Podwójne obywatelstwo – dwa różne nazwiska• Autor: Radca prawny Tomasz Krupiński |
Niedługo nabędę obywatelstwo Włoch. Zgodnie z prawem tego kraju będę musiała wrócić do nazwiska panieńskiego. Oprócz tego pozostanę obywatelką Polski; jak rozumiem, w polskich dokumentach będę jednak cały czas funkcjonować pod dotychczasowym nazwiskiem (po zmarłym mężu). Czy mając podwójne obywatelstwo, mogę nosić dwa różne nazwiska? |
|
Posiadanie podwójnego obywatelstwa a zmiana nazwiska za granicą w trybie administracyjnymW świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim obywatel polski posiadający równocześnie obywatelstwo innego państwa (podwójne obywatelstwo) ma wobec Rzeczypospolitej Polskiej takie same prawa i obowiązki jak osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie. Obywatel polski nie może wobec władz Rzeczypospolitej Polskiej powoływać się ze skutkiem prawnym na posiadane równocześnie obywatelstwo innego państwa i na wynikające z niego prawa i obowiązki.
Wszelkie zmiany nazwisk dokonane na terenie innego państwa – z wyjątkiem zmiany nazwiska w związku z zawarciem związku małżeńskiego – nie wywołują skutków prawnych w Polsce.
W związku z tym należy stwierdzić, że jeżeli osoba, która posiada podwójne obywatelstwo polskie i włoskie, zmieniła nazwisko za granicą w trybie administracyjnym, na terenie Polski nadal będzie funkcjonowała pod nazwiskiem figurującym w polskich aktach stanu cywilnego, mimo że dokonała zmiany nazwiska zgodnie z prawem włoskim. Dokument wystawiony przez władze włoskie nie ma mocy prawnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na jego podstawie nie może zostać zmienione nazwisko osoby. Zarówno w polskich aktach stanu cywilnego, jak i w dokumentach tożsamości wystawianych na ich podstawie, będzie figurowało nazwisko sprzed zmiany dokonanej poza granicami naszego kraju. Oznacza to, że rzeczywiście będzie Pani nosić jednocześnie dwa różne nazwiska. Ujednolicenie zapisu danych osobowych zawartych w polskich i zagranicznych dokumentachAnalizując opisany stan faktyczny sprawy, należy zaznaczyć, że zasadne byłoby ujednolicenie zapisu danych osobowych zawartych w polskich i zagranicznych dokumentach (tj. dwóch różnych nazwisk). Uprościłoby to weryfikację Pani tożsamości, a w konsekwencji ułatwiłoby kwestie poruszania się pomiędzy krajami. Niniejszej czynności należy dokonać w trybie ustawy z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Zgodnie z przepisami wyżej wskazanej ustawy zmiana nazwiska może nastąpić na pisemny wniosek, złożony osobiście lub korespondencyjnie z notarialnie poświadczonym podpisem do kierownika urzędu stanu cywilnego właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego. W przypadku jego braku – do kierownika urzędu stanu cywilnego właściwego ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego w Polsce. Natomiast w sytuacji braku dotychczasowego miejsca zamieszkania w Polsce właściwym do zmiany nazwiska będzie kierownik USC miasta stołecznego Warszawy. Zmiana nazwiska w trybie administracyjnymUbiegając się o zmianę nazwiska, należy uzasadnić wniosek, wskazując na istotne powody takiej czynności. Wydanie przez kierownika urzędu stanu cywilnego pozytywnej decyzji skutkuje między innymi dokonaniem wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego wnioskodawcy oraz powiadomieniem właściwych organów i urzędów, w tym organów ewidencji ludności.
Zmiana nazwiska w trybie administracyjnym skutkować będzie również koniecznością wymiany polskich dokumentów, tj. paszportu oraz dowodu osobistego. W celu weryfikacji danych osobowych przez właściwy organ wydający te dokumenty należy przedłożyć odpis aktu stanu cywilnego zawierający stosowną wzmiankę.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Tomasz Krupiński Radca prawny, absolwent wydziału prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (studia ukończył z wynikiem bardzo dobrym) oraz podyplomowych studiów z zakresu zarządzania projektami europejskimi. Radca prawny z siedmioletnim doświadczeniem zawodowym w obsłudze prawnej jednostek organizacyjnych oraz osób fizycznych. Specjalista z zakresu prawa rodzinnego oraz szeroko rozumianego prawa nieruchomości. Uczestnik programów ministerialnych dotyczących problematyki prawnorodzinnej. Od kilku lat doradza prawnie zarządom wspólnot mieszkaniowych oraz zarządcom nieruchomości. Posiada również uprawnienia zarządcy nieruchomości. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale