Remont mieszkania komunalnego• Autor: Monika Cieszyńska |
Jestem jedynym najemcą mieszkania komunalnego o pow. 65 m2. Czy mogę na podstawie bezterminowej umowy najmu przeprowadzić jego remont (oczywiście za zgodą gminy) bez obawy, iż gmina może podjąć kroki mające na celu zamianę mieszkania na mniejsze, o metrażu bardziej odpowiadającym jednej osobie? Czy gmina miałaby prawo dokwaterować innych lokatorów? Czy zwróciłaby nakłady związane z remontem mieszkania? |
|
Czy do przeprowadzenia remontu mieszkania komunalnego potrzebna jest zgoda gminy?W pierwszej kolejności należy dotrzeć do regulaminu czy też uchwały Rady Miejskiej dotyczących zasad dokonywania remontu mieszkalnego przez najemcę. Co do zasady do przeprowadzenia remontu mieszkania komunalnego potrzebna jest zgoda gminy jako właściciela. W administracji domu komunalnego trzeba złożyć wniosek na piśmie o zgodę na przeprowadzenie remontu. Nadto, jeżeli zamierza się podczas remontu np. przestawiać ściany czy też wymieniać instalację, należy załączyć niezbędną dokumentację i opis prac. Gmina – co do zasady – w terminie 4 tygodni winna dać odpowiedź. Remont mieszkania a pozwolenie na budowęWarto pamiętać, że dla przeprowadzenia niektórych remontów niezbędne jest – zgodnie z prawem budowlanym – pozwolenie na budowę. Dotyczy to m.in. wycięcia otworu w ścianie nośnej. By taką zgodę uzyskać trzeba złożyć w odpowiednim nadzorze budowlanym szczegółową dokumentację planowanych przeróbek, sporządzoną przez projektanta z uprawnieniami oraz inne wymagane prawem dokumenty, np. oświadczenie o możliwości dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Do prac remontowych można przystąpić po uprawomocnieniu się pozwolenia na budowę i po zawiadomieniu administracji domu. Wszystkie wykonane remonty odbiera komisja wydelegowana przez administrację domu. Najemca mieszkania komunalnego wykonuje je na własny koszt – co do zasady – i nie można liczyć na zwrot poniesionych nakładów. Chyba, że istnieje jakaś uchwała gminy, która przewiduje dofinansowanie remontów, warto zatem zapytać w biurze Rady Miejskiej (w Urzędzie Miejskim). Obowiązki wynajmującego lokale mieszkanioweWyjątek obciążający gminę jako właściciela, to np. wymiana okien, instalacji elektrycznej, czy wymiana podłóg, jeśli ich stan techniczny jest zły. Szczegółowe wyliczenie napraw obciążających wynajmującego zawiera art. 6a ustawy o ochronie praw lokatorów, a mianowicie – „wynajmujący jest obowiązany do zapewnienia sprawnego działania istniejących instalacji i urządzeń związanych z budynkiem umożliwiających najemcy korzystanie z wody, paliw gazowych i ciekłych, ciepła, energii elektrycznej, dźwigów osobowych oraz innych instalacji i urządzeń stanowiących wyposażenie lokalu i budynku określone odrębnymi przepisami”. W razie oddania w najem lokalu opróżnionego przez dotychczasowego najemcę, wynajmujący jest obowiązany wymienić zużyte elementy wyposażenia lokalu. Do obowiązków wynajmującego należy w szczególności:
Wtedy to gmina ma obowiązek opłacenia i przeprowadzenia tych prac. Jednakże na wniosek najemcy można je przeprowadzić we własnym zakresie – po wcześniejszym uzyskaniu na to zgody administracji i zobowiązaniu jej do zwrotu kosztów. Administracja określa ich kwotę przed przystąpieniem najemcy do remontu. Te prace musi odebrać komisja wydelegowana przez administrację domu komunalnego. Naprawy i konserwacje obciążające najemcę lokalu mieszkaniowegoNadto warto wziąć pod uwagę jakie naprawy obciążają najemcę, czyli Pana: najemca jest obowiązany utrzymywać lokal oraz pomieszczenia, do używania których jest uprawniony, we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym określonym odrębnymi przepisami oraz przestrzegać porządku domowego. Najemca jest także obowiązany dbać i chronić przed uszkodzeniem lub dewastacją części budynku przeznaczone do wspólnego użytku, jak dźwigi osobowe, klatki schodowe, korytarze, pomieszczenia zsypów, inne pomieszczenia gospodarcze oraz otoczenie budynku. Najemcę obciąża naprawa i konserwacja:
Jeśli chodzi o dokwaterowanie innych osób do wynajmowanego przez Pana mieszkania, to wydaje mi się, iż to nie nastąpi pod warunkiem, że nie zalega Pan z opłatami za używanie lokalu.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Monika Cieszyńska Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu, nr wpisu TR-871. Absolwentka prawa Katedry Praw Człowieka na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizuje się przede wszystkim w prawie rodzinnym i opiekuńczym oraz karnym – udzieliła dotąd porad setkom naszych klientów, w których życie często niesłusznie wtargnęła policja i prokuratura, a wielu rodzinom pomogła rozwiązać burzliwe niekiedy konflikty małżeńskie i opiekuńcze (opieka nad dziećmi, alimenty, widzenia z dziećmi). Posiada licencję zarządcy nieruchomości (nr licencji 20460). W kręgu jej zainteresowań znajdują się również zagadnienia prawa spółdzielczego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale