należy odnotować sprzedaż za każdy dzień. W zapisie powinny znaleźć się: liczby, daty sprzedaży, wartości sprzedaży i wartości sprzedaży narastająco. Dzięki dokładnemu prowadzeniu ewidencji osoba prowadząca działalność nierejestrowaną może szybko ustalić, czy nie przekroczyła limitu przychodów. Prowadzący działalność nierejestrowaną musi wystawić fakturę jedynie, gdy zażądano jej w terminie trzech miesięcy od końca miesiąca, w którym wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Taka faktura powinna zawierać tylko: datę wystawienia, numer kolejny, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi, a także kwotę należności ogółem oraz imię i nazwisko osoby prowadzącej działalność nierejestrowaną.
A zatem każdy przedsiębiorca może legalnie dokonać zakupu usługi od Pana jako osoby prowadzącej taki typ działalności. W takim wypadku powinien on otrzymać od Pana rachunek/fakturę bez VAT lub zwykłą fakturę (jeśli sprzedawca jest czynnym podatnikiem VAT). Na podstawie tych dokumentów może on dokonać w tradycyjny sposób ewidencji kosztu uzyskania przychodów w KPiR oraz odliczyć VAT (oczywiście, jeśli faktura została wystawiona poprawnie).
O tym, jak ma wyglądać taka faktura, decyduje Pan jako przedsiębiorca. Fakturę można wystawić w dowolnym programie. Poza elementami wymaganymi przez ustawę o VAT może Pan umieścić na niej elementy dodatkowe, jak np. swoje logo, adres strony internetowej czy numery telefonów oraz adresy email do kontaktu. Fakturę można wystawić w dowolnym programie. To może być zwykły Excel czy Word. Szablon faktury (bez VAT) w formacie Excela można pobrać z różnych stron bez ponoszenia żadnych kosztów.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale