Oskarżenie byłego pracodawcy o kradzież danych osobowych klientów• Data: 22-10-2024 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska |
Były pracodawca oskarża mnie o kradzież danych osobowych klientów (otworzyłam swoją firmę po zwolnieniu). Jako dowód przedstawia trzy koperty, które wysłałam do ludzi z prośbą o kontakt. Ludzi tych znam osobiście od co najmniej 10 lat. Czy faktycznie złamałam prawo? |
|
Czyny nieuczciwej konkurencjiJak rozumiem, nie miała Pani z pracodawcą zawartej umowy o zakazie konkurencji po rozwiązaniu umowy o pracę. Niemniej, nawet wówczas (w tym nawet, gdy Pani działalność nie jest konkurencja dla biznesu Pani byłego pracodawcy) obwiązują z mocy prawa przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W Pani sytuacji zasadniczy jest art. 12 tejże ustawy, który to stanowi:
„1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest nakłanianie osoby świadczącej na rzecz przedsiębiorcy pracę, na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, do niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych albo innych obowiązków umownych, w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim albo szkodzenia przedsiębiorcy. 2. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także nakłanianie klientów przedsiębiorcy lub innych osób do rozwiązania z nim umowy albo niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim albo szkodzenia przedsiębiorcy. 3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do, podejmowanych przez związki zawodowe, działań zgodnych z przepisami o rozwiązywaniu sporów zbiorowych”.
Kolejny istotny artykuł to art. 11 i to on może dać pracodawcy prawo dochodzenia roszczeń wobec Pani:
„1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. 2. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. 3. Pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, w szczególności gdy następuje bez zgody uprawnionego do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi i wynika z nieuprawnionego dostępu, przywłaszczenia, kopiowania dokumentów, przedmiotów, materiałów, substancji, plików elektronicznych obejmujących te informacje lub umożliwiających wnioskowanie o ich treści. 4. Wykorzystanie lub ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, w szczególności gdy następuje bez zgody uprawnionego do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi i narusza obowiązek ograniczenia ich wykorzystywania lub ujawniania wynikający z ustawy, czynności prawnej lub z innego aktu albo gdy zostało dokonane przez osobę, która pozyskała te informacje, dokonując czynu nieuczciwej konkurencji. 5. Ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi czyn nieuczciwej konkurencji także wówczas, gdy w chwili ich ujawnienia, wykorzystania lub pozyskania osoba wiedziała lub przy zachowaniu należytej staranności mogła wiedzieć, że informacje zostały pozyskane bezpośrednio lub pośrednio od tego, kto wykorzystał lub ujawnił je w okolicznościach określonych w ust. 4. 6. Wykorzystywanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa polegające na produkowaniu, oferowaniu, wprowadzaniu do obrotu, a także przywozie, wywozie i przechowywaniu w tych celach towarów stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli osoba dokonująca wskazanej czynności wiedziała lub przy zachowaniu należytej staranności mogła wiedzieć o tym, że właściwości towarów, w tym estetyczne lub funkcjonalne, proces ich wytwarzania lub zbywania zostały w znacznym stopniu ukształtowane w następstwie czynu określonego w ust. 1, dokonanego w okolicznościach określonych w ust. 4. 7. Pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji, jeżeli nastąpiło w wyniku niezależnego odkrycia lub wytworzenia albo obserwacji, badania, rozłożenia na części, testowania przedmiotu dostępnego publicznie lub posiadanego zgodnie z prawem przez osobę, która pozyskała informacje i której uprawnienie do pozyskania informacji nie było ograniczone w chwili ich pozyskania. 8. Ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji, gdy nastąpiło w celu ochrony uzasadnionego interesu chronionego prawem, w ramach korzystania ze swobody wypowiedzi lub w celu ujawnienia nieprawidłowości, uchybienia, działania z naruszeniem prawa dla ochrony interesu publicznego, lub gdy ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa wobec przedstawicieli pracowników w związku z pełnieniem przez nich funkcji na podstawie przepisów prawa było niezbędne dla prawidłowego wykonywania tych funkcji”. Przejęcie klientów pracodawcyJeśli więc podmioty, do których wysłała Pani te listy już ze swojej firmy były podmiotami, które pozyskała Pani w toku współpracy z pracodawcą i które w związku z tym stały się jego klientami, to pracodawca (były) ma podstawy, by postawić Pani zarzut dopuszczenia się czynu nieuczciwej konkurencji w postaci przejmowania jego klientów bądź ujawnienia tajemnicy jego przedsiębiorstwa (bazy danych jego klientów) celem wykorzystania jej dla własnego biznesu. Bez znaczenia jest wówczas, że Pani te osoby znała, skoro Pani je pozyskała dla tegoż pracodawcy jako wówczas jego pracownik. Tym bardziej wzmacnia się jego pozycja, gdy w umowie o pracę miała Pani wyraźne zobowiązanie do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa (ale nawet jeśli nie, to art. 100 Kodeksu pracy wskazuje, że pracownik ma obowiązek przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach).
Jeśli pracodawca udowodniłby dopuszczenie się któregoś z ww. czynów, to ma roszczenia z art. 18 cytowanej już ustawy (nie tylko gdy dojdzie do naruszenia jego interesów, ale nawet gdy powstanie tylko zagrożenie naruszenia jego interesów). Ten zaś wskazuje, że „w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać: 1) zaniechania niedozwolonych działań; 2) usunięcia skutków niedozwolonych działań; 3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie (tzw. przeprosiny oficjalne); 4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych (odszkodowanie); 5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych; 6) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony”. PrzykładyZatrudnienie pracownika konkurencji. Pani Maria pracowała dla dużej firmy marketingowej, ale po zakończeniu współpracy otworzyła własną działalność. Nawiązała kontakt z jednym z kluczowych klientów byłego pracodawcy i przekonała go do rozwiązania umowy oraz przejścia do jej nowej firmy. Były pracodawca może oskarżyć Marię o czyn nieuczciwej konkurencji, ponieważ naruszyła tajemnicę przedsiębiorstwa, przejmując klienta.
Kopiowanie bazy danych. Pan Tomasz, kończąc pracę w agencji nieruchomości, przekopiował bazę klientów na prywatny komputer, co umożliwiło mu szybszy start w nowym biznesie. Wykorzystanie tych danych do kontaktu z klientami byłego pracodawcy stanowi naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, co może skutkować roszczeniami o odszkodowanie.
Nakłanianie pracowników do odejścia. Pani Anna, po odejściu z firmy informatycznej, namówiła kluczowych pracowników do niewypełniania obowiązków i przejścia do nowej firmy, którą otworzyła. Jej były pracodawca może oskarżyć ją o czyn nieuczciwej konkurencji, mający na celu osłabienie jego firmy poprzez sabotowanie pracy zatrudnionych osób. Podsumowanie
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale