W serwisie
Materiały
Problemy po naprawie samochodu w serwisie• Autor: Radca prawny Wioletta Dyl |
W październiku miałam kolizję drogową, samochód był na gwarancji i naprawa była wykonana w serwisie. Niestety od pierwszej naprawy po wypadku ciągle odchodzi mi zderzak, były już zgłaszane dwie reklamacje i ciągle jest to samo. Co mogę zrobić w tej sprawie? Za naprawę z OC sprawcy wzięto ok. 15. tys. zł, a ja ciągle mam problemy po tej naprawie samochodu w serwisie… |
Fot. Fotolia |
Umowa o naprawę samochodu – umowa rezultatuUmowa o naprawę samochodu jest umową o dzieło tzw. umową rezultatu. Stosownie do Kodeksu cywilnego (art. 627) „przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia”.
Za taką umowę uznać należy umowę naprawy samochodu, jaką Pani zawarła jako osoba fizyczna z określonym serwisem naprawy samochodów. Nie ma znaczenia, powód naprawy lub przez kogo jest ona finansowana. Pani zleciła naprawę samochodu, a serwis zobowiązał się ją wykonać jak najlepiej. Odpowiedzialność za źle wykonaną naprawęOdpowiedzialność za źle wykonaną naprawę pojazdu reguluje art. 638 Kodeksu cywilnego, który mówi o tym, że do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Jeżeli zleciła Pani naprawę pojazdu wraz z zakupem części przez warsztat, można żądać ponownej naprawy pojazdu na podstawie art. 561 § 1 mówiącego o tym, że „jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady”. W tym przypadku mogła Pani żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu warsztatowi odpowiedni termin z zagrożeniem, że po jego bezskutecznym upływie nie przyjmie naprawy.
Niestety, w przypadku wadliwej naprawy pojazdu nie może Pani żądać upoważnienia przez sąd do usunięcia wad na koszt przyjmującego zamówienie. Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 15 lutego 2002 roku „jeżeli przyjmujący zamówienie nie usunął skutecznie wad dzieła w wyznaczonym terminie (art. 637 § 1 k.c.), zamawiający nie może żądać upoważnienia przez sąd do usunięcia wad na koszt przyjmującego zamówienie (art. 480 § 1 k.c.)”. Postępowanie po ujawnieniu się wad po naprawieW związku z powyższym jeżeli ujawnią się wady, można skorzystać z jednej z czterech możliwości:
Konieczność zawierania umów o dzieło z warsztatem samochodowymJeżeli awaria pojazdu pojawi się ponownie, to zlecając naprawę serwisowi, każdorazowo będziemy zawierać z nim umowę o dzieło. Warto żądać dokumentu w postaci pisemnego potwierdzenia dokonania naprawy. Pani powinna w kolejnej reklamacji żądać wymiany zderzaka na nowy, a nie jego nieudolnego klejenia, pod rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego. Tym bardziej, że zważywszy, iż samochód jest na gwarancji, zatem nowy, kwota odszkodowania winna pokrywać wymianę uszkodzonych części na części oryginalne, nowe. Żadne klejenie nie wchodzi tu w grę. Zatem warsztat ewidentnie w tej kwestii Panią oszukuję. Proszę zatem żądać wymiany na nowy oryginalny zderzak, bez stosowania innych metod, pod rygorem jak wyżej.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Wioletta Dyl Radca prawny, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Udziela porad prawnych z zakresu prawa autorskiego, nowych technologii, ochrony danych osobowych, a także prawa konkurencji, podatkowego i pracy. Zajmuje się również sporządzaniem regulaminów oraz umów, szczególnie z zakresu e-biznesu i prawa informatycznego, które jest jej pasją. Posiada kilkudziesięcioletnie doświadczenie prawne, obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale