.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Nieprawidłowe ustalenie powierzchni działek przy modernizacja ewidencji gruntów i budynków

• Opublikowano: 04-06-2022 • Autor: Izabela Nowacka-Marzeion

Geodeta ze starostwa nieprawidłowo ustalił granice działek w ramach przeprowadzanej obecnie modernizacji ewidencji gruntów i budynków. Według ksiąg wieczystych moja działka ma pow. 21 arów, a sąsiednia (której właścicielką jest moja siostra) – 20 arów. Po jego pomiarach wielkość mojej działki zmniejszyła się do 19,7 ara, siostry – do 19 arów. Z kolei obszar sąsiada od strony siostry powiększył się. Trzeba jeszcze dodać, że pomiędzy działką siostry i tego sąsiada znajduje się działka gminna, która w znacznej części teraz przesunęła na teren siostry. Obie nie podpisałyśmy protokołu ustaleń, w którym przedstawiono nowe wartości i nowe mapki, dodatkowo nie otrzymałyśmy odpowiedzi ze strony starostwa, na czym bazował geodeta podczas pomiaru. Wójt zaproponował, aby wspomnianą działkę gminną, która wg nowych pomiarów częściowo znajduje się na terenie siostry podzielić na pół i sprzedać jej i wspomnianemu sąsiadowi. To kuriozalna sytuacja, bo sąsiad dostałby cześć działki gminnej za darmo, a część by sobie odkupił, a z kolei siostra miałaby odkupić połowę gminnej działki, która według aktu notarialnego należy do niej. Co możemy zrobić, aby obszar działek odzwierciedlał wartości z ksiąg wieczystych? Jakie rozwiązania wchodzą w grę? Nie zgadzamy się na przebieg granic po modernizacji. Wcześniejsze mapki wykazywały obszar zgodny z aktami notarialnymi, a teraz nam obu w sumie brakuje 2,30 ara.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Nieprawidłowe ustalenie powierzchni działek przy modernizacja ewidencji gruntów i budynków

Modernizacja ewidencji gruntów i budynków

Z opisu wynika, że na razie na gruncie był geodeta, a postępowanie w sprawie modernizacji jest w toku. Z pewnością należałoby w tej sprawie przeanalizować dokumentację ze starostwa: minimum postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego modernizacji, postęp prac, a także ogłoszenie o wyłożeniu projektu do wglądu i zgłaszania uwag.

 

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629, zwanej dalej „p.g.i.k.”) – ewidencję gruntów i budynków prowadzą starostowie, których zadaniem jest stosownie się do Rozporządzenia ministra rozwoju, pracy i technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, utrzymanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi. W tym celu starosta może zarządzić przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków na obszarze poszczególnych obrębów ewidencyjnych.

 

Modernizacja ewidencji jest definiowana jako zespół działań technicznych, organizacyjnych i administracyjnych podejmowanych przez starostę w celu: uzupełnienia bazy danych ewidencyjnych i utworzenia pełnego zakresu zbiorów danych ewidencyjnych zgodnie z wymogami rozporządzenia, modyfikacji istniejących danych ewidencyjnych do wymagań określonych w rozporządzeniu, poprawy funkcjonowania informatycznego systemu obsługującego bazę danych ewidencyjnych. Przy tym działania modernizacyjne polegające na uzupełnieniu bazy danych ewidencyjnych i modyfikacji istniejących danych wykonuje się w sposób ciągły w ramach bieżącej aktualizacji operatu ewidencyjnego. Zgodnie z § 30.1. Rozporządzenia przebieg granic działek ewidencyjnych w procesie zakładania, modernizacji albo bieżącej aktualizacji ewidencji wykazuje się na podstawie:

 

  1. dokumentacji geodezyjnej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego sporządzonej na potrzeby:
    a) postępowania rozgraniczeniowego,
    b) postępowania w sprawie scalenia lub wymiany gruntów,
    c) postępowania w sprawie scalenia i podziału nieruchomości,
    d) postępowania sądowego lub administracyjnego, a następnie wykorzystanej do wydania prawomocnego orzeczenia sądowego lub ostatecznej decyzji administracyjnej,
    e) podziału nieruchomości,
    f) wznowienia znaków granicznych, wyznaczenia punktów granicznych lub ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych;
  2. innych materiałów zasobu dotyczących przebiegu granic;
  3. dokumentacji geodezyjnej sporządzonej przez Straż Graniczną, jeżeli dokumentacja ta określa przebieg granic państwa z dokładnością odpowiednią dla ewidencji.

 

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Uwagi i zarzuty do projekcie operatu opisowo-kartograficznego modernizacji ewidencji gruntów i budynków

Postanowienia art. 24a P.g.i.k. regulują tryb postępowania mającego na celu przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków, terminy zgłaszania uwag do danych zawartych w projekcie operatu opisowo-kartograficznego i zarzutów do operatu, oraz sposób i formę załatwiania przez organ prowadzący modernizację uwag i zarzutów.

 

Zgodnie z art. 24a ust. 2 P.g.i.k. starosta podaje do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu prac geodezyjnych oraz informuje o trybie postępowania związanego z modernizacją ewidencji gruntów i budynków. Informacje, o których mowa w ust. 2, podlegają wywieszeniu na okres 14 dni na tablicy ogłoszeń w siedzibie starostwa powiatowego (ust. 3). Projekt operatu opisowo-kartograficznego podlega, na okres 15 dni roboczych, wyłożeniu do wglądu osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, w siedzibie starostwa powiatowego (ust. 4). Starosta informuje o terminie i miejscu wyłożenia, o którym mowa w ust. 4, poprzez wywieszenie tej informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie starostwa powiatowego i właściwego urzędu gminy, na co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia, oraz ogłoszenia jej w prasie o zasięgu krajowym (ust. 5). Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 4, projekt operatu opisowo-kartograficznego staje się operatem ewidencji gruntów i budynków. Informację o tym starosta ogłasza w dzienniku urzędowym województwa (ust. 8). Ustawa w art. 24a ust. 6 przewiduje możliwość zgłaszania uwag do danych zawartych w projekcie, lub zarzutów do operatu – ust. 9 – w zależności od etapu prac modernizacyjnych. Sposobem załatwienia uwag do projektu operatu modernizacji gruntów i budynków jest udzielenie przez organ informacji o sposobie ich rozpatrzenia oraz uczynienie w protokole wzmianki o treści uwag i sposobie ich rozpatrzenia (ust. 7), natomiast o uwzględnieniu lub odrzuceniu zarzutów starosta rozstrzyga w drodze decyzji (ust. 10). Zarzuty zgłoszone po terminie określonym w ust. 9 traktuje się jak wnioski o zmianę danych objętych ewidencją gruntów i budynków (ust. 12).

 

Zgodnie z treścią rozporządzenia źródłami danych ewidencyjnych niezbędnych do założenia ewidencji są:

 

  1. materiały i informacje zgromadzone w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym;
  2. wyniki pomiarów fotogrametrycznych;
  3. wyniki terenowych pomiarów geodezyjnych;
  4. dane zawarte w innych ewidencjach i rejestrach, prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów przez: sądy, organy administracji publicznej oraz państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne;
  5. dane zawarte w dokumentach udostępnionych przez zainteresowane osoby, organy i jednostki organizacyjne;
  6. dane zawarte w dokumentacji architektoniczno-budowlanej gromadzonej i przechowywanej przez organy administracji publicznej;
  7. wyniki oględzin.

 

Przytoczona wyżej regulacja art. 24a ust. 9 P.g.i.k. przewiduje zgłaszanie zarzutów w określonym w nim terminie od dnia ogłoszenia informacji, o której mowa w ust. 8. W przepisie tym chodzi o operat powstały w toku postępowania mającego na celu modernizację ewidencji. Przepis ten należy wykładać w ten sposób, że tryb zgłaszania zarzutów przewidziany w art. 24a ust. 9 P.g.i.k. dotyczy tylko danych wynikających z operatu powstałego dla potrzeb przeprowadzenia modernizacji ewidencji i ogranicza zakres wnoszonych uwag i zarzutów do danych stanowiących zapisy nowe. Takie rozumienie znajduje oparcie także w regulacji dotyczącej składania zastrzeżeń do prowadzonej modernizacji na etapie wyłożenia projektu operatu, która przewiduje możliwość składania uwag do danych ujawnionych w projekcie operatu – ust. 6 omawianego przepisu.

 

Zgodnie z § 33 ww. Rozporządzenia: „1. Ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych wraz z danymi dotyczącymi punktów granicznych dokonuje geodeta posiadający uprawnienia zawodowe w zakresie, o którym mowa w art. 43 pkt 2 lub 5 ustawy, zwany dalej »geodetą uprawnionym«, na podstawie zgodnych wskazań podmiotów, o których mowa w § 11 pkt 2 lit. a i § 12 pkt 1, potwierdzonych ich zgodnym oświadczeniem złożonym do protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych, jeżeli wskazywany przebieg nie jest sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach dotyczących przebiegu ustalanych granic.

2. W przypadku gdy właściwe podmioty nie złożą do protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych zgodnego oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, przebieg granic działek ewidencyjnych wraz z danymi dotyczącymi punktów granicznych ustala geodeta uprawniony według ostatniego spokojnego stanu posiadania, jeżeli ten stan posiadania nie jest sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów w granicach tych działek.

3. W przypadku gdy spokojnego stanu posiadania, o którym mowa w ust. 2, nie można stwierdzić lub jest on sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów, przebieg granic działek ewidencyjnych obejmujących te grunty wraz z danymi dotyczącymi punktów granicznych ustala geodeta uprawniony po zbadaniu położenia znaków i śladów granicznych oraz przeprowadzeniu analizy wszelkich dostępnych dokumentów, zawierających informacje mające znaczenie w tym zakresie, w tym oświadczeń zainteresowanych podmiotów.”

 

Skarga do sądu administracyjnego

Spory graniczne nie wstrzymują czynności związanych z założeniem ewidencji. W razie ich wystąpienia przebieg spornych granic działek ewidencyjnych wykazuje się na podstawie danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego lub wyników pomiaru stanu posiadania na gruncie.

 

Z przepisu art. 20 Prawa geodezyjnego i kartograficznego wynika, że ewidencja gruntów i budynków jest jedynie zbiorem informacji o gruntach i budynkach. Co do gruntów zawiera ona dane o ich położeniu, granicach, powierzchni, rodzajach użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ich ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, właścicielach i władających. Z takiego statusu ewidencji gruntów wynika – co doktryna i orzecznictwo zgodnie przyjmują – że zapisy w ewidencji gruntów mają wyłącznie charakter techniczno-deklaratoryjny, a dokonywane zmiany nie mogą rozstrzygać o prawie własności ani przedmiocie własności. Wszelkie spory zaistniałe w wyniku przeprowadzonych zmian ewidencyjnych dotyczące między innymi przebiegu granic nie mogą być rozstrzygane w postępowaniu z zakresu ewidencji gruntów (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 listopada 1996 r. II SA 1824/95).

 

Reasumując – może Pani wraz z siostrą złożyć uwagi do protokołu, jeśli geodeta nie przeprowadził granicy według ostatniego stanu spokojnego posiadania – czyli tak, jak jest na gruncie.

 

Właściwą reakcją na niesłuszną modernizację jest użycie trybu administracyjnego, łącznie ze skargą do sądu administracyjnego. Zatem proszę zgłosić na piśmie uwagi do operatu starostwa.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Izabela Nowacka-Marzeion

Magister prawa, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Doświadczenie zdobyła w ogólnopolskiej sieci kancelarii prawniczych, po czym podjęła samodzielną praktykę. Specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym, pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Posiada bogate doświadczenie w procedurach administracyjnych oraz postępowaniach cywilnych. Prywatnie interesuje się sukcesjąplanowaniem spadkowym oraz zabezpieczeniem firm.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu