W serwisie
Materiały
Remont lokalu użyczonego do celów działalności gospodarczej - odliczenie kosztów• Opublikowano: 28-03-2023 • Autor: Marcin Sądej |
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Zajmuję się projektowaniem. Wspólnie z siostrą odziedziczyłyśmy po rodzicach mieszkanie. Siostra użyczyła mi swoją część. Chciałabym wynajęcie tego mieszkania wciągnąć do działalności. Przed wynajmem mieszkanie wymaga remontu. Czy mogę remont tego mieszkania zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności i pokryć je z uzyskiwanych dochodów? |
|
Amortyzacja środka trwałego a ujęcie wydatków remontowych bezpośrednio w kosztachZgodnie z art. 22c pkt 2 ustawy PIT – nie podlegają odpisom amortyzacyjnym budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy.
Warto jednak podkreślić, że powyższa regulacja odnosi się do amortyzacji środka trwałego, czyli do ujmowania w kosztach odpisów od wartości początkowej. Tymczasem wydatek remontowy nie powiększa wartości początkowej środka trwałego, lecz jest ujmowany bezpośrednio w kosztach podatkowych. W konsekwencji, chociaż aktualnie obowiązujące przepisy nie dają prawa do amortyzacji nieruchomości mieszkalnej, to jednak przepisy nie wykluczają możliwości ujęcia wydatku remontowego w kosztach w sposób bezpośredni.
Użyczenie a inwestycja w obcym środku trwałymReguła ta dotyczy również części, która jest wykorzystywana na podstawie umowy użyczenia. W takim przypadku również mamy do czynienia z kosztem bezpośrednim, a nie z inwestycją w obcym środku trwałym podlegającym amortyzacji.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 3 marca 2015 r., nr IBPBI/2/423-1356/14/AK, stwierdził:
„Inwestycje w obcych środkach trwałych to ogół działań (nakładów) podatnika odnoszących się do niestanowiącego jego własności środka trwałego, które zmierzają do jego ulepszenia, tzn. polegają na jego przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji (np. modernizacja wynajętego lokalu) lub polegają na stworzeniu składnika majątku mającego cechy środka trwałego. (...) Efektem ulepszenia środka trwałego ma być zwiększenie jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, wyrażające się wydłużeniem okresu jego używania. Przykładem ponoszenia nakładów w obcych środkach trwałych jest konieczność dostosowania używanych na podstawie umowy najmu czy dzierżawy lub innej umowy, obcych budynków albo lokali do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej użytkownika. Innymi słowy, inwestycja w obcym środku trwałym to nakłady poniesione na obcy środek trwały, który jest wykorzystywany na cele prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy, np. najmu, dzierżawy lub innej o podobnym charakterze. Nakłady te mają na celu przystosowanie obcego środka trwałego do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Inwestycją w obcym środku trwałym nie są wydatki na remont obcego środka trwałego, lecz nakłady powodujące jego ulepszenie.”
Wydatki na remont a wydatki na ulepszenieKluczowe jest zatem odróżnienie wydatków na remont od wydatków na ulepszenie. Jeżeli opisane w pytaniu wydatki są wydatkami remontowymi, to można je w całości ująć w kosztach w sposób bezpośredni.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego w odniesieniu do remontu należy stosować definicję sformułowaną w przepisach Prawa budowlanego. Remontem, zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Tak więc wyroby użyte do wymiany zużytych elementów środka trwałego na nowe, wykonane z nowocześniejszych materiałów, nie zmieniają charakteru wykonanych prac, należy bowiem uwzględniać zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny. Nie można uznać, że każda wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe z zastosowaniem nowocześniejszych materiałów jest ulepszeniem.
Natomiast z ulepszeniem mamy do czynienia, gdy następuje:
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marcin Sądej Prawnik, absolwent Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, ukończone studia podyplomowe z zakresu Przeciwdziałania Przestępczości Gospodarczej i Skarbowej oraz z zakresu Rachunkowości i Rewizji Finansowej. Współpracuje z kancelariami doradców podatkowych oraz biurami rachunkowymi. Na co dzień zajmuje się obsługą prawną spółek handlowych. Publikuje artykuły o tematyce podatkowej. Udziela porad z zakresu prawa podatkowego, handlowego oraz cywilnego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale