Prowadzenie działalność w miejscu zamieszkania a opłaty za śmieci• Data: 29-10-2024 • Autor: Kinga Kościelniak |
Prowadzę dwie działalności gospodarcze (JDG). Mam zakład kosmetyczny i biuro rachunkowe. Miasto zmusza mnie do wykupienia wszystkich frakcji odbioru śmieci z mojej działalności gospodarczej. Działalność jest zarejestrowana w miejscu zamieszkania, gdzie jest podpisana umowa na odbiór śmieci domowych. Obie działalności nie produkują jednak śmierci. Jak się bronić, co zrobić, żeby nie płacić zbędnie pieniędzy za coś, czego nie ma? |
|
Umowa o wywóz śmieciW oparciu o ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest zobowiązany podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Umowa na wywóz śmieci przedsiębiorcy jest podpisywana z urzędem gminy, a posiadać ją muszą m.in. sklepy, restauracje, zakłady produkcyjne, handlowe, usługowe. Zakład kosmetyczny oraz biuro rachunkowe zaliczają się do wymienionych usług.
Niestety taka sytuacja dotyczy nawet małej firmy, która jest prowadzona z domu. Śmieci w firmie jednoosobowej nie należy mieszać z odpadami komunalnymi z gospodarstwa domowego. W sytuacji, gdy firmę prowadzi się z domu, właściciel nieruchomości powinien opłacać w gminie opłaty za gospodarowanie odpadami firmy – osobno w stosunku do zamieszkałej części domu.
Temat odpadów, frakcji odpadów, segregowania ostatnim czasie bardzo się rozwinął. Jesteśmy coraz bardziej bio, eko. Niestety to wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów. Kwestia ta jest do poprawy, gdyż chcemy być ekologiczni dla naszej planety i to powinno nie być tak kosztowne jak obecnie w praktyce się spotyka. Często przy opłatach czynszowych, rachunkach domowych opłata za wywóz śmieci jest wysokim rachunkiem. To samo dotyczy małych oraz dużych przedsiębiorstw. Opłaty za odbiór odpadówNiestety szans na zmianę przepisów w prawa w tej kwestii nie ma. Jednakże Ministerstwo Klimatu i Środowiska dopuszcza, by samorządy mogły wprowadzać regulacje dotyczące opłat tylko za niektóre frakcje. Oznacza to, że można opłatę zmniejszyć. Dużo jednak zależy od samych gmin. Zdaniem ekspertów samorządy nie chcą z tych możliwości korzystać.
Ministerstwo tłumaczy, że obowiązkiem właścicieli nieruchomości, również przedsiębiorców, jest selektywne zbieranie odpadów, zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i regulaminie utrzymania czystości i porządku, który jest aktem prawa miejscowego uchwalanym dla danej gminy lub związku międzygminnego.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wskazuje, że firma może też „wyłączyć się” z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę i zawrzeć indywidualnie umowę obejmującą świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych na zasadach rynkowych. Taką możliwość wprowadziła nowela z dnia 11 sierpnia 2021 r. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Taka umowa musi zapewniać jednak odbieranie wszystkich frakcji odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz z uwzględnieniem zasad selektywnej zbiórki odpadów. Różne typy odpadówMając powyższe na uwadze, pragnę odnieść się do prowadzonej firmy biura rachunkowego. W związku z tym, że prowadzi Pan biuro i zatrudnia pracowników, z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością urząd miasta nie zwolni Pana z zaopatrzenia się we wszystkie frakcje odpadów. Wobec tego, że zatrudnia Pan pracowników, to urząd będzie stał na stanowisku, że winien im zapewnić możliwość sortowania odpadów zgodnie ze wszystkim frakcjami. Biuro rachunkowe zużywa dużo papieru, kartonów po ryzach papieru i należy posiadać na firmę frakcję papier. Pan zawarł umowę o wywóz papieru z biura rachunkowego na zakład kosmetyczny, co niestety nie jest prawidłowe i urząd to zauważy. W oparciu o przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i regulaminie utrzymania czystości i porządku małej firmy, która jest prowadzona w domu na parterze budynku mieszkalnego nie należy mieszać z odpadami komunalnymi z gospodarstwa domowego.
Odnosząc się do zakładu, wytwarza on w większości odpady komunalne, ale w trackie wykonywania usług powstają też odpady w postaci pojemników ciśnieniowych, np. po lakierach czy pojemników po farbach do włosów. W przypadku kontroli organu kontrolującego np. sanepidu mogliby weryfikować czy posiada Pan pojemnik na odpady, które mogą być klasyfikowane jako odpady niebezpieczne np. pojemniki po lakierach do włosów. Co do takich odpadów należy mieć podpisaną umowę z odbiorcą takich odpadów niebezpiecznych.
Uważam, że w oparciu o stanowisko Ministerstwa Klimatu i Środowiska warto wystosować pismo do urzędu gminy z prośbą o rozważenie ograniczenia opłat tylko za niektóre frakcje, aby tę opłatę zmniejszyć. Rozumiem, że z dwóch firm posiadałby Pan po 4 pojemniki lub worki na śmieci plus 4 pojemniki z odpadów domowych – sumując przed posesją wystawiałby Pan 12 pojemników, co jest przezabawne, ale chyba nie dla urzędu. Jednakże należy się liczyć, że wysyłając takie pismo i prowadząc negocjacje, należy spodziewać się kontroli z urzędy. Zapewne będą chcieli ocenić sytuację, pojawiając się z biurze rachunkowym i w zakładzie kosmetycznym. PrzykładySklep spożywczy. Właściciel małego sklepu spożywczego jest zobowiązany do podpisania umowy na odbiór odpadów komunalnych. Sklep generuje różnorodne odpady, takie jak plastikowe opakowania, papier, kartony czy szkło. Wszystkie te frakcje muszą być segregowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, a brak właściwej umowy może skutkować karami finansowymi.
Zakład kosmetyczny. Prowadząc zakład kosmetyczny, właściciel musi podpisać umowę na odbiór nie tylko odpadów komunalnych, ale także specyficznych odpadów, takich jak pojemniki po kosmetykach, farbach do włosów czy lakierach. Odpady te mogą być klasyfikowane jako niebezpieczne, co wymaga podpisania umowy z firmą specjalizującą się w ich utylizacji.
Jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona z domu. Przedsiębiorca prowadzący biuro rachunkowe z własnego domu nie może mieszać odpadów firmowych z odpadami gospodarstwa domowego. Mimo że działalność jest prowadzona na małą skalę, przepisy wymagają, aby opłaty za wywóz odpadów związanych z firmą były rozliczane osobno. Podsumowanie
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Kinga Kościelniak |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale