Przekazanie praw autorskich i majątkowych do dzieła a dysponowanie dziełem• Opublikowano: 14-02-2023 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska |
Pytanie dotyczy praw autorskich. Umówiłem się na wykonanie reklamy pewnego serwisu w formie filmu, który opublikuję na swoim kanale YouTube. Przeczytałem umowę, którą mamy podpisać i zastanowił mnie punkt o przekazaniu praw autorskich i majątkowych do dzieła. Oto jego brzmienie: „Dzieło jest przedmiotem prawa autorskiego i praw pokrewnych. Wykonawca oświadcza, że wraz z przekazaniem zamawiającemu dzieła, przenosi na zamawiającego przysługujące mu autorskie prawa majątkowe do wykonanego dzieła”. Czy taki punkt daje zamawiającemu prawo do pełnego dysponowania filmem i będzie mógł nim zarządzać, mimo że znajduje się na moim kanale? Czy należą mu się wtedy pieniądze z reklam Adsense, które film zarobi? Proszę o zweryfikowanie, czy załączona umowa jest dla mnie bezpieczna. |
|
Pola eksploatacji – sposób korzystania z utworuOgólnie proponowana Panu umowa jest prawidłowa, jednak jej mankamentem jest brak wskazania pól eksploatacji dzieła. Można się wprost pokusić o tezę, że ten punkt umowy jest wręcz nieważny, bo skonstruowany niepoprawnie. Właśnie dlatego, że przeniesienie praw autorskich wymaga wskazania pól eksploatacji. Zatem umowa powinna wskazywać sposoby korzystania z utworu, które prawniczo określa się mianem pól eksploatacji.
Przykładowe wyliczenie pól eksploatacji znajduje się w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Należy jednak pamiętać, że nie jest to katalog zamknięty, a więc „przepisanie” wprost do umowy tego przepisu (a tak to zrobiono) nie będzie oznaczało przeniesienia praw do wszystkich pól eksploatacji. Trzeba bowiem przenieść konkretne pola, względnie wskazać inne, niewskazane w art. 50.
Wynagrodzenie twórcy za przekazanie praw autorskichPonadto, proponowana Panu umowa milczy na temat wynagrodzenia twórcy za przekazanie praw autorskich. Wcale to nie oznacza, że twórcy nie należy się wynagrodzenie za wykonany utwór. Wręcz przeciwnie, ma on prawo do wynagrodzenia, które ustala się, biorąc pod uwagę zakres udzielonych praw oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu.
Podsumowując, taki zapis czyni przeniesienie praw wręcz nieważnym. Należy wskazać konkretne pola eksploatacji. To z nich będzie wynikać, co może zamawiający z utworem zrobić: czy może publikować, czy może zmieniać, czy może czerpać korzyści finansowe, a czego nie może i co pozostaje przy Panu.
Na taki zapis jak obecnie proszę się nie godzić, bowiem jest całkowitą ignorancją prawa. Należy zobowiązać zamawiającego do poprawy umowy w uzgodnieniu z Panem i precyzyjnego opisania w niej kwestii przeniesienia praw autorskich. Od razu też niech Pan sobie zastrzeże, że na przykład zyski z reklam pozostaną przy Panu lub że osobiste prawa autorskie pozostaną przy Panu, a przenosi Pan wyłącznie prawa majątkowe i to na polach eksploatacji, które wskażą Panowie w punktach – proszę bazować na art. 50 ustawy o prawie autorskim i z niego przenosić pola eksploatacji adekwatne do umowy.
Autorskie prawa osobiste twórcyAutorskie prawa osobiste, które zalecam, by zostawił Pan przy sobie, to między innymi uprawnienia do:
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe. |
|