Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym• Autor: Arkadiusz Dudkiewicz |
Jak powinno być sformułowane pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym udzielone projektantowi (lub innej osobie) przez inwestora, mające na celu załatwienie wszelkich spraw związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę? Czy może być to pełnomocnictwo „do wszelkich spraw związanych z uzgodnieniem projektu budowy … [konkretny obiekt] i uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę”, czy musi być oddzielne do każdej czynności? Ile razy należy wnosić opłatę 17 zł? |
|
Zasady ustanawiania pełnomocnika w postępowaniu administracyjnymZasady ustanawiania pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym, a takim postępowaniem jest postępowanie w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę, zawierają przepisy art. 32-33 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). Zgodnie z tymi przepisami:
„Art. 32. Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.
Art. 33. § 1. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych.
§ 2. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu.
§ 3. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.
§ 4. W sprawach mniejszej wagi organ administracji publicznej może nie żądać pełnomocnictwa, jeśli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony, a nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do występowania w imieniu strony”. Zakres pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnymZakres pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym rozpoznawać należy, biorąc pod uwagę treść tego pełnomocnictwa. To z tej treści winno wynikać, do jakich czynności i przed jakimi organami pełnomocnik ma prawo występować w imieniu i na rzecz swojego mandanta (udzielającego pełnomocnictwa).
Jeżeli zatem chce Pan upoważnić pełnomocnika do działania w Pana imieniu w konkretnym postępowaniu – zważając, że zawiera ono również „w sobie” różnego rodzaju postępowania „wpadkowe” (uzgodnieniowe) toczące się przed innymi organami niż ten właściwy w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę – to wtedy pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym musi być jak najbardziej ogólne i obejmować swym zakresem wszystkie postępowania (również te wpadkowe).
Przykład brzmienia pełnomocnictwa:
„Miejscowość, data
Pełnomocnictwo
Ja, niżej podpisany …, zamieszkały w … (adres: …), według oświadczenia posiadający NIP: … i numer PESEL: … niniejszym
ustanawiam pełnomocnika w osobie
imię i nazwisko [w przypadku profesjonalnego pełnomocnika wymienić numer uprawnień – radca prawny albo przynależność do określonej ORA – adwokat], do reprezentowania mnie przed: wszystkimi organami administracji publicznej wszystkich szczebli i wszystkimi organami administracji samorządowej wszystkich szczebli oraz sądami powszechnymi i administracyjnymi [sądy – tylko adwokat i radca prawny] wszystkich instancji, Sądem Najwyższym i Trybunałem Konstytucyjnym [tylko adwokat i radca prawny] w sprawie o:
[W przypadku profesjonalnego pełnomocnika można wskazać upoważnienie do udzielania pełnomocnictw dalszych – dotyczy tylko radców prawnych i adwokatów].
Adres do doręczeń: …”.
Co do opłaty skarbowej, to opłacie tej podlega złożenie pełnomocnictwa, jego odpisu, kserokopii (itd.) w organie administracji lub w sądzie, a zatem każde złożenie pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym podlega opłacie skarbowej (np. złożenie u starosty jako organie wydającym decyzję „główną”, u konserwatora zabytków jako organie uzgadniającym itd.).
Stan prawny z 02.02.2012 r.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Arkadiusz Dudkiewicz Arkadiusz Dudkiewicz – doradca podatkowy, agent celny, prawnik. Absolwent prawa Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu, wykładowca i prawnik, od 2000 r. agent celny, a od października 2007 r. wykwalifikowany doradca podatkowy (nr 10791). Specjalista w zakresie prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego, administracyjnego, ubezpieczeń społecznych oraz prawa celnego. Wieloletni współpracownik firm doradztwa podatkowego – posiada stałych klientów, którzy powierzyli mu obsługę podatkową oraz reprezentację w sprawach podatkowych. Uznany wykładowca problematyki celnej i podatkowej (VAT i akcyza), autor licznych publikacji. Biegły sądowy z zakresu podatków. Od maja 2014 roku także rzeczoznawca majątkowy.
Arkadiusz Dudkiewicz jest także autorem i współautorem szeregu publikacji naukowych, wśród których wymienić należy:
|
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale