W serwisie
Materiały
Jaka stawka ryczałtu przy usługach marketingowych?• Data: 16-02-2024 • Autor: Marcin Sądej |
Osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą nie zawsze łatwo wybrać odpowiednią stawkę ryczałtu. Usługi w polskim porządku prawnym mają bowiem przypisane różne stawki. Z pytaniem w tym zakresie zwrócił się do nas pan Adam, który rozpoczął działalność gospodarczą (usługi marketingowe – pozyskiwanie klientów ) i chciałby się dowiedzieć, jaką stawkę ryczałtu musi wybrać. Czy w przypadku usług marketingowych stawką ryczałtu może być 8,5%? |
|
Kod PKWiU a stawka ryczałtuW zakresie ustalenia stawki ryczałtu konieczne jest dokonanie właściwej identyfikacji usługi po kodzie PKWiU. Treść art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku określa bowiem odpowiednie stawki podatku w zależności od rodzaju działalności określonej właśnie pod PKWiU. Ponadto pamiętajmy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Trzeba wskazać, że załącznik opiera się na kodach PKWiU, a nie PKD więc w kontekście ryczałtu zalecane jest jednak odnoszenie się do PKWiU (choć kody PKD wykazują duże podobieństwo do PKWiU). Oczywiście nie podejmujemy się oficjalnego dokonania klasyfikacji opisanych usług do odpowiedniego kodu PKWiU. W tym zakresie wiążąca jest jedynie klasyfikacja przeprowadzona przez Urząd Statystyczny w Łodzi, gdzie należy wysłać odpowiedni wniosek w tym zakresie. Możemy jednak przeanalizować kilka możliwości. Usługi marketingowe – pozyskiwanie klientówUsługi pozyskiwania klientów może być klasyfikowana jako PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego”. Tak przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 25 stycznia 2017 r., nr 2461-IBPB-1-1.4511.609.2016.1.Wrz, gdzie niestety stwierdzono, że przy takiej klasyfikacji nie ma możliwości korzystania z ryczałtu w ogóle: „Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi pozyskiwania i obsługi nowych klientów dla firmy ochroniarskiej. Usługi te polegają na wyszukiwaniu adresów osób fizycznych, bądź firm i proponowaniu im objęcia ochroną posesji prywatnych lub siedziby firmy, przedstawieniu warunków ochrony i przekazywaniu do firmy ochroniarskiej sugestii i warunków klienta oraz uczestnictwie w negocjacjach umowy. Ww. usługi, jak twierdzi Wnioskodawca (opierając się na opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi), zostały sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0, tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wobec powyższego, stwierdzić należy, że skoro prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest sklasyfikowana wg PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 tj., jako działalność obejmująca usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, to działalność ta jako wyszczególniona w poz. 38 załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączona jest z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej”.
Zupełnie inaczej natomiast Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 13.02.2018r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.473.2017.2.MGR. W tej interpretacji podatnik wskazał, że pozyskiwanie klientów będzie kwalifikowane jako PKWiU 47.00.54 (chodzi o pozyskiwanie klientów w ramach sprzedaży sprzętu elektronicznego), co zdaniem organu podatkowego daje prawo do stosowania ryczałtu 8,5%: „W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy. Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć współpracę w ramach działalności gospodarczej, jako przedstawiciel handlowy. Przez zawartą umowę zobowiąże się Ona do stałego pośredniczenia na rzecz firmy. Działalność ta polegać będzie m.in. na pozyskiwaniu klientów, organizowaniu i przeprowadzaniu prezentacji oraz przyjmowaniu zamówień od klientów. Wnioskodawczyni otrzymywać będzie wynagrodzenie prowizyjne od sprzedaży. Wnioskodawczyni sklasyfikowała ww. działalność pod symbolem PKWiU 47.00.54.0 – Sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego. Tym samym, przychody uzyskane z działalności przedstawiciela handlowego, Wnioskodawczyni może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Jeżeli natomiast przyjmiemy, że nasz klient świadczy usługi marketingowe, które zasadniczo kwalifikowane są do PKWiU 73.11.12 „Marketing bezpośredni”, to w tym przypadku ryczałt nie przysługuje, ponieważ zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy cały dział PKWiU 73 jest wykluczony z ryczałtu ewidencjonowanego. Jak widać, w przypadku ryczałtu bardzo ważne jest właściwe określenie kodu PKWiU, ponieważ determinuje to nie tylko stawkę podatkową, ale również i warunkuje samą możliwość stosowania ryczałtu. Wniosek o opinię Urzędu Statystycznego w ŁodziJak zaznaczyłem na wstępie, kluczowa jest tutaj odpowiednia i wiążąca (!) klasyfikacja PKWiU. W celu wyeliminowania wątpliwości związanych z ustaleniem właściwego kodu PKWiU należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Proszę pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem fiskusa odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący usługi. W tym zakresie właściwymi są urzędy statystyczne. Urząd statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Dodać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji. W rezultacie niestety, ale bez jednoznacznej kwalifikacji usług pozyskiwania klientów do odpowiedniego kodu PKWiU nie jest możliwe jednoznaczne i wiążące udzielenie odpowiedzi na pytanie, jaka stawka ryczałtu do usług marketinowych (lub czy w ogóle ryczałt jest dostępny) ma zastosowanie. Jak widać, w zależności od przyjętego kodu PKWiU możemy spotkać się z zupełnie odmiennymi stanowiskami fiskusa. PrzykładyPrzykład 1 Janek, właściciel małej agencji marketingowej, specjalizujący się w marketingu cyfrowym, stoi przed wyborem stawki ryczałtu dla swojej działalności. Po konsultacji z doradcą podatkowym i analizie swoich usług pod kątem kodów PKWiU, Janek klasyfikuje swoją działalność pod PKWiU 73.11.12 „Marketing bezpośredni”. Niestety, odkrywa, że jego rodzaj usług jest wyłączony z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, co zmusza go do poszukiwania alternatywnych form opodatkowania swojej firmy.
Przykład 2 Ewa, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie doradztwa marketingowego, rozważa przejście na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przeglądając załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, Ewa nie znajduje jednoznacznej odpowiedzi, czy jej usługi kwalifikują się pod konkretny kod PKWiU. Decyduje się zatem na złożenie wniosku do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Po otrzymaniu opinii klasyfikującej jej działalność pod kod PKWiU 70.22.19, stwierdza z ulgą, że może skorzystać ze stawki ryczałtu 8,5%, co stanowi dla niej korzystniejsze rozwiązanie podatkowe.
Przykład 3 Tomasz, który rozpoczął działalność gospodarczą oferując usługi pośrednictwa w sprzedaży sprzętu elektronicznego, zastanawia się nad optymalną formą opodatkowania. Zgłębiając temat, identyfikuje swoje usługi jako PKWiU 47.00.54, co pozwala mu na stosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z 8,5% stawką. Ta decyzja otwiera przed nim możliwość skorzystania z uproszczonej formy opodatkowania. PodsumowanieWłaściwy wybór stawki ryczałtu przy usługach marketingowych wymaga dokładnej analizy i klasyfikacji działalności zgodnie z kodami PKWiU. Jak pokazują przedstawione przykłady, różnice w klasyfikacji mogą mieć istotny wpływ na możliwość skorzystania z ryczałtu oraz na wysokość stawki podatkowej. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy w zrozumieniu przepisów dotyczących ryczałtu przy usługach marketingowych? Zadbamy o to, aby Twoja działalność była zgodna z obowiązującymi przepisami, oszczędzając Twój czas i pieniądze. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - Dz.U. 1998 nr 144 poz. 930
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marcin Sądej Prawnik, absolwent Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, ukończone studia podyplomowe z zakresu Przeciwdziałania Przestępczości Gospodarczej i Skarbowej oraz z zakresu Rachunkowości i Rewizji Finansowej. Współpracuje z kancelariami doradców podatkowych oraz biurami rachunkowymi. Na co dzień zajmuje się obsługą prawną spółek handlowych. Publikuje artykuły o tematyce podatkowej. Udziela porad z zakresu prawa podatkowego, handlowego oraz cywilnego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale