Rejestracja samochodu bez czarnej skrzynki i ISA po wejściu nowych przepisów• Data: 07-01-2025 • Autor: Adam Dąbrowski |
Zakupiłem nowy samochód u dilera. Auto zamówiłem na początku lipca w wersji bez czarnej skrzynki i systemu ISA. Dokumenty do rejestracji odebrałem 10 lipca 2024 r., więc po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów. Auto zarejestrowałem 12 lipca 2024 r. na podstawie dokumentów, które otrzymałem od dilera. Czy mogę legalnie poruszać się tym samochodem, jeśli auto zarejestrowano po wejściu nowych przepisów, a nie wyposażono je w czarną skrzynkę i system ISA? Czy nie będę miał problemu przy kolejnym badaniu technicznym? |
|
Nowe obowiązkowe wyposażenie samochoduCo do ISA oraz EDR to mamy aktualnie przepisy UE:
W internecie oraz w wypowiedziach „specjalistów” pisze i mówi się o tym, że od 7 lipca 2024 r. wszystkie nowo rejestrowane pojazdy muszą mieć EDR oraz ISA. Nałożyło ono na koncerny samochodowe obowiązkowe wyposażenie samochodów kategorii M1 i N1 (osobowe i dostawcze) w rejestratory danych na temat zdarzeń (Event Data Recorder, EDR), czyli czarne skrzynki. Teoretycznie od 7 lipca 2024 roku rejestratory muszą być zamontowane do wszystkich nowych samochodów – po raz pierwszy homologowanych.
Producenci samochodów już od jakiegoś czasu sprzedają auta wyposażone w taki moduł. Wynika to z faktu, że od 6 lipca 2022 r. każdy nowo homologowany pojazd musiał mieć czarną skrzynkę na wyposażeniu. Aczkolwiek nie musieli tego czynić i oferowali do dnia 6 lipca 2024 r. modele i typy bez tych urządzeń. I nie było to niezgodne z prawem. Zakup samochodu bez obowiązkowego wyposażeniaJest świadectwo zgodności producenta wraz z danymi:
Świadectwo zgodności UE jest równoważne z deklaracją producenta, że opisany pojazd zszedł z jego linii produkcyjnej i że ponosi on odpowiedzialność za to, że auto spełnia wymogi prawa UE. Ten typ samochodu uzyskał już homologację na terenie UE, w tym dla typu, o jakim mowa w świadectwie zgodności, co oznacza, że w razie jego zbycia w dowolnym kraju UE nie jest wymagana jego ponowna homologacja. Tylko zmodernizowany samochód musiałby zostać poddany osobnej homologacji zgodnie z przepisami prawa kraju UE, w którym został zarejestrowany.
Unijna procedura homologacji służy zagwarantowaniu, że pojazdy spełniają techniczne wymogi bezpieczeństwa. Zatem pojazd z homologacją spełnia techniczne wymogi bezpieczeństwa w dacie jego homologacji. Możliwość legalnego poruszania się samochodemDaty zakupu, przekazania dokumentów sugerują, że pojazd bez ISA oraz EDR był tańszy. Niebagatelny argument. Nadto prawdopodobnie diler zapewnił Pana, że rejestracja nie będzie problemowa. I tak też było. Organ rejestrujący nie okazał wątpliwości, co pozwala na wniosek, że w jego ocenie pojazd spełniał wymogi w zakresie rejestracji.
Nowe przepisy co do zasady mają zastosowanie do zdarzeń oraz faktów zaistniałych po ich wejściu w życie, a wskazane rozporządzenie UE 2019/2144 dotyczy pojazdów, które są homologowane po raz pierwszy. Skoro więc świadectwo zgodności jest z 20.10.2023 r. i powołuje się na wcześniejszą homologację pojazdu w UE niż 7 lipca 2024 r., to pojazd nie musi być homologowany ani po raz pierwszy (bo już to przeszedł), ani po raz kolejny z powodu zmiany przepisów po dacie uzyskania homologacji oraz wystawienia świadectwa zgodności.
Takie rozumienie rozporządzenia pozwala na uznanie, że przy kolejnym badaniu technicznym nie będą pojazdowi stawiane zarzuty, że nie spełnia wymogów w zakresie ISA oraz EDR. Powodem takiej oceny jest fakt, że pojazd uzyskał homologację przed wejściem w życie przepisów stawiających inne wymagania, niż były w dacie uzyskania homologacji. PrzykładyZakup samochodu bez EDR i ISA przed 7 lipca 2024 r. Pan Janusz kupił samochód 13 kwietnia 2024 roku, który nie został wyposażony w systemy EDR ani ISA. Samochód posiadał świadectwo zgodności UE z października 2023 roku, potwierdzające, że spełniał wymogi homologacji obowiązujące w chwili produkcji. Po zakupie pan Janusz zarejestrował auto bez problemów, gdyż obowiązkowe wyposażenie w systemy EDR i ISA dotyczyło wyłącznie pojazdów homologowanych po 7 lipca 2024 roku.
Rejestracja używanego samochodu sprowadzonego z zagranicy Pani Anna sprowadziła z Niemiec samochód wyprodukowany w styczniu 2024 roku, również pozbawiony ISA i EDR. Samochód posiadał świadectwo zgodności UE, potwierdzające homologację pojazdu zgodnie z wcześniejszymi przepisami. Przy rejestracji w Polsce w sierpniu 2024 roku urząd nie zakwestionował braku systemów EDR i ISA, ponieważ homologacja pojazdu została wydana przed wejściem w życie nowych regulacji. Pani Anna mogła zarejestrować pojazd bez przeszkód.
Przegląd techniczny pojazdu homologowanego przed 2024 r. Pan Michał w 2025 roku przeprowadził rutynowy przegląd techniczny swojego samochodu, który kupił w czerwcu 2023 roku. Pojazd nie miał EDR ani ISA, ale ponieważ jego homologacja była zgodna z wcześniejszymi przepisami, diagnosta nie stwierdził niezgodności z aktualnymi wymogami technicznymi. Pan Michał mógł legalnie korzystać z pojazdu, a przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia w nowe systemy nie wpłynęły na jego sytuację. PodsumowanieArtykuł omawia nowe przepisy Unii Europejskiej dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodów w systemy ISA (inteligentny asystent kontroli prędkości) i EDR (rejestrator danych na temat zdarzeń, tzw. czarna skrzynka). Od 7 lipca 2024 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy osobowe i dostawcze (M1 i N1) muszą być w nie wyposażone, o ile zostały homologowane po tej dacie. Samochody homologowane wcześniej, a także wyprodukowane lub zarejestrowane przed wprowadzeniem regulacji, mogą być legalnie użytkowane bez tych systemów. Producenci od 2022 roku sukcesywnie wprowadzają EDR do nowych modeli, ale starsze pojazdy spełniają wcześniejsze wymogi homologacyjne i mogą być rejestrowane na dotychczasowych zasadach. Oferta porad prawnychMasz wątpliwości dotyczące nowych przepisów o obowiązkowym wyposażeniu samochodów w systemy ISA i EDR? Skontaktuj się z nami! Oferujemy profesjonalne porady prawne online, które rozwieją Twoje wątpliwości. Nasi eksperci pomogą Ci zrozumieć zmiany w prawie oraz ich wpływ na zakup, rejestrację i użytkowanie pojazdów. Nie czekaj – już dziś opisz nam swoją sprawę w formularzu umieszczonym pod tekstem. Źródła:1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Adam Dąbrowski Prawnik z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się głównie w prawie handlowym (spółki kapitałowe, zwłaszcza spółki z o.o. – odpowiedzialność członków spółek, operacje na udziałach spółek), prawie spadkowym, rodzinnym oraz podatkowym. Nie stroni od spraw trudnych i wielowątkowych. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale