W serwisie
Materiały
Jak unieważnić umowę zawartą pod wpływem błędu i presji, porada dla osób nękanych telefonicznie• Data: 07-11-2024 • Autor: Adwokat Katarzyna Bereda |
Moja mama zgodziła się w rozmowie telefonicznej na zakup suplementów diety rzekomo zmniejszających bóle stawów, które miały być dostarczone przez kuriera i płatne przy odbiorze. Sprzedawca poinformował ją, że rozmowa jest nagrywana. Mama odebrała i opłaciła paczkę, będąc przekonaną, że jest to jednorazowa przesyłka. Kolejnego dnia otrzymała telefon z informacją, że kolejna paczka jest przygotowywana i musi ją opłacić i odebrać, ponieważ zobowiązuje ją do tego umowa zawarta przez telefon. W pierwszej chwili, będąc pod presją, potwierdziła, że odbierze paczkę, jednak wkrótce zadzwoniła, zgłaszając, że rezygnuje z tej paczki oraz wszelkich innych zakupów w tej firmie. Poinformowano ją, że przyjęto i zarejestrowano w bazie jej odmowę (tym razem mama też nagrywała rozmowę, o czym dyspozytorka była poinformowana i się na to zgodziła). Mimo to kurier pojawił się z paczką, ale mama już jej nie odebrała. Od tej chwili codziennie, czyli czwarty dzień, dzwoni do niej nieuprzejmy mężczyzna z tej firmy, który na różne sposoby próbuje ją zmusić do odbioru drugiej paczki i zapłaty kolejnego tysiąca złotych. Mama czuje się zastraszona, boi się odbierać telefon. Jak poradzić sobie z tą sytuacją? |
|
Wprowadzenie rozmówcy w błąd – umowa zawarta przez telefonNie znam zapisów umowy i regulaminu tej firmy, ale jeżeli w pierwszej rozmowie mama została wprowadzona w błąd i umowa miała dotyczyć jedynie jednej paczki, to na te przepisy mama powinna się powołać w następnej rozmowie lub takie oświadczenie powinna wysłać w formie listownej do tej firmy. Zgodnie z treścią art. 84 Kodeksu cywilnego (K.c.):
§ 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej. § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).
Z uwagi na powyższe, jeżeli w ramach zawarcia umowy druga strona, czyli owa firma, zapewniała o właściwościach umowy innych niż okazały się w rzeczywistości, to jak najbardziej możemy mówić o przedmiotowej wadzie umowy i wprowadzeniu Pani mamy w błąd w zakresie warunków umowy.
W art. 84 K.c. chodzi o sytuację, gdy człowiek dokonuje czynności prawnej, żywiąc jakieś błędne wyobrażenie co do rzeczywistości. Dla oceny błędu miarodajna jest chwila składania przez błądzącego oświadczenia woli. Jak wskazano w wyroku WSA w Gliwicach z 25.09.2009 r. (III SA/Gl 631/09, Legalis) hipotezą art. 84 § 1 K.c. objęte jest pozostawanie pod wpływem błędu w momencie składania oświadczenia woli, a nie wprowadzenie się dopiero w tym momencie w stan fałszywego wyobrażenia. Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu lub groźbyZ uwagi na powyższe, jak wynika z art. 88 K.c.: § 1. Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone innej osobie pod wpływem błędu lub groźby, następuje przez oświadczenie złożone tej osobie na piśmie. § 2. Uprawnienie do uchylenia się wygasa: w razie błędu – z upływem roku od jego wykrycia, a w razie groźby – z upływem roku od chwili, kiedy stan obawy ustał. Uchylenie się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu powoduje nieważność całej czynności prawnej, w której skład wchodzi wadliwe oświadczenie woli, a więc dochodzi do unieważnienia całej umowy z obowiązkiem zwrotu świadczeń wzajemnych. Unieważnienie niekorzystnej umowyZalecałabym zatem Pani mamie skorzystać z powyższej instytucji – doprowadzić do unieważnienia całej czynności prawnej, czyli zawartej między nią a firmą umowy. W tym celu Pani mama powinna złożyć pisemne oświadczenie drugiej stronie umowy o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia złożonego pod wpływem błędu, co spowoduje unieważnienie umowy.
Proszę w piśmie do sprzedawcy suplementów dokładnie opisać, na czym polega wada i w jakim zakresie Pani mama została wprowadzona w błąd, proszę także powołać się na nieważność umowy, a co za tym idzie – brak konieczności płatności za usługę. W przypadku braku porozumienia pozostaje jedynie droga sądowa. Pismo proszę wysłać na adres firmy. PrzykładyHistoria pani Krystyny Pani Krystyna odebrała telefon od przedstawiciela firmy oferującej sprzęt do masażu. Pod wpływem intensywnych pytań i obietnic złagodzenia bólów kręgosłupa zgodziła się na zakup. Wkrótce jednak uświadomiła sobie, że cena przekracza jej możliwości finansowe, a masażer nie ma żadnej gwarancji skuteczności. Po przeanalizowaniu sytuacji zorientowała się, że została wprowadzona w błąd co do rzeczywistych kosztów i możliwości zwrotu towaru. Napisała więc do firmy oświadczenie o unieważnieniu umowy, powołując się na art. 84 Kodeksu cywilnego.
Pan Andrzej i polisa ubezpieczeniowa Pan Andrzej, w wyniku telefonicznej rozmowy z doradcą ubezpieczeniowym, zgodził się na zakup nowej polisy. Doradca zapewniał, że będzie ona bardziej korzystna niż obecna. Po otrzymaniu dokumentów pan Andrzej odkrył, że polisa nie obejmuje kluczowych dla niego ryzyk i wcale nie jest bardziej opłacalna. Złożył więc pisemne oświadczenie o unieważnieniu umowy, argumentując, że zawarł ją pod wpływem błędnych informacji przekazanych przez doradcę.
Przypadek pani Anny Pani Anna została zastraszona telefonami od firmy, która twierdziła, że jest jej dłużnikiem, choć nigdy nie zawierała z nimi umowy. Pod wpływem presji zgodziła się na rozmowę o „uregulowaniu należności”, co firma zinterpretowała jako zgodę na zawarcie nowej umowy. Po konsultacji prawniczej, pani Anna odwołała się do art. 88 Kodeksu cywilnego, uchylając się od skutków prawnych tej umowy z powodu działania pod wpływem błędu i nacisków. PodsumowanieUnieważnienie umowy zawartej pod wpływem błędu lub presji jest możliwe, jeśli osoba nękana telefonicznie działała w fałszywym przekonaniu co do warunków lub konsekwencji umowy. Ważne jest, aby niezwłocznie złożyć pisemne oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych zawartej umowy i powołać się na przepisy Kodeksu cywilnego, chroniące przed nieuczciwymi praktykami handlowymi. Oferta porad prawnychJeśli zostałeś wprowadzony w błąd lub działano na Ciebie pod presją, a chcesz unieważnić niekorzystną umowę, nasi prawnicy pomogą Ci sporządzić odpowiednie pismo i przeprowadzić proces unieważnienia. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Adwokat Katarzyna Bereda Adwokat, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – pracę magisterską napisała z prawa pracy. Podczas studiów odbyła liczne praktyki, zarówno w sądach, jak i w kancelariach adwokackich. Aplikację adwokacką rozpoczęła w 2015 roku. W marcu 2018 roku przystąpiła do egzaminu zawodowego, uzyskując jeden z najlepszych wyników w izbie zielonogórskiej i w konsekwencji kończąc aplikację adwokacką z wyróżnieniem. Specjalizuje się w prawie rodzinnym, cywilnym, zobowiązaniach, prawie spadkowym, prawie gospodarczym i spółkach prawa handlowego. |
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale