Poduszki powietrzne nie otworzyły się podczas wypadku a odpowiedzialność producenta• Autor: Eliza Rumowska |
Jaka odpowiedzialność ciąży na producencie za poduszki powietrzne, które nie zadziałały w wypadku samochodowym? Auto miało ważne badania techniczne. Ekspertyza jeszcze nie była zlecana. W notatce policyjnej nie ma informacji o otwarciu poduszek, co – jak mi powiedziano – jest jednoznaczne z ich nieotwarciem. |
|
Kto jest odpowiedzialny za wadliwe poduszki powietrzne w samochodzie?Pana pytanie rozdzielę na dwie sfery odpowiedzialności:
Elementem wyjściowym naszych rozważań i wyjaśnień uczynię pewne założenia, aby mieć jasność przesłanek niezbędnych do zaistnienia odpowiedzialności kontrahenta i uprawnień Pana jako konsumenta (nabywcę poduszek). Niezgodność towaru z umowąAd a) Niezgodność z umową Przede wszystkim zakładam, że poduszki nabył Pan do celów własnych, tj. do zamontowania we własnym prywatnym aucie. Wówczas zyskuje Pan status konsumenta i bez względu na to, czy udzielono Panu gwarancji ich jakości, czy nie – przysługuje Panu w razie zaistnienia wady (co się zdarzyło) prawo do złożenia reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową.
Okres ochrony wynosi 2 lata od zakupu rzeczy. W przypadku rzeczy montowanej na innej rzeczy niezbędne jest dokonanie tego przez osoby uprawnione, tj. w warsztacie samochodowym. Reklamacja wadliwych poduszek powietrznych w samochodzieReklamację składamy niezwłocznie, ale w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od zaistnienia (ujawnienia się) wady. Do pisma reklamacyjnego wraz z rzeczą reklamowaną załączamy dowód jej nabycia: paragon, fakturę itp. – dokument dowodzący nabycia rzeczy u danego sprzedawcy.
W reklamacji należy wskazać i opisać wadę. Jeżeli posiadamy dokumenty potwierdzające jej zaistnienie (notatki policji, ustalenia techniczne z miejsca zdarzenia komunikacyjnego, opinie warsztatu naprawczego itp.), to należy je załączyć. Proszę wskazać wyraźnie sposób załatwienia reklamacji, tj. z uwagi na nieusuwalność wady – wymiana rzeczy na nową (wolną od wad) lub zwrot ceny towaru. Odszkodowanie za nieotwarcie się poduszek powietrznych w czasie wypadkuMożna równiej dochodzić odszkodowania, którego wartość można ustalić do wysokości wykazanych strat, szkód i kosztów, poniesionych z powodu niezadziałania poduszki. Oczywiście nie może być to kwota naprawy całego auta, ponieważ bezpośrednią przyczyną szkody było zdarzenie komunikacyjne, jednak szkody na osobie – w mojej ocenie – wchodzą w grę. Należy jedynie wykazać związek przyczynowy między szkodą a wadą poduszki, tj. jej niezadziałaniem w sytuacji krytycznej.
Reklamację należy opatrzyć podpisem i złożyć lub doręczyć pocztą za potwierdzeniem odbioru. Od daty doręczenia (na potwierdzeniu odbioru) proszę czekać spokojnie 14 dni, nie pytając o sposób załatwienia reklamacji. Proszę najlepiej nie podawać w piśmie reklamacyjnym kontaktu telefonicznego, tylko adres do korespondencji. Po upływie 14 dni od doręczenia brak informacji o zajęciu się sprawą oznacza uwzględnienie przez sprzedającego roszczeń reklamacyjnych konsumenta. Podstawą prawną wyżej opisanego trybu reklamacyjnego jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Odpowiedzialność gwarantaAd b) Gwarancja Jeżeli otrzymał Pan przy zakupie dokument gwarancyjny, to proszę się z nim zapoznać i stwierdzić, jakie są warunki odpowiedzialności gwaranta, tj. ile gwarancja trwa, do kogo kierować roszczenia, co Panu przysługuje. Jeżeli stwierdzi Pan (a jest tak często), że warunki gwarancji są mniej korzystne niż powyższe warunki składania reklamacji z tytułu niezgodności z umową – proszę realizować swoje roszczenie poprzez tryb i sposób wskazany w pkt a).
Jeżeli zdarzyłoby się, że gwarant – w co wątpię – proponuje coś korzystniejszego, proszę z tego skorzystać, ale do gwaranta nie będzie Pan mógł kierować roszczeń odszkodowawczych wykraczających poza cenę towaru i koszty jego dostawy.
Proszę przy wyborze możliwości a) czy b) pamiętać o jednej zasadzie: konsument wybiera rodzaj odpowiedzialności i drogę dochodzenia roszczeń, tj. niezgodność z umową bądź gwarancję, ale nie może jednocześnie korzystać z jednej i drugiej.
Proszę więc wybrać korzystniejszą opcję. Widzę – nawet bez pełnej znajomości sprawy – że bardziej korzystna w Pana sytuacji będzie reklamacja z tytułu niezgodności z umową. Dobrze skonstruowana reklamacja i poparta opinią techniczną (zleconą do wykonania przez niezależnego rzeczoznawcę) oraz informacje dodatkowe, o których wyżej wspominałam, dają szansę nie tylko na odzyskanie ceny towaru czy jego wymiany na nowy, ale również na dochodzenie odszkodowania za szkodę powstałą w związku z niezadziałaniem poduszek.
Moim zdaniem nie bez znaczenia byłoby wystosowanie również do producenta – niezależnie od wnoszonej reklamacji – informacji opartej na zasadach odpowiedzialności za produkt niebezpieczny.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Eliza Rumowska Administrator portalu ePorady24, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego prawniczka. Specjalizuje się w prawie cywilnym, zwłaszcza w prawie konsumenckim (reklamacje, gwarancje itp.). Z serwisem ePorady24 związana od początku jego istnienia, obecnie udziela porad w najbardziej złożonych sprawach. W swej wieloletniej karierze pracowała jako powiatowy rzecznik konsumentów, sekretarz gminy, inspektor ds. kredytów oraz radca w TP SA. Od 2008 r. prowadzi własne biuro prawne, jako prokurent obsługuje trzy spółki prawa handlowego, współpracuje z samorządem terytorialnym przy realizacji programów dotowanych z UE. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale