
Nieodebrane paczki za pobraniem, jak chronić swój biznes przed stratami?• Data: 09-03-2025 • Autor: Adwokat Katarzyna Bereda |
Prowadzę sklep wysyłkowy. Moi klienci często kupują i wybierają opcję za pobraniem, jednak nie odbierają przesyłek. Paczki wracają, a ja ponoszę koszty podwójnej wysyłki. Czasami bywa tak, że paczki wracają uszkodzone. Co w takiej sytuacji? Jak pociągnąć klientów do odpowiedzialności? Wystawiam też oferty w ogłoszeniach na Facebooku i tam też mam problem – klienci zamawiają przez Messenger, proszą o wysyłkę za pobraniem i historia się powtarza, a ja jestem stratna. |
![]() |
Sprzedaż na odległość i uprawnienia konsumentaNajlepszym i jedynym rozwiązaniem tej sytuacji jest brak możliwości wysyłki za pobraniem. Jeżeli jednak chce Pani mieć taką opcję w swoim sklepie, jedyną możliwością jest dochodzenie zwrotu przesyłki zwrotnej, gdyż klient ma uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Jak bowiem stanowi art. 2 ustawy o prawach konsumenta:
Określenia użyte w ustawie oznaczają: 1) umowa zawarta na odległość – umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie; (…).
Zgodnie natomiast z art. 32 tejże ustawy:
Konsument zwraca towar, a przedsiębiorca płatnościZgodnie z art. 34 ust. 1 cytowanej ustawy w razie odstąpienia od umowy:
Konsument ma obowiązek zwrócić towar przedsiębiorcy lub przekazać go osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze towar. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie towaru przed jego upływem.
Przepis art. 32 ust. 3 cytowanej ustawy upoważnia przedsiębiorcę do wstrzymania się ze zwrotem płatności i kosztów dostarczenia rzeczy do czasu otrzymania rzeczy z powrotem. Jeśli jednak konsument dostarczył wcześniej dowód odesłania rzeczy, przedsiębiorca musi dokonać zwrotu płatności i kosztów, nawet jeśli jeszcze nie otrzymał rzeczy. Wysyłka za pobraniem dla sprzedawcy obciążona ryzykiem stratWobec przywołanych przepisów widzimy, że konsumenta obciążają jedynie koszty zwrotu przesyłki, a więc w przypadku braku odbioru przesyłki – może Pani dochodzić zwrotu płatności za przesyłkę zwrotną. Wiem, że często jest to kwota nieopłacalna do dochodzenia, dlatego proszę rozważyć, czy nie zrezygnować z przesyłek pobraniowych. PrzykładyHistoria sklepu odzieżowego Anna prowadzi sklep z odzieżą online. Ostatnio zauważyła, że klienci wybierający wysyłkę za pobraniem coraz częściej nie odbierają zamówień. W jednym tygodniu wróciło do niej 6 przesyłek, za które musiała zapłacić podwójnie – za wysłanie i zwrot. Straty sięgają już kilkuset złotych miesięcznie, dlatego zastanawia się nad rezygnacją z tej opcji.
Sprzedaż kosmetyków przez Facebooka Marcin sprzedaje ręcznie robione kosmetyki, głównie przez ogłoszenia na Facebooku. Klienci często nalegają na wysyłkę za pobraniem, ale regularnie się zdarza, że później nie odbierają przesyłki, a Marcin ponosi dodatkowe koszty. Niedawno zwrócona paczka przyszła uszkodzona, przez co produkt nie nadawał się już do sprzedaży, a sprzedawca stracił całą wartość towaru.
Księgarnia internetowa i ryzyko pobrania Katarzyna, właścicielka księgarni internetowej, zdecydowała się na wysyłkę książek za pobraniem, bo klienci często o to prosili. Jednak gdy w krótkim czasie kilkanaście paczek wróciło do niej nieodebranych, straty przewyższyły potencjalne zyski z tej formy płatności. Ostatecznie postanowiła ograniczyć pobranie tylko dla stałych klientów. PodsumowanieWysyłka za pobraniem może być wygodna dla klientów, ale stanowi realne ryzyko finansowe dla sprzedawców. Przedsiębiorcy powinni dokładnie przeanalizować, czy koszty związane z nieodebranymi przesyłkami nie przewyższają korzyści. Często jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest ograniczenie lub całkowita rezygnacja z tej formy dostawy. Oferta porad prawnychPotrzebujesz wsparcia w kwestiach prawnych związanych z wysyłką za pobraniem lub dochodzeniem roszczeń od klientów? Przygotujemy dla Ciebie profesjonalne porady prawne oraz niezbędne pisma. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - Dz.U. 2014 poz. 827
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Adwokat Katarzyna Bereda Adwokat, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – pracę magisterską napisała z prawa pracy. Podczas studiów odbyła liczne praktyki, zarówno w sądach, jak i w kancelariach adwokackich. Aplikację adwokacką rozpoczęła w 2015 roku. W marcu 2018 roku przystąpiła do egzaminu zawodowego, uzyskując jeden z najlepszych wyników w izbie zielonogórskiej i w konsekwencji kończąc aplikację adwokacką z wyróżnieniem. Specjalizuje się w prawie rodzinnym, cywilnym, zobowiązaniach, prawie spadkowym, prawie gospodarczym i spółkach prawa handlowego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale