Kradzież w hotelu - jak dochodzić swoich praw?• Autor: Radca prawny Marek Gola |
W trakcie pobytu w hotelu zostałem okradziony. Dyrektor dysponuje nagraniem, na którym widać, jak drzwi do hotelu były zamknięte po moim wyjściu, a jakiś czas później osoba trzecia je otwiera i dokonuje kradzieży rzeczy. Sprawa została zgłoszona na policję, a dyrektor obiecał zająć się sprawą. Niestety po miesiącu jedyne, co usłyszałem to, że dyrektor umywa się odpowiedzialności, twierdząc, że była to wina po mojej stronie. W jaki sposób mam dochodzić swoich praw? Czy taka sprawa musi zostać zgłoszona do sądu, aby dyrektor podszedł do niej uczciwie? |
|
Informacje o dokonanej w hotelu kradzieżyW pierwszej kolejności godzi się podkreślić, iż jako strona pokrzywdzona w postępowaniu karnym winien się Pan zapoznać z aktami sprawy karnej, celem ustalenia, jakie dowody w sprawie zebrano, jakie przeprowadzono czynności, a także jakie trudności organy ścigania napotykają na swej drodze, by postawić komuś zarzut. Po drugie, korzystając z charakteru strony, winien Pan rozpytać prokuratora, czy kradzieże w tym hotelu są powszechne, czy też sporadyczne. Nie można bowiem wykluczyć, że w kradzież zamieszkany jest ktoś z personelu hotelu. Odpowiedzialność właściciela hoteluNiemniej odpowiedzialność właściciela hotelu wynika z treści art. 846 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu lub podobnego zakładu, zwaną dalej „gościem”, chyba że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły wyższej albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała. Rzeczą wniesioną w rozumieniu przepisów tytułu niniejszego jest rzecz, która w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu lub podobnego zakładu znajduje się w tym hotelu lub podobnym zakładzie albo znajduje się poza nim, a została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub podobny zakład lub osobie u niego zatrudnionej albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym. Rzeczą wniesioną jest również rzecz, która w krótkim, zwyczajowo przyjętym okresie poprzedzającym lub następującym po tym, kiedy gość korzystał z usług hotelu lub podobnego zakładu, została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub podobny zakład lub osobie u niego zatrudnionej albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym.
Hotelarz jest zatem w stanie uchylić się od odpowiedzialności, jeżeli wykaże, że szkoda, tj. kradzież, powstała z Pana winy. Odpowiedzi na to pytanie winno udzielić postępowanie karne, a zatem bez zapoznanie się z aktami sprawy karnej nie sposób stwierdzić, jakie są ustalenia czynione w ramach tamtego postępowania, a jego wynikami na pewno będzie zasłaniał się hotelarz, o ile nie doprowadzą do ustalenia sprawy.
Rekapitulując, zasadne jest w pierwszej kolejności ustalenie, co znajduje się w aktach postępowania karnego. W tym celu winien Pan zadzwonić do prokuratury celem ustalenia, czy akta są u niej, czy na policji, a następnie zapoznać się z nimi.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Marek Gola Radca prawny, doktorant w Katedrze Prawa Karnego Procesowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, zdał aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Katowicach. Specjalizuje się w szczególności w prawie karnym materialnym i procesowym, bliskie jest mu też prawo pracy, prawo rodzinne oraz prawo handlowe. Udzielił już ponad 2000 porad prawnych, pomagając osobom pokrzywdzonym przez nieuczciwych pracodawców, a także tym, w których życie (nie zawsze słusznie) wtargnęła policja i prokuratura. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale