W serwisie
Materiały
Rozliczenie nagród fundowanych na Facebooku• Autor: Wioleta Biel |
Jesteśmy producentem przedmiotów do użytku w kuchni, od czasu do czasu robimy różnego rodzaju konkursy na Facebooku, które mają na celu promocję marki i firmy. Odbiorcami nagród są osoby fizyczne, które zgłaszają się do konkursu. Zawsze przy konkursie podajemy krótki regulamin (albo chodzi o polubienie strony, albo wymyślenie zastosowania dla naszych produktów, albo odwiedzenie nas na targach). Fundowane nagrody to zawsze któryś z naszych produktów i z reguły ich wartość nie przekracza 200 zł. Jak rozliczać nagrody fundowane na FB? Chodzi o VAT i PIT. Jak ująć je w kosztach? |
|
Konkurs na FacebookuJak rozumiem, że konkurs nie ma stałej, określonej tematyki. W związku z tym przy założeniu, że wartość nagrody jest skalkulowana powyżej 100 zł, a przy produkcji towaru odliczał Pan VAT, na takim przekazaniu będzie Pan zobowiązany naliczyć podatek naliczony poprzez wystawienie dowolnego dokumentu wewnętrznego dokumentującego nieodpłatne przekazanie.
W przypadku nagród poniżej 100 zł, jeżeli będzie Pan posiadał rejestr odbiorców na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy VAT – obowiązek naliczenia VAT nie wystąpi.
PIT. Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT ma Pan obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% w przypadku nagród rzeczowych, wygrany powinien wpłacić taki podatek przed wydaniem przedmiotu konkursu (art. 40 ust 7 ustawy PIT).
Aby „zwolnić” zwycięzcę konkursu z obowiązku wpłacenia kwoty podatku przed otrzymaniem nagrody, w praktyce organizatorzy konkursu przewidują dla zwycięzców także nagrodę pieniężną w takiej kwocie, aby niejako ”konsumowała” ona kwotę podatku.
Rozliczenie – w formularzy PIT 8AR – termin do końca stycznia roku następującego po roku, w którym taki konkurs miał miejsce. Zasady rozliczenia podatkowego konkursuPowyższe stanowisko jest prezentowane przez organy skarbowe. Istnieje jednak zapis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT mówiący o zwolnieniu z podatku w przypadku konkursów organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu w przypadku wartości nagrody do 760 zł. Problem w tym, iż w ustawie ustawodawca wymienił jako środki masowego przekazu jedynie radio telewizję i prasę.
Wartość przekazanej nagrody w konkursie mającym na celu promocję marki, produktu powinna zostać ujęta jako koszt uzyskania przychodów.
Ważnym elementem Państwa przedsięwzięcia jest regulamin konkursu. Winien on opisywać zasady konkursu, przyznawania nagród oraz ewentualnie zasady rozliczania podatkowego.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Wioleta Biel Absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej oraz Studiów Podyplomowych z zakresu prawa podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim. Licencjonowany doradca podatkowy (nr 12310). Od 6 lat związana z doradztwem biznesowym dla największych spółek w Polsce. Doradza w zakresie prawa podatkowego, prawa spółek handlowych oraz prawa gospodarczego. Specjalizuje się w podatkach dochodowych, międzynarodowej optymalizacji podatkowej, planowaniu podatkowym oraz bieżącej obsłudze korporacyjnej spółek prawa handlowego. Na swoim koncie ma liczne publikacje z zakresu zarówno polskiego, jak i zagranicznego systemu podatkowego. Pracuje w języku polskim i angielskim. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale