.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Reklamacja paneli podłogowych

• Autor: Tomasz Kowalski

Kupiłam panele podłogowe. Pracownicy firmy montażowej po ułożeniu kawałka podłogi stwierdzili, że zamki w panelach są złej jakości, przez co rozchodzą się łączenia. Zgłosiłam reklamację w sklepie, w którym zakupiłam trefny towar. Aby nie opóźniać remontu, kupiłam nowe panele, które ekipa montażowa położyła już bez żadnych problemów. Niestety sklep odrzucił moją reklamację, nie stwierdziwszy żadnych wad produktu. Złożyłam ponowną reklamację i poprosiłam o rozpatrzenie jej przez rzetelnego rzeczoznawcę. Sklep znowu ją odrzucił, argumentując, że wada wynika z nieprawidłowego montażu. Co powinnam zrobić w tej sytuacji? Czy sklep powinien przyjąć moją reklamację?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Reklamacja paneli podłogowych

Niezgodność towaru z umową

Rozumiem, że owe panele zostały zakupione w celu innym niż prowadzenie działalności gospodarczej lub zawodowej. W takiej sytuacji będzie to tzw. sprzedaż konsumencka, czyli nabycie określonego produktu w celu osobistym (na własne potrzeby), niezwiązanym z prowadzeniem firmy.

 

Mamy tu w takim razie do czynienia z niezgodnością towaru konsumpcyjnego z umową, czyli pewną wadą, która uniemożliwia prawidłowe korzystanie z towaru. Co do zasady w systemie prawa istnieje domniemanie, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju (czyli z całą pewnością panele muszą być skonstruowane w sposób pozwalający na ich prawidłowe zamontowanie).

Zakupione panele podłogowe nie nadają się do ułożenia

Przekładając to na zaistniałą sytuację, należy stwierdzić, że panele podłogowe powinny nadawać się do poprawnego położenia na podłodze, tak jak to miało miejsce w przypadku paneli zakupionych w innym sklepie. Panele powinny w takim razie mieć zamki umożliwiające położenie ich bez problemów.

 

Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

 

Jeżeli data stwierdzenia wady przez Panią mieści się w terminie półrocznym od dnia wydania paneli, jest to traktowane tak, jakby panele miały niesprawne zamki już w momencie ich odbioru ze sklepu przez Panią.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar

Odpowiedzialność sprzedawcy byłaby wyłączona, gdyby wiedziała Pani o wadliwych zamkach lub gdyby ich wady były na tyle widoczne, że każda osoba kupująca (nieposiadająca wiedzy specjalistycznej z zakresu stolarki itp.) mogła z łatwością rozpoznać na pierwszy rzut oka, że zamki się niesprawne.

 

Przysługują Pani następujące uprawnienia:

 

  1. żądanie doprowadzenia zakupionego towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy (uprawnienie do naprawy nie przysługuje, gdyby naprawa nie była możliwa lub wymagała nadmiernych kosztów; nadmierność oznacza np., że cena naprawy przekroczyłaby wartość zakupionych paneli),
  2. domaganie się obniżenia ceny (gdyby naprawa lub wymiana nie były możliwe),
  3. odstąpienie od umowy (czyli złożenie odpowiedniego oświadczenia oraz zwrot zakupionego towaru).

 

Kupujący traci uprawnienia przewidziane powyżej, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

Co zrobić w sytuacji gdy sprzedawca nie chce uwzględnić reklamacji?

Jeżeli zatem poinformowała Pani sprzedawcę o zepsutych zamkach paneli podłogowych (złożyła Pani reklamację) z zachowaniem terminu dwóch miesięcy od czasu, gdy zorientowała się Pani, że są wadliwe, może Pani skorzystać ze wskazanych powyżej uprawnień.

 

Może się okazać, że firma nie będzie chciała uwzględnić reklamacji paneli podłogowych. Można wtedy rozważyć zawiadomienie o całej sytuacji powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów bądź wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej (albo oba te organy jednocześnie).

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Tomasz Kowalski

Ukończył aplikację radcowską, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Doświadczenie zawodowe zdobył podczas praktyk w kancelariach prawnych, a także w trakcie pracy w urzędach administracji państwowej. Udziela porad prawnych z zakresu prawa cywilnego, administracyjnego, zwłaszcza z prawa oświatowego oraz prawa budowlanego, a także w sprawach z zakresu prawa pracy, w szczególności dotyczących problematyki stosunków pracy nauczycieli oraz zatrudnienia w strukturach administracji państwowej.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu