Jaką pracę można zaliczyć do pracy pedagogicznej?• Autor: Marta Handzlik-Rosuł |
W związku z likwidacją szkoły chcę przejść na emeryturę. Pracuję w szkole na stanowisku pedagoga szkolnego, jednak wcześniej przez pięć lat pracowałam jako psycholog w sanatorium dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Czy okres pracy w sanatorium mogę zaliczyć do okresu pracy pedagogicznej? |
|
Czy praca psychologa w sanatorium dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym zalicza się do pracy pedagogicznej?Odpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że ani przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 191), ani innych aktów prawnych nie posługują się pojęciem stażu pedagogicznego.
W art. 3 pkt 3 KN została umieszczona definicja samego stażu, do której musimy sięgać w każdym przypadku, gdy w przepisach KN pojawia się ten termin.
Wymieniony przepis każe rozumieć staż jako okres zatrudnienia nauczyciela w przedszkolach, szkołach, placówkach i innych jednostkach organizacyjnych, wymienionych w art. 1 ust. 1 i 1a oraz ust. 2 pkt 2 KN, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, rozpoczętego i realizowanego w trybie i na zasadach określonych w przepisach rozdziału 3a KN, z tym że w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 KN, równoważny z odbywaniem stażu jest odpowiednio okres zatrudnienia na tych stanowiskach lub czas urlopu lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy. Definicja pracownika pedagogicznegoMówiąc krótko, staż to okres zatrudnienia jako nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik pedagogiczny w placówkach oświatowych, które muszą stosować Kartę Nauczyciela. Okres zatrudnienia, czyli okres pozostawania w stosunku pracy, a nie okres jej faktycznego świadczenia.
Zgodnie z KN w związku z ustawą o systemie oświaty pracownikiem pedagogicznym jest pracownik zatrudniony w: – publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli działających na podstawie ustawy o systemie oświaty; – zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych działających na podstawie ustawy o postępowaniu nieletnich; – publicznych kolegiach pracowników służb społecznych; – publicznych szkołach i szkolnych punktach konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej; – publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego; – przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych; – u pracodawców niewymienionych wyżej pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz kierowników praktycznej nauki zawodu, posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz wykonujący pracę dydaktyczną i wychowawczą w wymiarze przewidzianym dla tych nauczycieli; – Ochotniczych Hufcach Pracy na stanowiskach wychowawców, pedagogów oraz na stanowiskach kierowniczych, posiadający kwalifikacje nauczycielskie wykonujący pracę dydaktyczną i wychowawczą co najmniej w połowie obowiązującego ich czasu pracy.
Do placówek, o których mowa w punkcie pierwszym zaliczyć należy: – placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego; – placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych; – placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych; – poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu; – młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki; – placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania; – zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli; – biblioteki pedagogiczne; – kolegia pracowników służb społecznych.
Na podstawie powyższego stwierdzam, że praca psychologa w sanatorium dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym nie zalicza się do pracy pedagogicznej.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marta Handzlik-Rosuł Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale