Lokal gastronomiczny - przejęcie go a koncesje na sprzedaż alkoholu• Autor: Bogusław Nowakowski |
Przejmuję działający lokal gastronomiczny posiadający wszystkie koncesje na sprzedaż alkoholu. Jaka jest procedura wydania koncesji i ramy czasowe w przypadku zmiany przedsiębiorcy prowadzącego działalność pod tym samym adresem? Czy jest możliwe wystąpienie o koncesje bez zawieszania działalności lokalu, po podpisaniu umowy sprzedaży, ale przed jej wejściem w życie lub jeżeli proces rejestracji działalności gospodarczej jest jeszcze w toku? |
|
Zmiana przedsiębiorcy prowadzącego punkt sprzedaży napojów alkoholowychJak wynika z opisu, przejmuje Pan działający lokal gastronomiczny. Podmiot prowadzący dotychczas lokal ma koncesje na sprzedaż i podawanie alkoholu do spożycia na miejscu (lub także poza miejscem sprzedaży). Koncesje są wystawione na ten podmiot (przedsiębiorcę).
Pan jest w trakcie rejestracji działalności gospodarczej.
Zmiana przedsiębiorcy prowadzącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych nie powoduje przejścia zezwolenia na nowego przedsiębiorcę. Nowy przedsiębiorca jest zobowiązany uzyskać zezwolenie dla siebie. Bez znaczenia jest fakt, że jest to to samo miejsce. Zezwolenia wydawane są przedsiębiorcom, a nie na określone miejsce. Zezwolenie na sprzedaż alkoholuOrgan wydający zezwolenie ma na to w zasadzie 30 dni od złożenia wniosku (minimalny termin do załatwienia sprawy w postępowaniu administracyjnym). Miły uśmiech powoduje niejednokrotnie, że ten czas ulega skróceniu, nawet znacznemu.
Procedura:
Należałoby przewidzieć na samym początku złożenie przez dotychczasowego przedsiębiorcę zawiadomienia o likwidacji przez niego punktu sprzedaży alkoholu w celu wygaśnięcia jego zezwolenia i zwolnienia się miejsca do wydania zezwolenia w ramach limitu punktów w danej gminie.
Stosownie do ustawy o wychowaniu w trzeźwości:
„Art. 18. 1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej »organem zezwalającym«.
1a. (uchylony).
2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy. (…)
5. Wniosek o wydanie zezwolenia zawiera:
6. Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:
7. Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
12. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wygasa w przypadku:
Jak wynika z tych przepisów, zezwolenie, wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy. To z kolei powoduje, że konieczne jest stanie się przedsiębiorcą.
Stosownie do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej:
„Art. 4. 1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. (…)
Art. 14. 1. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.
2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi”.
Przy wpisie do ewidencji działalności gospodarczej możliwe jest podjęcie działalności już tego dnia. Oznacza to możliwość zawierania umów i składania oświadczeń woli, wniosków, pism itp. jako przedsiębiorca.
Tylko w przypadku wskazania innej niż data złożenia wniosku daty rozpoczęcia działalności – jest to możliwe dopiero w tej wskazanej dacie. Rozpoczęcie działalności wymaga jednak niekiedy podjęcia innych działań niż faktyczna działalność nastawiona na osiąganie zysków, np.: zawarcia umowy najmu, wystąpienia z wnioskami do odpowiednich instytucji.
Jako nowy przedsiębiorca musi Pan wystąpić do właściwej gminy o zezwolenie.
Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać m.in.: oznaczenie Pana jako przedsiębiorcy (tak jak w zgłoszenie do ewidencji), siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników: ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania; numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej.
Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć m.in.: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców.
A więc bez znajomości numeru wpisu do ewidencji oraz bez zaświadczenia o wpisie wniosek jest niekompletny i najprawdopodobniej zostanie Pan wezwany do jego uzupełnienia.
Uniemożliwia to w zasadzie złożenie prawidłowego wniosku. Nabycie lokalu gastronomicznego a zezwolenia na sprzedaż alkoholuRezygnacja przez dotychczasowego przedsiębiorcę z prowadzenia lokalu gastronomicznego oznacza likwidację przez niego punktu sprzedaży alkoholu, co skutkuje wygaśnięciem zezwolenia.
Nie powoduje to jednak w Pańskim przypadku konieczności zawieszania działalności lokalu w ogóle, a jedynie niesprzedawanie i niepodawanie alkoholu w okresie, w jakim nie posiada Pan jeszcze zezwolenia.
Gdyby to Pan zrobił, stanowiłoby to podstawę do odmowy wydania zezwolenia, a Pana naraziłoby na odpowiedzialność karną.
Zawarta umowa o nabyciu lokalu gastronomicznego nie stanowi podstawy do wystąpienia z wnioskiem o zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Owszem, warunkiem jest posiadanie punktu (trzeba to wskazać we wniosku), ale nie bycie jego właścicielem. Taka umowa nie przenosi na Pana zezwoleń posiadanych przez poprzedniego przedsiębiorcę działającego w tym lokalu, niezależnie od tego, czy weszła w życie, czy też nie.
Przepisy nie zakazują co prawda wydawania kilku zezwoleń na jeden punkt, ale w praktyce konieczna jest likwidacja danego punktu sprzedaży przez jednego przedsiębiorcę i rozpoczęcie w nim działalności przez drugiego przedsiębiorcę.
Skutkiem tego poprzedni przedsiębiorca powinien zgłosić fakt likwidacji punktu sprzedaży do gminy i jego zezwolenie wygaśnie z dniem zgłoszenia. Pan jednocześnie składa wniosek o wydanie zezwolenia dla siebie. Rejestracja działalności gospodarczejPrzy wpisie do ewidencji proces rejestracji jest krótki – zaświadczenie wydawane jest niemalże od ręki. Dla wystąpienia o zezwolenie nie są istotne kwestie związane z nadaniem numeru NIP, REGON lub rejestracji jako podatnika podatku dochodowego – ich posiadanie nie jest warunkiem ubiegania się o zezwolenie. Najważniejsze jest posiadanie wpisu.
W sensie rejestracji działalności w innych instytucjach niż właściwy organ rejestracyjny, taka rejestracja nie jest zakończona, ale dla potrzeb zezwolenia na sprzedaż alkoholu jest ona w zupełności wystarczająca. Znany jest numer wpisu oraz posiadane jest zaświadczenie o wpisie.
Przy rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym sprawa wygląda inaczej.
Do wniosku należy dołączyć odpis z rejestru przedsiębiorców, a odpis taki można uzyskać dopiero po wpisaniu danego podmiotu do KRS, wcześniej nie jest to możliwe.
Ponadto wniosek powinien zawierać numer w rejestrze przedsiębiorców, a ten podobnie jak odpis znany jest dopiero po wpisaniu podmiotu do KRS.
Dodatkowo zgodnie z art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej „przedsiębiorca nie będący osoba fizyczną może podjąć działalność gospodarczą (…) po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym”.
Tak więc w przypadku wpisu do KRS nie jest możliwe wystąpienie o zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do czasu uzyskania odpisu z tego rejestru. Głównym powodem jest nieistnienie przedsiębiorcy oraz nieposiadanie informacji niezbędnych do wypełnienia wniosku.
Należy przy tym mieć na uwadze inne warunki, jakie są wymagane przy składaniu wniosku o zezwolenie na sprzedaż alkoholu.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Bogusław Nowakowski Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, radca prawny od 1993 r., redaktor merytoryczny periodyku „Teczka spółki z o.o.”, autor wielu publikacji i właściciel kancelarii prawnej. Specjalizuje się głównie w prawie handlowym (spółki kapitałowe, zwłaszcza spółki z o.o. – odpowiedzialność członków spółek, operacje na udziałach spółek), prawie spadkowym oraz rodzinnym (rozwody i podziały majątkowe: małżeńskie, spadkowe, współwłasności). |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale