Indywidualne Porady Prawne
Ograniczenia i zakazy dotyczące reklamAutor: Łukasz Drzewiecki |
Reklama, aby mogła być uznana za reklamę dozwoloną, musi spełniać szereg warunków określonych w wielu aktach prawnych. Zakazana jest w szczególności reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami i reklama wprowadzająca klienta w błąd. Ograniczeniom podlega natomiast m.in. reklama produktów przeznaczonych dla dzieci. |
|
|
Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencjiOgólne ograniczenia i zakazy dotyczące reklam ustanawia ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji1, w której wskazano, jaka reklama może zostać uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 16 ust. 1 tej ustawy czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd, dokonywanej na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, należy uwzględnić wszystkie jej elementy, zwłaszcza dotyczące ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy lub konserwacji reklamowanych towarów lub usług, a także zachowania się klienta. Reklama porównawcza stanowi czyn nieuczciwej konkurencjiZgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, za czyn nieuczciwej konkurencji może zostać uznana również reklama porównawcza, czyli reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta. Reklama porównawcza stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, przy czym nie następuje to, jeżeli łącznie spełnia ona następujące przesłanki:
Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty lub zawierać informację, że oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług, a jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały.
Reklama telewizyjna i radiowaSzczególne ograniczenia i zakazy dla reklam telewizyjnych i radiowych ustanawia natomiast ustawa o radiofonii i telewizji2. Zgodnie z art. 16 ust. 1-2 tej ustawy – telewizyjne i radiowe przekazy handlowe, do których zalicza się również reklamy, powinny być łatwo rozpoznawalne oraz odróżnialne od materiału redakcyjnego, za pomocą środków wizualnych, dźwiękowych lub przestrzennych. Reklamy radiowe i telewizyjne nie mogą również co do zasady zajmować więcej niż 12 minut w ciągu godziny zegarowej (wyjątkiem jest tutaj autopromocja, lokowanie produktu, czy informacja o sponsorach programu).
Umieszczanie reklam podczas audycji nie może naruszać integralności audycji, przy uwzględnieniu naturalnych przerw w audycji, jej czasu trwania i charakteru, ani uprawnień podmiotów praw do audycji. W transmisjach zawodów sportowych zawierających przerwy wynikające z przepisów ich rozgrywania oraz w transmisjach innych wydarzeń zawierających przerwy, reklamy mogą być nadawane wyłącznie w tych przerwach. Filmy, z wyłączeniem serii, seriali i audycji dokumentalnych, mogą zostać przerwane w celu nadania reklam, wyłącznie jeden raz podczas każdego okresu pełnych 45 minut przewidzianych w programie. Natomiast pozostałe audycje mogą być przerywane w celu nadania reklam, jeżeli okres między kolejnymi przerwami w danej audycji wynosi w programie telewizyjnym co najmniej 20 minut, a w programie radiowym co najmniej 10 minut.
W ogóle nie można przerywać w celu nadania reklam audycji w telewizji publicznej i radiu publicznym oraz:
Reklamy zakazane w radiu i telewizjiPonadto zgodnie z art. 16b ust. 1-2 ustawy o radiofonii i telewizji zakazane jest nadawanie w szczególności reklam:
Audycjom dla dzieci nie powinny ponadto towarzyszyć reklamy dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana.
Ograniczenia i zakazy dotyczące reklamowania poszczególnych produktów i usługOprócz ogólnych ograniczeń i zakazów dotyczących reklam wskazanych w powyższych aktach prawnych, szereg zakazów i ograniczeń w odniesieniu do konkretnych produktów i usług, ustanawiają również ustawy szczególne. Ograniczenia lub zakazy mogą dotyczyć w szczególności reklam:
Zabronione jest również przesyłanie niezamówionej informacji handlowej (tzw. „spamu”) drogą elektroniczną.
___________________________ 1 Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.) 2 Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2016 r., poz. 639, z późn. zm.)
Masz podobny problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje. Zapytaj prawnika - porady prawne online
|
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>