.
Udzieliliśmy ponad 134,9 tys. porad prawnych i mamy 15 128 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Podwyżki opłat w spółdzielni mieszkaniowej, decyzja rady nadzorczej i wątpliwości radnych

• Data: 01-02-2025 • Autor: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk

Problem dotyczy posiedzenia rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej. Zarząd spółdzielni wniósł do rady nadzorczej, aby ta uchwaliła podwyżkę cen grzania wody, ceny opłaty stałej i zaliczek wpłacanych na CO. Główna księgowa spółdzielni na pytanie radnych, z czego wynikają podwyżki, wyjaśniła, że powodem jest pismo otrzymane od dyrekcji firmy ciepłowniczej, w którym zawiadamia, iż od 1 lipca z mocy prawa ciepło drożeje. Jednak radni zauważyli, że w uchwale nie ma wzmianki o powodzie podwyżek wynikających z litery prawa, stwierdzili wobec tego, że nie zagłosują za tą uchwała, jeżeli księgowa nie wprowadzi wpisu, że podwyżki wynikają z decyzji odgórnych. Główna księgowa, zarazem członek społeczny zarządu, zobligowała się ustnie do uczynienia stosownej poprawki w dokumencie, ale skoro rada się zebrała, to proponuje zagłosować za uchwałą, jaką przedstawiła, a dokument sporządzony będzie do podpisu przez przewodniczącego z dodatkową informacją. Rada się na to zgodziła i uchwała została przegłosowana. Przewodniczący czeka teraz na informację, kiedy podpisać procedowaną uchwałę. Ile ma na to czasu i czy póki nie podpisze, to głosowanie ma moc, czy decyduje o tym ostateczny podpis przewodniczącego rady?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Podwyżki opłat w spółdzielni mieszkaniowej, decyzja rady nadzorczej i wątpliwości radnych

Statut spółdzielni i zasady podejmowania uchwał

W pierwszej kolejności wskazać należy, że opisana sytuacja nie znajduje oparcia w przepisach prawnych. Jeżeli chodzi o podjęcie uchwały, to podstawę prawną stanowi ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2024 r., poz. 593). W oparciu o art. 35 § 1 pkt 2 tej ustawy organami spółdzielni jest rada nadzorcza. Natomiast zgodnie z § 4(3) omawianego przepisu: Uchwała organu może być podjęta, jeżeli wszyscy członkowie organu zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu organu albo głosowaniu na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała może być również wynikiem głosów częściowo oddanych na posiedzeniu, częściowo na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. W oparciu o § 4(4): Przy obliczaniu kworum uwzględnia się członków organów uczestniczących przez oddanie głosu na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Istotny jest również § 5, który stanowi, że szczegółowy tryb zwoływania posiedzeń organów, o których mowa w § 1 pkt 2-4 i § 3, oraz sposób i warunki podejmowania uchwał przez te organy określa statut lub przewidziane w nim regulaminy tych organów. Wobec powyższego istotne kwestie będzie regulował statut spółdzielni oraz regulamin organu, tj. regulamin rady nadzorczej.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Stwierdzenie ważności uchwały rady nadzorczej spółdzielni co do podwyżek za usługi ciepłownicze

Wskazał Pan, że uchwała została przyjęta, bowiem głosowano za jej przyjęciem. Jednakże nie została podpisana. Zatem zarówno w treści protokołu z posiedzenia, jak i w treści samej uchwały odnotowano, że dana uchwała została przyjęta. W praktyce zdarzają się sytuacje, w których np. trzeba poprawić treść uchwały. Natomiast takie sytuacje mają mocno nieformalny charakter, tj. trzeba je „wyprostowywać” od razu. W Państwa przypadku brak podpisu pod uchwałą wskazuje na to, że nie została ona formalnie podjęta. Księgowa nie ma przy tym określonego czasu, aby poprawić taką uchwałę i dać ją do podpisu, albowiem takiego trybu nie przewiduje prawo. W takiej sytuacji można było od razu na posiedzeniu napisać uzasadnienie tej uchwały, czyli oprzeć się na piśmie dotyczącym podwyżki cen bez konieczności ingerencji w treści samej uchwały.

 

Zatem tak naprawdę w tej sytuacji, aby zachować ramy prawne, Państwo jako organ powinni sami zredagować treść uchwały i ją podpisać. Tylko tak, jak wskazywałam, jest to postępowanie bardzo nieformalne. Proszę zwrócić uwagę na to, że podpiszą Państwo uchwałę z datą wsteczną, a zatem w skrajnych przypadkach można uznać, że popełnią Państwo przestępstwo przeciwko dokumentom, albowiem opatrzycie datą dokument, który w swojej treści nie został formalnie przyjęty. Zatem rekomendowałabym zwołanie posiedzenia rady nadzorczej ponownie oraz podjęcie uchwały o prawidłowej treści.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Uchwała o modernizacji placu zabaw

Rada nadzorcza spółdzielni mieszkaniowej głosowała nad uchwałą dotyczącą modernizacji placu zabaw. W trakcie posiedzenia członkowie zauważyli, że w dokumencie brak jest dokładnego uzasadnienia kosztów inwestycji. Prezes zarządu zaproponował, by rada przegłosowała uchwałę z zastrzeżeniem, że zostanie ona uzupełniona o brakujące informacje przed podpisaniem. Rada się zgodziła, uchwałę przegłosowano, ale przewodniczący nie podpisał jej przez kolejny miesiąc, ponieważ prezes zarządu zwlekał z przekazaniem szczegółowych danych. W efekcie, modernizacja została opóźniona, a członkowie wspólnoty zaczęli pytać, czy uchwała w ogóle jest ważna.


Podwyżka opłat za wywóz śmieci

Podczas głosowania nad podwyżką opłat za wywóz śmieci rada nadzorcza zaakceptowała wprowadzenie nowej stawki. Sekretarz rady zasugerował jednak, by do treści uchwały dodać zapis o podstawie prawnej – decyzji gminy o zwiększeniu opłat. Uchwała została przyjęta bez naniesionych poprawek, z obietnicą ich późniejszego uzupełnienia. Po tygodniu przewodniczący rady odmówił podpisania uchwały, uznając, że w tej formie może być zakwestionowana. Konieczne było zwołanie nowego posiedzenia, co wywołało frustrację zarówno wśród członków rady, jak i mieszkańców.


Remont klatek schodowych

Rada nadzorcza planowała przegłosowanie uchwały o remoncie klatek schodowych. Członkowie zauważyli jednak, że kosztorys remontu nie uwzględnia najnowszych wytycznych dotyczących dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. W trakcie posiedzenia podjęto decyzję o zatwierdzeniu uchwały z zastrzeżeniem, że kosztorys zostanie uzupełniony. Pomimo przegłosowania, przewodniczący rady nie podpisał dokumentu, obawiając się, że brak podpisu może zostać wykorzystany w sporze prawnym z wykonawcą. Spółdzielnia zmuszona była ponownie przeprowadzić głosowanie, co opóźniło rozpoczęcie prac o kilka miesięcy.

Podsumowanie

Formalne niedociągnięcia w procesie podejmowania uchwał przez radę nadzorczą spółdzielni mieszkaniowej mogą prowadzić do opóźnień w realizacji decyzji, a w skrajnych przypadkach nawet do unieważnienia uchwał. Przestrzeganie zasad prawnych i statutu spółdzielni, w tym właściwego sporządzania i podpisywania dokumentów, jest kluczowe dla zapewnienia ich skuteczności oraz uniknięcia potencjalnych konsekwencji prawnych. Transparentność i dbałość o szczegóły w procedurach pozwalają nie tylko usprawnić działanie organów spółdzielni, ale również budują zaufanie wśród mieszkańców.

Oferta porad prawnych

Oferujemy kompleksowe porady prawne online oraz pomoc w sporządzaniu pism związanych z działalnością organów spółdzielni mieszkaniowych, w tym analizę uchwał i dokumentów. Nasze usługi zapewniają wsparcie w rozwiązywaniu problemów formalnych i prawnych. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

Ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze - Dz.U. 1982 nr 30 poz. 210

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk

Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu.

Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych – Prawo medyczne i bioetyka na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale Prawa i Administracji w Krakowie. Radca prawny z wieloletnim doświadczeniem zawodowym zdobywanym w kancelariach prawnych będących liderami w branżach medycznych, odszkodowawczych oraz windykacyjnych. Aktywność zawodową łączy z działalnością pro bono na rzecz organizacji pozarządowych. Posiada umiejętności lingwistyczne poparte certyfikatami. Od 1 października 2019 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Uniwersytecie Wrocławskim w Zakładzie Postępowania Cywilnego. Przedmiotem naukowych zainteresowań i badań jest prawo medyczne. Nieustannie podnosi swoje kompetencje zawodowe uczestnicząc w konferencjach, seminariach i szkoleniach. Specjalizacja: prawo medyczne, prawo cywilne (prawo pracy, prawo rodzinne), prawo oświatowe oraz ochrona danych osobowych.

https://www.linkedin.com/in/paulina-olejniczak-suchodolska-84b981171/


.

»Podobne materiały

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu