Reklamacja mebli kuchennych – jak prawidłowo złożyć reklamację?• Autor: Eliza Rumowska |
Kupiłem meble kuchenne „na wymiar”. Po ich zamontowaniu okazało się, że źle zostały pobrane wymiary i są luki między szafkami, blat stołu jest za krótki, są szpary między szafkami – ogólnie jest wiele usterek. Kuchnię zareklamowałem (tylko telefonicznie, nie wysyłałem żadnych pism) tego samego dnia – najpierw pracownicy firmy zbagatelizowali problem, a za drugim razem w ogóle się nie pojawili, choć mieliśmy uzgodniony termin naprawy. Co teraz zrobić? Jak skutecznie zareklamować tę kuchnię? |
|
Niezgodność z umową zamówionego towaru konsumpcyjnegoW przypadku przez Pana opisanym doszło do powstania tzw. niezgodności z umową zamówionego towaru konsumpcyjnego. Z treści zawartej umowy, jak i jej załącznika wynika jednoznacznie, że sprzedaż dotyczy rzeczy oznaczonych co do tożsamości (zindywidualizowanych), dlatego też badanie przesłanek niezgodności towaru z umową powinno następować przez pryzmat niżej cytowanego art. 4 ust. 2 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie Kodeksu cywilnego:
„Art. 4. [Zgodność z umową towaru konsumpcyjnego]
1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
2. W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru”. Nieprawidłowy montaż zamówionego towaruNatomiast nieprawidłowy montaż jest też niezgodnością towaru z umową, uregulowano to następująco:
„Art. 6. [Nieprawidłowości w montażu i uruchomieniu]
Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży”. Uprawnienia kupującego w przypadku towaru niezgodnego z umowąPana uprawnienia jako kupującego konsumenta określono w poniższych art. 6 i 9 ww. ustawy, określających zakres roszczeń i czas ich zgłaszania:
„Art. 8. [Uprawnienia kupującego]
1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia. Termin na zawiadomienie sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru z umowąArt. 9. [Terminy]
1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem”.
Mając na względzie powyższe, należy skierować do sprzedającego roszczenia z art. 8 ustawy o przywrócenie rzeczy do stanu zgodnego z umową, wzywając do tego w określonym terminie i zapowiadając, że niespełnienie w tym terminie świadczenia reklamacyjnego spowoduje uznanie go za niemożliwe, a co za tym idzie – wystąpienie o obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy sprzedaży z uwagi na istotność wad (niezgodności z umową).
Pismo reklamacyjne proszę doręczyć sprzedającemu za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, aby móc od daty na „zwrotce” prawidłowo obliczyć czas. Proponuję nie zwlekać z reklamacją pisemną z uwagi na czas trwania sprawy.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Eliza Rumowska Administrator portalu ePorady24, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego prawniczka. Specjalizuje się w prawie cywilnym, zwłaszcza w prawie konsumenckim (reklamacje, gwarancje itp.). Z serwisem ePorady24 związana od początku jego istnienia, obecnie udziela porad w najbardziej złożonych sprawach. W swej wieloletniej karierze pracowała jako powiatowy rzecznik konsumentów, sekretarz gminy, inspektor ds. kredytów oraz radca w TP SA. Od 2008 r. prowadzi własne biuro prawne, jako prokurent obsługuje trzy spółki prawa handlowego, współpracuje z samorządem terytorialnym przy realizacji programów dotowanych z UE. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale