Nauczyciel wspomagający w klasie integracyjnej• Autor: Marta Handzlik-Rosuł |
Moje dziecko z autyzmem uczęszcza do drugiej klasy integracyjnej w szkole publicznej. W pierwszej klasie było troje dzieci z orzeczeniami i był nauczyciel wspomagający. W drugiej klasie zostało dwóch uczniów i nadal był nauczyciel wspomagający. W trzeciej klasie mają nam zabrać nauczyciela wspomagającego, mimo że nic się nie zmieniło – nadal jest dwóch uczniów z orzeczeniem. Teraz nagle usłyszałam, że klasa straciła statut klasy integracyjnej. Czy jest szansa na utrzymanie wspomagania w klasie z dwójką dzieci niepełnosprawnych? |
Obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspierającegoOdpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że wychowanie i nauczanie integracyjne jest ofertą edukacyjną dla dzieci z różnymi rodzajami oraz stopniami niepełnosprawności. Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) zapewniła możliwość takiej formy kształcenia we wszystkich typach szkół, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi tej grupy dzieci.
Zgodnie z zasadami reformy edukacji jest to system edukacyjny dla wszystkich uczniów – niezależnie od stopnia niepełnosprawności. Dotyczy to uczniów w normie intelektualnej, z niepełnosprawnością ruchową, niewidomych, słabosłyszących, jak również z upośledzeniem umysłowym.
Zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Dyrektor szkoły ma obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspierającego, jeżeli w szkole powołano klasę integracyjną. Istnieje również możliwość zatrudnienia go dla ucznia uczęszczającego do klasy ogólnodostępnej, któremu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, wówczas dyrektor szkoły musi uzyskać zgodę organu prowadzącego.
Nauczyciel wspomagający wspiera uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas lekcji aktywnie współpracując z nauczycielem przedmiotowym. Powinien także aktywnie uczestniczyć w realizowaniu zajęć wynikających z faktu, że uczniowi udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Utrata statusu klasy integracyjnejKlasa, do której uczęszcza Pani syn rzeczywiście utraciła status klasy integracyjnej, gdyż wymagana liczba minimalna uczniów niepełnosprawnych dla klasy integracyjnej wynosi 3. Dlatego też dyrektor nie ma obowiązku zatrudniania nauczyciela wspomagającego. Może to robić, jeśli ma na to środki, jednak z uwagi na fakt likwidacji tego stanowiska przyjąć należy, że takich środków brak.
Niestety w takiej sytuacji decyzję podejmuje dyrektor, a najpewniej organ prowadzący i nie można nic zrobić, aby nauczyciela wspomagającego utrzymać wbrew woli tych organów.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marta Handzlik-Rosuł Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale