Reklamacja naprawy samochodu• Autor: Eliza Rumowska |
We wrześniu oddałem do warsztatu samochód z silnikiem do remontu. Mechanik stwierdził, że silnik nadaje się do wymiany. Naprawa trwała długo, bo aż do października. Samochód okazał się, niestety, nie w pełni naprawiony. Po przejechaniu 100 km oddałem samochód z powrotem do mechanika. Po naprawie usterki nie znikły. Obecnie auto trzeci tydzień stoi w warsztacie, a mechanik codziennie zwodzi mnie różnymi obiecankami. Do tego stwierdził, że za powstałe usterki to ja odpowiadam. Wydaje mi się, że mechanik próbuje się wymigać od naprawy albo wyciągnąć ode mnie pieniądze. Co w takiej sprawie można zrobić? |
|
Pisemne wezwanie mechanika do wykonania naprawy samochodu w ramach reklamacjiNiewątpliwie z opisanego stanu sprawy wynika, że Pana obawy są uzasadnione. Rzeczywiście wygląda na to, że mechanik usiłuje się Pana pozbyć lub „przeczekać” sprawę. Dlatego niezwłocznie proszę pisemnie wezwać go do wykonania naprawy w ramach reklamacji. W piśmie proszę podać, że:
Jednak uwzględnienie odpowiedzialności wobec konsumenta – regulowanej ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego: „Art. 6271 Do umowy zawartej, w zakresie działalności przedsiębiorstwa przyjmującego zamówienie, z osobą fizyczną, która zamawia dzieło, będące rzeczą ruchomą, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej” – wpłynie na to, że podstawą instytucjonalną Pana roszczenia nie będzie gwarancja, tylko tzw. niezgodność towaru (usługi) z umową.
Warto tu zaznaczyć, że zakres roszczeń dotyczy nie tylko części wymienianych czy naprawianych, ale ewentualnie wszystkiego, co mogło w aucie ulec zniszczeniu, pogorszeniu w funkcjonowaniu itd. z uwagi na wadliwą naprawę. Niezgodność usługi z umowąWspomniana ustawa określa następująco zakres odpowiedzialności:
„Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. 2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. 3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. 4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia”.
Oczywiście brzmienie powyższych regulacji należy dostosować do usługi, która w Pana przypadku dotyczy „wadliwego towaru niezgodnego z umową”.
Do tak opisanych roszczeń proszę podać stan faktyczny: jak wada się ujawniła, kiedy i w jaki sposób naprawy wpływały na istnienie wady. Proszę podkreślić, że mimo przyjęcia reklamacji naprawy nie były skuteczne i nie przywracały stanu rzeczy do zgodnego w umową. Proszę w piśmie wyznaczyć termin dokonania naprawy, przy czym proszę wskazać miejsce i czas odebrania auta lub jego dostarczenia do serwisu. Może Pan również podać alternatywne sposoby pokrycia kosztów niezgodności z umową, np. zapłatę rachunku z innego warsztatu, który zobowiąże się usunąć wadę. Takie posunięcie wymaga zgody wykonawcy i skonsultowania ewentualnej kalkulacji warsztatu, który dokonałby skutecznej naprawy.
W zakończeniu pisma proszę stwierdzić, że brak polubownego załatwienia czy brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie spowoduje skierowanie sprawy na drogę sadową. Proszę nadmienić, że zależy Panu na polubownym załatwieniu sprawy, ale także na czasie, bo każdy dzień bez sprawnego auta to uciążliwość, która da się skalkulować w formie odszkodowania.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Eliza Rumowska Administrator portalu ePorady24, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego prawniczka. Specjalizuje się w prawie cywilnym, zwłaszcza w prawie konsumenckim (reklamacje, gwarancje itp.). Z serwisem ePorady24 związana od początku jego istnienia, obecnie udziela porad w najbardziej złożonych sprawach. W swej wieloletniej karierze pracowała jako powiatowy rzecznik konsumentów, sekretarz gminy, inspektor ds. kredytów oraz radca w TP SA. Od 2008 r. prowadzi własne biuro prawne, jako prokurent obsługuje trzy spółki prawa handlowego, współpracuje z samorządem terytorialnym przy realizacji programów dotowanych z UE. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale