Rada nadzorcza w spółdzielni mieszkaniowej• Autor: Monika Cieszyńska |
1. Jaki jest status prawny członka rady nadzorczej w spółdzielni mieszkaniowej po złożeniu rezygnacji ustnej lub pisemnej (znajduje się w protokole z obrad), jednocześnie rada nadzorcza nie przyjęła tej rezygnacji (uchwałą) – członkowie wybierani są przez walne zgromadzenie? 2. Czy rada nadzorcza może ograniczyć wydatki prezesa na zlecanie napraw, drobnych bieżących remontów do kwoty? 3. Czy mogę wysłać wydruki wyciągów bankowych i raportów kasowych – na żądanie członka spółdzielni?” |
|
Status prawny członka rady nadzorczej w spółdzielni mieszkaniowej po złożeniu rezygnacji ustnej lub pisemnej„1. Jaki jest status prawny członka rady nadzorczej w spółdzielni mieszkaniowej po złożeniu rezygnacji ustnej lub pisemnej (znajduje się w protokole z obrad), jednocześnie rada nadzorcza nie przyjęła tej rezygnacji (uchwałą) – członkowie wybierani są przez walne zgromadzenie?”
Moim zdaniem członek rady nadzorczej z chwilą złożenia rezygnacji z pełnienia funkcji członka rady przestaje być członkiem rady. Rezygnacja jest jednostronnym oświadczeniem woli, skutecznym z chwilą dojścia do członków zarządu albo do osób (organu) powołującego radę nadzorczą. Najlepiej z punktu widzenia celów dowodowych taką rezygnację złożyć na piśmie. W piśmie proszę określić również datę, z którą ma nastąpić zaprzestanie pełnienia funkcji.
W przypadku rezygnacji nie jest konieczne odwoływanie członka rady nadzorczej ze składu rady odrębnym aktem. Wygaśnięcie mandatu następuje przez samo skuteczne złożenie spółce oświadczenia o rezygnacji z udziału w radzie nadzorczej spółdzielni. Mandat wygasa z chwilą doręczenia spółdzielni takiego oświadczenia, chyba że z jego treści wynika, iż rezygnacja następuje z nadejściem późniejszego terminu.
Powyższe potwierdza doktryna. „Członek rady nadzorczej może, przed upływem kadencji, zrezygnować z członkostwa w radzie za wypowiedzeniem dokonanym zgodnie z art. 746 § 2 Kodeksu cywilnego. Aby spółdzielni nie narażać na szkodę powinien to uczynić w czasie umożliwiającym uzupełnienie składu rady” (Adam Stefaniak, „Prawo Spółdzielcze oraz Ustawa o Spółdzielniach Mieszkaniowych”. Komentarz i orzecznictwo). Art. 746 § 2 Kodeksu cywilnego: „przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jednakże gdy zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę”.
„2. Czy rada nadzorcza może ograniczyć wydatki prezesa na zlecanie napraw, drobnych bieżących remontów do kwoty?” Kompetencje rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowejKompetencje rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej określa art. 46 ustawy prawo spółdzielcze oraz statut spółdzielni.
„Do zakresu działania rady należy:
1) uchwalanie planów gospodarczych i programów działalności społecznej i kulturalnej; 2) nadzór i kontrola działalności spółdzielni poprzez:
3) podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i obciążenia nieruchomości oraz nabycia zakładu lub innej jednostki organizacyjnej; 4) podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do organizacji społecznych oraz występowania z nich; 5) zatwierdzanie struktury organizacyjnej spółdzielni; 6) rozpatrywanie skarg na działalność zarządu; 7) składanie walnemu zgromadzeniu sprawozdań zawierających w szczególności wyniki kontroli i ocenę sprawozdań finansowych; 8) podejmowanie uchwał w sprawach czynności prawnych dokonywanych między spółdzielnią a członkiem zarządu lub dokonywanych przez spółdzielnię w interesie członka zarządu oraz reprezentowanie spółdzielni przy tych czynnościach; do reprezentowania spółdzielni wystarczy dwóch członków rady przez nią upoważnionych”. Podejmowanie decyzji co do remontów, napraw i kosztów z tym związanych spółdzielni mieszkaniowejRozumiem, że podejmowanie decyzji co do remontów, napraw i kosztów z tym związanych w Pana spółdzielni należy do kompetencji zarządu. Tym samym jeśli nic innego nie wynika ze statutu spółdzielni, rada nadzorcza nie może podjąć uchwały, że ogranicza wydatki spółdzielni na naprawę i drobne bieżące remonty do maksymalnych kwot. Niemniej może negatywnie ocenić działalność zarządu (zarząd bowiem jest obowiązany składać radzie okresowe sprawozdania ze swoich bieżących prac) oraz w sprawozdaniu składanym walnemu zgromadzeniu z kontroli i oceny sprawozdań finansowych.
„3 Czy mogę wysłać wydruki wyciągów bankowych i raportów kasowych – na żądanie członka spółdzielni?”
Jakie dokumenty może otrzymać członek spółdzielni, reguluje ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawa prawo spółdzielcze. Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych „członek spółdzielni mieszkaniowej ma prawo otrzymania odpisu statutu i regulaminów oraz kopii uchwał organów spółdzielni i protokołów obrad organów spółdzielni, protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych oraz faktur i umów zawieranych przez spółdzielnię z osobami trzecimi”.
Koszty sporządzania odpisów i kopii tych dokumentów, z wyjątkiem statutu i regulaminów uchwalonych na podstawie statutu, pokrywa członek spółdzielni wnioskujący o ich otrzymanie.
Statut spółdzielni mieszkaniowej, regulaminy, uchwały i protokoły obrad organów spółdzielni, a także protokoły lustracji i roczne sprawozdanie finansowe powinny być udostępnione na stronie internetowej spółdzielni. Czy członek spółdzielni ma prawo otrzymania odpisu statutu i regulaminów, zaznajamiania się z uchwałami organów spółdzielni, protokołami obrad organów spółdzielni, protokołami lustracji, rocznymi sprawozdaniami finansowymi, umowami zawieranymi przez spółdzielnię z osobami trzecimi?Natomiast w myśl art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo spółdzielcze „członek spółdzielni ma prawo otrzymania odpisu statutu i regulaminów, zaznajamiania się z uchwałami organów spółdzielni, protokołami obrad organów spółdzielni, protokołami lustracji, rocznymi sprawozdaniami finansowymi, umowami zawieranymi przez spółdzielnię z osobami trzecimi, z zastrzeżeniem art. 8 [1] ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.)”. „Spółdzielnia może odmówić członkowi wglądu do umów zawieranych z osobami trzecimi, jeżeli naruszałoby to prawa tych osób lub jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że członek wykorzysta pozyskane informacje w celach sprzecznych z interesem spółdzielni i przez to wyrządzi spółdzielni znaczną szkodę. Odmowa powinna być wyrażona na piśmie. Członek, któremu odmówiono wglądu do umów zawieranych przez spółdzielnie z osobami trzecimi, może złożyć wniosek do sądu rejestrowego o zobowiązanie spółdzielni do udostępnienia tych umów. Wniosek należy złożyć w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia członkowi pisemnej odmowy” (art. 18 ust. 3 ustawy Prawo spółdzielcze).
Tym samym wyciągi bankowe i raporty kasowe nie są dokumentami, które na żądanie członka spółdzielnia winna mu udostępnić, chyba że statut stanowi inaczej.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Monika Cieszyńska Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu, nr wpisu TR-871. Absolwentka prawa Katedry Praw Człowieka na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizuje się przede wszystkim w prawie rodzinnym i opiekuńczym oraz karnym – udzieliła dotąd porad setkom naszych klientów, w których życie często niesłusznie wtargnęła policja i prokuratura, a wielu rodzinom pomogła rozwiązać burzliwe niekiedy konflikty małżeńskie i opiekuńcze (opieka nad dziećmi, alimenty, widzenia z dziećmi). Posiada licencję zarządcy nieruchomości (nr licencji 20460). W kręgu jej zainteresowań znajdują się również zagadnienia prawa spółdzielczego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale